Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en utfordring med å sortere en mengde data. Se under

post-483160-0-54565700-1525799115_thumb.png 

Kolonne A er satt opp med dato og klokkeslett med en halv times mellomrom.

Kolonne E til og med J inneholder målinger gjort på ulike tidspunkt. Det er imidlertid flere måletidspunkter det mangler målinger på. De manglende målingene er tilfeldige.

Kolonne B, C og D er de kolonnene jeg ønsker å overføre målingene til, sortert på de tidspunktene de ulike målingene er tatt.

Hvordan løser jeg dette, uten å ty til klipp-og-lim...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av hvilket språk du har i Excel. Den engelske løsningen er vlookup. Jeg er på mobil så jeg tar forbehold om at kolonnene kan være feil. Generelt om vlookup så ser man etter første parameter (A2) innenfor venstre kolonne i et område (E:F) og ønsker verdien fra angitt kolonne (2).

I kolonne B:

=VLOOKUP(A2,E:F,2)

I kolonne C:

=VLOOKUP(A2,G:H,2)

I kolonne D:

=VLOOKUP(A2,I:J,2)

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvilket språk du har i Excel. Den engelske løsningen er vlookup. Jeg er på mobil så jeg tar forbehold om at kolonnene kan være feil. Generelt om vlookup så ser man etter første parameter (A2) innenfor venstre kolonne i et område (E:F) og ønsker verdien fra angitt kolonne (2).

I kolonne B:

=VLOOKUP(A2,E:F,2)

I kolonne C:

=VLOOKUP(A2,G:H,2)

I kolonne D:

=VLOOKUP(A2,I:J,2)

Hei, takker for hjelpen. Jeg har norsk språk og forsøke med "finn" og "slå opp", men det hjalp ikke. Vet du hva funksjonen heter på norsk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...