Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefaling barnevennlig område å flytte til i/rundt Oslo

Anbefalte innlegg

Hei!

Er selv oppvokst på bygda og har derfor litt vanskelig for å omstille og oppdra et "bybarn". Ser nå på leiligheter sammen med samboeren som er i eller rundt Oslo der vi kan flytte med barnet vårt som er snart ett år.

Jeg merker at jeg er litt skeptisk til å flytte østover, men har hørt at Oppsal/Nordstrand er fine områder. Personlig trekkes jeg mot Røa/Holmen-området hvis jeg kan velge. Ikke fordi jeg elsker vestkant-stereotypien, men fordi jeg innbiller meg at sannsynligheten for å finne et rolig og barnevennlig område, og ikke minst ålreite skoler. Demografi spiller en rolle den også, men i hovedsak for å unngå ekstremitetene.

Som nevnt er jeg ikke spesielt lokalkjent noen veier, og er veldig glad dersom noen vil legge igjen en kommentar. 

På forhånd takk! :)

Edit: finner lignende tråder ved å søke på google, men de er alle en del år gamle. Søker derfor oppdaterte råd.

Endret av BenWhittaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Har selv bod på Galgeberg og Lørenskog. Galgeberg er nok for sentralt for din smak høres det ut som, men det er meget fint på Galgeberg og det er flere barnehager samt skoler nærtliggende. 

Lørenskog, Skedsmo eller Vestli vil jeg anbefale å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Jeg er også "bygdegutt", og når man tenker på hunder og/eller familieliv, så er det flere ting som jeg legger merke til, som Oslo-folk ikke legger merke til. Det nevnes at Galgeberg er fint, og "dere" ser sikkert liv og røre, aktivitetstilbud og cafeer.

Jeg? Jeg ser barnehager med sprøytespisser i sandkassa, søppel og eksos overalt, hasjlukt i oppgangene, bråk og politi/ambulansesirener dagen(og natta) lang, og lugubre folk.

Jeg må velge mellom østkanten/sentrum med disse problemene, eller vestkanten hvor man må vinne i lotto for å bosette seg, og hvor folkene som bor der er ofte ignorante,uspiselig prippene og høye på seg sjæl.

Det er et stykke å pendle, men vi flyttet til Tomter, som ligger på grensen mellom Akershus og Indre Østfold, ikke langt fra Ski, med togforbindelse. Her er alle i boligfeltet "norske", ikke etnisk nødvendigvis, men alle oppfører seg norsk, snakker norsk til hverandre, oppfører seg som folk, hilser og smiler, og er mer opptatt av å skape en familie og fikse husene våre, enn å selge dop.

Og folk kaller kun sin biologiske bror for "bror".

Lenke til kommentar

Må du bo i Oslo? Områdene rundt hadde nok passet dere like godt, men kanskje litt lenger vei inn til Oslo sentrum (30-ish minutter med tog).

Kolbotn, Oppegård, Langhus, Ski

Lillestrøm, Frogner, Sørumsand?

Nordstrand er fint i Oslo, men dyrt. Har du lommebok til det så kjør på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

Er selv oppvokst på bygda og har derfor litt vanskelig for å omstille og oppdra et "bybarn". Ser nå på leiligheter sammen med samboeren som er i eller rundt Oslo der vi kan flytte med barnet vårt som er snart ett år.

Hvis du vil ha mer "bygdemiljø" bør du dra litt lengre unna til stedene langs toglinjene.

Ski, Oppegård, Ås sørumsand o.l. Det er mange fine steder som ligger innen en halvtimes togtur fra oslo sentrum.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha mer "bygdemiljø" bør du dra litt lengre unna til stedene langs toglinjene.

Ski, Oppegård, Ås sørumsand o.l. Det er mange fine steder som ligger innen en halvtimes togtur fra oslo sentrum.

Absolutt. Vil også anbefalle østre linje fra Ski, dvs stasjoner/steder som Kråkstad, Tomter, Knapstad og Spydeberg.

Tomter er jo omtrent like langt unna som Ås, men betraktelig billigere.

Lenke til kommentar

Slår et slag for Nittedal, halvtime unna Oslo S både med bil og tog (bussen tar litt lengre tid). Skog, rolig, lite tull og tøys. Men begynner å bli dyrt i og med at det er relativt populært å flytte hit for barnefamilier... Bor selv på Rotnes, veldig fornøyd.

Budsjettet deres er på?

Anonymous poster hash: 1d1b4...057
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...