Mephisto- Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Fikk en knekt fjær på bilen, så byttet kun på den ene siden etter råd fra mekaniker. Glemte i forbifarta å spørre hva som egentlig er akseptabelt. Målte per nå 15mm forskjell, riktignok på svært ujevnt underlag. Men hva er toleransene her? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Hvilken bil er det snakk om? Det er vanlig å bytte fjære parvis, nettopp for å unngå dette. Av og til kan det være vanskelig å finne ut hvilke fjær du trenger. Byttet en fjær selv bak på en A3 og da fant jeg heldigvis fargekode på gammel fjær, som gjorde det mulig å finne "ny" fjær på hugger Framme pleier jeg å også bytte støtdemper ( og skive og klosser og kalipper + abs sensor og bærearm) og fjærbeinslager når jeg først er i gang. Baller fort på seg. Bak får man byttet fjær uten å demontere halve bilen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Ta og må en gang til på jevnt underlag. Dersom bil er blitt høyere på sted du har skiftet, kan det hende at motsatt side er knekt. Det kan også hende at du har sportsunderstell som typisk er 15 mm lavere. Litt vanskelig å si. Her kan det være snakk om en sliten 97 Berlingo eller en kvass Audi. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Hvis man har sportsunderstell fra fabrikk og mekanikeren anbefaler å bytte kun den ene fjæra som er knekt og bytter til standardfjær så er det vel på tide å bytte verksted. Det tar ellers litt tid før ting setter seg. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2018 absolutt ikke noe sportsunderstell, her snakker vi ford mondeo 2001 modell Jeg spurte ikke mekaniker i detalj slik dere mener her, kun om det var greit å skifte lik fjær mot lik fjær når den ene er knekt. Bilen var forøvrig ukjørt når jeg målte, kan ta en sjekk nå etter prøveturen Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Man bytter jo på begge sidene når man først bytter den ene. Den gamle demperen vil jo ha annen høyde og stivelse 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Helt vanlig. Bytta framme på bilen min og da ble den mye høyere. Faktisk så høy at jeg fikk feil på tåkelysa på EU-kontrollen. Bytta bak også og da ble alt normalt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå