Gå til innhold

Oppgradere eller kaste ?

Sam40

Anbefalte innlegg

Hei

Har en eldre Compaq som nå benyttes som reservemaskin, men lurer på om jeg skal oppgradere mens det ennå finnes komponenter å få tak i...

Maskinen har Socket FCPGA med støtte for 766 MHz i følge handboka.
Nå har den en Celeron 466 og jeg kunne vel tenkt meg en Celeron 766 eller kanskje en passende PIII.
VIA har noen billige CPU'er, men vet ikke om VIA 800 gir noe bedre ytelse enn den jeg allerede har i dag?

Videre er det installert 160 mb RAM, max er ca. 384 mb.
Har en miniatyrdisk på ca. 4 GB, men denne er ok enn så lenge, men oppgraderer jeg, så bytter jeg nok denne også.

Gode råd, spesielt med hensyn til CPU ???
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har en eldre Compaq som nå benyttes som reservemaskin, men lurer på om jeg skal oppgradere mens det ennå finnes komponenter å få tak i...

Maskinen har Socket FCPGA med støtte for 766 MHz i følge handboka.

Nå har den en Celeron 466 og jeg kunne vel tenkt meg en Celeron 766 eller kanskje en passende PIII.

VIA har noen billige CPU'er, men vet ikke om VIA 800 gir noe bedre ytelse enn den jeg allerede har i dag?

Videre er det installert 160 mb RAM, max er ca. 384 mb.

Har en miniatyrdisk på ca. 4 GB, men denne er ok enn så lenge, men oppgraderer jeg, så bytter jeg nok denne også.

Gode råd, spesielt med hensyn til CPU ???

kast pc'en.

dersom du bare driver med skriving og office trengs ikke oppgrade.. skal det spilles.. så pælmmaskinen ut av vinduet og kjøp ny..

Lenke til kommentar

Har ikke noen konkrete forslag, men vær bare forsiktig når det gjelder hvor mye penger du bruker på oppgradering.

Man får jo komplette PC'er (uten skjerm) med AMD 1.4, 256MB RAM og 40GB disk til drøye 3000 kroner nytt idag, så å bruke en tusenlapp eller to på oppgradering av den gamle er vel strengt tatt bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Det einaste eg ville ha gjort med ei slik maskin var litt meir ram(128MB kan plukkast opp brukt for 100-150 kr) og ein raskare harddisk(har faktisk ein del å sei for opplevd ytelse i normale aplikasjonar). Kanskje det går med den cpuen du har, men med litt raskare cpu kan du få ei finfin videomaskin. Compaq plar vere ganske stille.

Lenke til kommentar

Behold maskinen som den er, er god nok til alt utenom spilling akkurat nå. Prisene på bærbare maskiner har gått så mye ned i det siste at det ikke vil komme til å lønne seg å oppgradere i noe særlig grad. Eneste jeg ville gjort var å vurdere litt mer ram. Om alternativet er å kaste den, gi den heller bort til et godt formål/skole/venn/(ex-)familiemedlem. Det finnes nok av folk som trenger en bærbar skrivemaskin.

Mvh.

Simen

edit: la til en (ex-) for å inkludere koner og annet som arvtakere

Endret av carwash
Lenke til kommentar

Hvis maskinen er god å bruke (god skjer, godt tastatur, grei vekt osv) kan det vel hende det er verdt å putte litt mer ram, og en raskere og større disk inn.

Prosessoren har mindre å si i en sånn sammenheng. En ny 5400 rpm disk + minimum 256 mb minne så har du nå hvertfall en maskin som burde kjøre winxp rimelig greit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...