Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høydeforskjell etter fjærbytte

Anbefalte innlegg

Fikk en knekt fjær på bilen, så byttet kun på den ene siden etter råd fra mekaniker. Glemte i forbifarta å spørre hva som egentlig er akseptabelt. 

Målte per nå 15mm forskjell, riktignok på svært ujevnt underlag. Men hva er toleransene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bil er det snakk om?

Det er vanlig å bytte fjære parvis, nettopp for å unngå dette. 

Av og til kan det være vanskelig å finne ut hvilke fjær du trenger. Byttet en fjær selv bak på en A3 og da fant jeg heldigvis fargekode på gammel fjær, som gjorde det mulig å finne "ny" fjær på hugger

Framme pleier jeg å også bytte støtdemper ( og skive og klosser og kalipper + abs sensor og bærearm) og fjærbeinslager når jeg først er i gang. Baller fort på seg. 

Bak får man byttet fjær uten å demontere halve bilen. 

Lenke til kommentar

Ta og må en gang til på jevnt underlag.

Dersom bil er blitt høyere på sted du har skiftet, kan det hende at motsatt side er knekt. Det kan også hende at du har sportsunderstell som typisk er 15 mm lavere. Litt vanskelig å si. Her kan det være snakk om en sliten 97 Berlingo eller en kvass Audi.  

Lenke til kommentar

Hvis man har sportsunderstell fra fabrikk og mekanikeren anbefaler å bytte kun den ene fjæra som er knekt og bytter til standardfjær så er det vel på tide å bytte verksted. Det tar ellers litt tid før ting setter seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

absolutt ikke noe sportsunderstell, her snakker vi ford mondeo 2001 modell :) 

Jeg spurte ikke mekaniker i detalj slik dere mener her, kun om det var greit å skifte lik fjær mot lik fjær når den ene er knekt.

Bilen var forøvrig ukjørt når jeg målte, kan ta en sjekk nå etter prøveturen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...