Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

beskatning på aksjegevinster

Anbefalte innlegg

Har startet opp som privatinvestor og tjent relativt bra de siste årene

Tjener ca 2millioner kroner i året på å handle aksjer på oslobørs.

Til nå har jeg gjort alt gjennom meg privat men vurderer å opprette et AS.

Av forskjellige årsaker ønsker jeg helst å handle alt av aksjer på meg privat men er redd for at jeg skal få justert opp ligningen til å være mer enn kun kapitalinntekt?

Har ingen annen jobb enn aksjene mine.

Skatt på aksjer er ca 30% mens skatt på inntekt er ca 50%, er derfor "livredd" for at jeg skal bli nødt til å skatte ekstra 20% hvis jeg fortsetter investeringene mine på meg privat kontra investeringsselskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av forskjellige årsaker ønsker jeg helst å handle alt av aksjer på meg privat men er redd for at jeg skal få justert opp ligningen til å være mer enn kun kapitalinntekt?

Spiller det noen rolle om aktiviteten blir klassifisert som næringsvirksomhet da? Etter skatteloven §12-11 (3) skal uansett gevinst ved realisasjon av aksjer holdes utenfor beregnet personinntekt. Altså i praksis ingen beregnet positiv personinntekt dersom det er kjøp og salg av aksjer du driver med.

For meg ser det snarer ut som det vil være en fordel at det klassifiseres som næringsvirksomhet, da kan du skattefritt omdanne virksomheten din til aksjeselskap.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Mener jeg har lest her inne at om aksje-handlingen blir i så stor at det blir som en jobb å regne så blir det personinntekt?

Mulig omfang og størrelse må betydelig opp fra mitt nivå før det inntreffer uansett?

Grunnen til at jeg ikke vil ha det i ett aksjeselskap foreløpig er at tar du penger ut av ett AS så blir det kapitalinntekt+aksjetillegget= totalt ca 30% skatt.

Handler man aksjene som ett derivat er det kun kapitalinntekt som pt er 23% skatt.

Det vil derfor enn så lenge, lønne seg for meg å handle på meg privat. Mistenker at skatteetaten vil endre beskatning av aksjederivater nå som differansen er så stor men enn så lenge lønner det seg helt klart å handle privat.

Så spørsmålet er egentlig om skatteetaten kan utvise skjønn og vurdere min kapitalinntekt som personinntekt siden jeg ikke har noe personinntekt idag?

Lenke til kommentar

De kan helt klart klassifisere kjøp/salg av aksjer som næringsvirksomhet dersom omfanget blir betydelig nok. Da skal det beregnes personinntekt, men ved beregning av denne personinntekten vil aksjegevinster uansett holdes utenfor. Jf skatteloven §12-11:

"§ 12-11.Beregning av personinntekt

(1) Alminnelig inntekt fra virksomheten før fradag for fremførbart underskudd er utgangspunkt for beregning av personinntekt, jf. § 12-2 g. I den alminnelige inntekten gjøres de tillegg og fradrag som fremgår av denne og etterfølgende paragrafer.

[...]

(3) Følgende poster trekkes fra: a. faktiske kapitalinntekter som avkastning av aksjer [...]

Skjønner ikke helt hvordan du mener at aksjegevinster helt klart svarer seg å ta privat. I et AS vil du ikke betale noe skatt på aksjegevinster (innenfor fritaksmetoden). Du kan altså reinvestere 100% av gevinsten. Først når du tar ut utbytte til deg selv privat vil beskatning skje. Da vil utbyttet som du sier blir "oppgrosset" med en faktor som gjør at effektiv skatt blir 30-31% en plass. Gjør du de samme investeringene privat, vil du få den samme oppgrossingen, men da i realisasjonsåret. Du kan da ikke velge å utsette beskatningen ved å reinvestere i selskapet.

Edit: privat kan du nå også utsette beskatningen på aksjer som kan puttes inn i en aksjesparekonto. Utbytte vil dog uansett bli beskattet løpende i en slik konto.

Endret av Geirr
Lenke til kommentar

Igjen takk for oppklarende tekst!

Utfra det du skrev så ser det jo ut som min frykt for å bli klassifisert som næringsinntekt er sterkt overdrevet da?

Ved at skattetrykket blir omtrent som likt?

Ja ser helt klart fordeler med AS men iom dette er eneste inntekt jeg har så må jeg hele tiden leve av gevinster. Da blir jeg nødt til å hente ut cash fra selskapet hele tiden

Lenke til kommentar

Hvordan får du til å tjene så bra? Lær meg dine veier.

Flaks og kjøp av aksjer med lånte penger kanskje?

Selv har jeg ikke noe tro på at jeg kan slå markedet ved privat spekulasjon i aksjer.

Må vel tørre å satse hardt og ha råd til å tape.

Leker selv med småpenger på oslo børs, og har ved to anledninger de siste månedene eid aksjer som har steget over 100% i verdi. Hadde man satset store summer ville man tjent rått.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Flaks og kjøp av aksjer med lånte penger kanskje?

Selv har jeg ikke noe tro på at jeg kan slå markedet ved privat spekulasjon i aksjer.

Må vel tørre å satse hardt og ha råd til å tape.

Leker selv med småpenger på oslo børs, og har ved to anledninger de siste månedene eid aksjer som har steget over 100% i verdi. Hadde man satset store summer ville man tjent rått.

Hvis du skal investere i enkeltaksjer med moderat risiko må du ha en kunnskap om de aksjene du kjøper som overgår de profesjonelle investorenes.

Du kan selvsagt investere med skyhøy risiko, men det blir mer som gambling for min del.

Det finnes ingen gratis lunsj. Skal du ha skyhøy avkastning må du ta skyhøy risiko.

Selv mener jeg å investere i indeksfond er høy nok risiko. Aksjemarkedet har gitt en bra avkastning historisk sett, men det er ingen garanti for at det skal fortsette slik.

Er mange faresignaler i markedet i dag som tilsier at man kan få store tap på aksjer.

Endret av loddyman
Lenke til kommentar

Har startet opp som privatinvestor og tjent relativt bra de siste årene

Tjener ca 2millioner kroner i året på å handle aksjer på oslobørs.

Til nå har jeg gjort alt gjennom meg privat men vurderer å opprette et AS.

Har ingen annen jobb enn aksjene mine.

Skatt på aksjer er ca 30% mens skatt på inntekt er ca 50%, er derfor "livredd" for at jeg skal bli nødt til å skatte ekstra 20% hvis jeg fortsetter investeringene mine på meg privat kontra investeringsselskap.

Du har hatt flaks. I oppgangstider tjener alle penger og alle tror de er genier, men det er ekstremt få som klarer å slå markedet i lengden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo Børs har jo gått veldig bra de siste årene, det er antakelig vanskeligere å opprettholde slike gevinster om det skulle gå andre veien.

Men noen enkeltpersoner er svært flinke, og klarer å tjene penger på daytrading selv uten drahjelp fra medgangstider.

Og noen er svært lite flinke med sånt, og klarer å sløse bort en milliard selv om børsene går som det suser (les: Idar Vollvik).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...