Gå til innhold

Hobbyarkeologer blir meldt til politiet etter historiske vikingfunn.

Krozmar

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/buskerud/melder-hobbyarkeologar-til-politiet-1.14041796

Har selv drevet litt med Metalldetektor og vurderte å lete på området som ikke er fredet, men i nærhet av andre fredet kulturminner som har i etterkant blitt både kyststi og turistmagnet, men før jeg tok meg muligheten til det kom det gravemaskiner fjernet store mengder grunnmasse uten noen som helst undersøkelse. Hadde jeg derimot gjort funn på samme området kunne jeg ha blitt straffet om jeg tok det meg meg hjem, rengjorde funnet og meldte det inn...

Problemet med slike anmeldelser gjør at flere velger å ikke melde i fra slike historiske funn i frykt for å bli anmeldt.. Eller om det er gjort på privat eiendom, bli pliktig til å betale for arkologisk utgraving selv...

Synes dette virker problematisk for å kunne dokumentere fremtidige historiske funn om anmeldelsen blir stående...

Eller er jeg den eneste som har slik forståelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det en eller annen byråkrat som føler seg tråkket på tærne og skal statuere et eksempel for å vise at har makt og er betydningsfull. Politiet må følge loven og de kommer til å få en bot. Men som alle andre skrekkeksempler så kommer effekten til å bli den motsatte. Færre kommer til å melde inn funn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...