Mathias Klingenberg Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Brannmannen fant den unike løsningen på tunnelens vannproblem på et 120 år gammelt høyfjellshotell Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Trykk måles ikke i liter per minutt 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 En lur løsning å legge vannreservoaret inne i fjellet, for å unngå frost, ja. Ellers burde vel et slikt vannforbruk i vask ( som jeg visste lite om) ha gitt ide til slike vannresvoarer tidligere, utenfor eller inne i tunnelen? Et slikt reservoar vil vel fylle seg opp av nedbør/bekker/elver de fleste steder i Norge. Strøm til pumpene burde ikke være noe uløselig problem. Når det gjelder sikkerhets-veier/løp kunne man vel skyte ut gass/røksikkert rom med plass til antatt personantall ett eller flere steder i tunnellen. Med luft/oksygen pumpet i overtykk i rommet, fra et rør/pumpehus f.eks. ovenifra. Dette burde holde noen timer til redningsmannskap fikk slukket ilden. 3 Lenke til kommentar
Avisanda Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Gammel kunnskap er verdt å ta på alvor. Lenke til kommentar
Avisanda Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Brannhydranter skal betjenes med utstyr som brannvesenet har. Hvor lang er responstiden til et hvert ulykkessted i tunnelen ? Hvorfor har man ikke satset på et system som detekterer brannstedet og spruter inn vanntåke som slukker brannen direkte? Mangler man kunnskap om dette? Eller er det vilje til nytenkning som mangler? 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Brannhydranter skal betjenes med utstyr som brannvesenet har. Hvor lang er responstiden til et hvert ulykkessted i tunnelen ? Hvorfor har man ikke satset på et system som detekterer brannstedet og spruter inn vanntåke som slukker brannen direkte? Mangler man kunnskap om dette? Eller er det vilje til nytenkning som mangler? Det burde vel være det beste og enkleste, med mest effekt og minst vannforbruk, å tåkelegge hele tunnelen ved et brann-tilløp, ja? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Brannhydranter skal betjenes med utstyr som brannvesenet har. Hvor lang er responstiden til et hvert ulykkessted i tunnelen ? Hvorfor har man ikke satset på et system som detekterer brannstedet og spruter inn vanntåke som slukker brannen direkte? Mangler man kunnskap om dette? Eller er det vilje til nytenkning som mangler? Det er fleire grunnar til at tunnelar (særleg lange) ikkje blir sprinkla. Hovedgrunnen er at eit sprinkleranlegg ikkje sløkkar brannen raskt nok. Det som skjer når sprinkleranlegget løyser seg ut er at temperaturen i røykgassane blir redusert. Den nedkjølte røyken vil då ikkje lenger ligge oppunder tunneltaket, men i staden synke ned til vegbana der den hindrar sikt og vanskeliggjer evakuering. I tillegg aukar volumet av både sot og CO sidan ein får ufullstendig forbrenning av at sprinklaranlegget fuktar brennselet. Sprinkleranlegg i tunnelar kan være eit godt alternativ der ein har gode rømningsvegar, som f.eks. eit parallelløp som publikum kan rømme inn i før den nedkjølte røyken hindrar evakuering. Men i lange tunnelar så er det viktigare å fokusere på at dei evakuerande skal ha oksygen og sikt nok til å ta seg ut i live. I lange tunnelar får ein også høgare lufthastigheit, noke som gjer at røyken sprer seg raskare enn i korte tunnelar. Korte tunnelar egnar seg godt for sprinkling. Men sidan korte tunnelar heller ikkje er særleg utfordrande å evakuere ut av så konkluderar ein ofte med at det blir for dyrt i forhold til nytte å sprinkle korte tunnelar som uansett har lav risiko. Andre utfordringar er at det ved mange tunnelar (som den i artikkelen) er vanskeleg å sikre at ein har nok vatn. På grunn av høgdeforskjell er det også utfordrande å få rett vanntrykk gjennom heile anlegget. For at sprinklaren skal fungere skikkelig må ein ha rett vanntrykk, alt for høg eller alt for lavt vanntrykk gir dårlig effekt. Ein har utfordringar med frostproblematikk. Det problemet kan løysast men ikkje på ein billig måte. Og kanskje den mest dominerande grunnen til at ein ikkje sprinklar tunnelar, eit sprinkleranlegg i eit slikt miljø vil kreve mykje vedlikehald og funksjonstesting. Dette kombinert med at vi har 1200 km med vegtunnelar i Norge gjer det veldig kostbart å bygge og vedlikehalde sprinklaranlegg i tunnelar. Når ein då også veit at sprinkleranlegg i lange tunnelar ikkje aukar sikkerheita nevneverdig, eller til og med gjer dei farlegare i enkelte hendelsar så er det ikkje samfunnsøkonomisk å gjere slike tiltak. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 "Et sug fra brannvesenets mobile motorbrannpumper jekker derfor opp trykket til 3000 liter i minuttet." Trykk på 3000 liter i minuttet? Og jeg som trodde det var teknisk ukeblad jeg leste. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 .... at vi har 1200 km med vegtunnelar i Norge ...Ikke mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå