Gå til innhold

Pc'en min ødelegger harddisker...

Anbefalte innlegg

Som dere ser i topicen blir harddiskene mine på en eller annen måte ødelagt. Etter en periode bruk begynner plustelig disken å lage noen ulyder. Deretter booter pcen og plutselig finner den ikke disken. Første gang dette sjedde kjørte jeg en test via seagate sin nettside, og den viste at det var en smart error. Etter å ha byttet denne til en ny, og en ukes bruk har akkurat det samme skjedd. Hva i huleste er galt?

Det er forresten to disker av denne typen:

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

Har i tillegg Asus P4P800S-E Deluxe Hovedkort S478...

Endret av SuperMorten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom plutselig på noe...hvis det er sånn at noe software kan ødelegge disken, så har dette skjedd etter jeg innstallerte photoshop, og ved første gang jeg startet prog stod det noe om scrach volum (at det burde vært en annen disk)...

Har forresten kjørt norton 2004 med virus oppdateringer fra første dag, så det tror det ikke kan være virus....

Endret av SuperMorten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk byttet ut den gamle disken til en wd 37gb 10 000 rpm og alt fungerte helt perfekt i ca en mnd, men så startet ****** igjen. Akkurat samme prob igjen! Hva kan dette være?

Noen forslag? Hvordan låser jeg forresten agp/pci-bussen i asus bios? Er denne låst i default?

Lenke til kommentar

Jeg hadde engang et lignende problem.. Disker som sto i PC'n fikk av en eller annen merkelig grunn masse bad blocks.. Og det ble bare flere og flere av dem. Bytta disken, og fikk det samme problemet med neste disk.

Målte spenningen i kabinettet etter merkelige ting, fant ingenting. Skaffa strømvern, ingen forandring. Prøvde å bytte PSU, samme problemet. Bytta hovedkort, til et akkurat likedan et, og fikk akkurat samme problem. Bytta kabinett.. og ting fungerte overraskende flott etterpå :)

Hva det var? Si det.. jordingsfeil? Dunno.. Aldri hatt det siden.

Lenke til kommentar

Hvilket PSU er det du har?

Jeg ville tru det er PSU'et som skaper problemer for deg. Ta og mål verdiene og skjekk om de ikke avviker så alt for mye.

Hadde engang problemer med pcen til en kamerat av meg, PSU'et ødla 3 hovedkort på 2 uker :)

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at et svakt powersupply tok en IBM disk hos meg en gang så ville eliminert powersuppliet fra mulige feilkilder først. Ny disk som begynte å lage en del ulyder etter hvert. Fikk ny disk etter at den feilet helt og den nye begynte også men da byttet jeg power umiddelbart og vekk var ulydene - og den har fungert siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...