Sam40 Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Hei Har en eldre Compaq som nå benyttes som reservemaskin, men lurer på om jeg skal oppgradere mens det ennå finnes komponenter å få tak i... Maskinen har Socket FCPGA med støtte for 766 MHz i følge handboka. Nå har den en Celeron 466 og jeg kunne vel tenkt meg en Celeron 766 eller kanskje en passende PIII. VIA har noen billige CPU'er, men vet ikke om VIA 800 gir noe bedre ytelse enn den jeg allerede har i dag? Videre er det installert 160 mb RAM, max er ca. 384 mb. Har en miniatyrdisk på ca. 4 GB, men denne er ok enn så lenge, men oppgraderer jeg, så bytter jeg nok denne også. Gode råd, spesielt med hensyn til CPU ??? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Trur kanskje de er like greit å kjøpe ein ny.. Du får ikkje så mykje ut av den der likevel. Endret 14. desember 2003 av Satrucci_ Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Hei Har en eldre Compaq som nå benyttes som reservemaskin, men lurer på om jeg skal oppgradere mens det ennå finnes komponenter å få tak i... Maskinen har Socket FCPGA med støtte for 766 MHz i følge handboka. Nå har den en Celeron 466 og jeg kunne vel tenkt meg en Celeron 766 eller kanskje en passende PIII. VIA har noen billige CPU'er, men vet ikke om VIA 800 gir noe bedre ytelse enn den jeg allerede har i dag? Videre er det installert 160 mb RAM, max er ca. 384 mb. Har en miniatyrdisk på ca. 4 GB, men denne er ok enn så lenge, men oppgraderer jeg, så bytter jeg nok denne også. Gode råd, spesielt med hensyn til CPU ??? kast pc'en. dersom du bare driver med skriving og office trengs ikke oppgrade.. skal det spilles.. så pælmmaskinen ut av vinduet og kjøp ny.. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 resten av pc'n din er så treg, at du merker lite om du kjøper ny CPU Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Har ikke noen konkrete forslag, men vær bare forsiktig når det gjelder hvor mye penger du bruker på oppgradering. Man får jo komplette PC'er (uten skjerm) med AMD 1.4, 256MB RAM og 40GB disk til drøye 3000 kroner nytt idag, så å bruke en tusenlapp eller to på oppgradering av den gamle er vel strengt tatt bortkastede penger. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Ser ut til at V300'ens tid er forbi *s* Kanskje jeg (for en gangs skyld) skal lytte til gode råd Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Skal du oppgradere denne så kan du sikkert finne en del brukte deler på Bruktmarked.no og Qxl !! Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Det einaste eg ville ha gjort med ei slik maskin var litt meir ram(128MB kan plukkast opp brukt for 100-150 kr) og ein raskare harddisk(har faktisk ein del å sei for opplevd ytelse i normale aplikasjonar). Kanskje det går med den cpuen du har, men med litt raskare cpu kan du få ei finfin videomaskin. Compaq plar vere ganske stille. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Maskinen er så godt som lydløs den. Klart at mere ram, nærmest mulig det kortet støtter kommer til å merkes, men ny HD er vel det siste jeg tenker på. Teller litt på knappene ennå, selv om vinduet står på gløtt Lenke til kommentar
bambam Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Vell, bruk den som backup/skrive/musikk/gi den til et familiemedlem. ps. at den er bærbar hjelper ikke akkuratt på oppgraderingsmulighetene. Og kjøp deg en ny, du får meget gode maskiner for 5000,-, og gode maskiner for 3000,-. Søk litt rundt på "Hjelp, jeg skal ha ny PC" delen av forumet, og du finner mange finfine forslag. Lenke til kommentar
carwash Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Behold maskinen som den er, er god nok til alt utenom spilling akkurat nå. Prisene på bærbare maskiner har gått så mye ned i det siste at det ikke vil komme til å lønne seg å oppgradere i noe særlig grad. Eneste jeg ville gjort var å vurdere litt mer ram. Om alternativet er å kaste den, gi den heller bort til et godt formål/skole/venn/(ex-)familiemedlem. Det finnes nok av folk som trenger en bærbar skrivemaskin. Mvh. Simen edit: la til en (ex-) for å inkludere koner og annet som arvtakere Endret 14. desember 2003 av carwash Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Får kikke etter en rambrikke på 256 mb som passer og sette den på "prøvekast". Ideen om å gi den til et godt formål var kanskje ikke så dum den, men det utelukker altså ex'kona som var en mulig arvtager *s* Lenke til kommentar
ekren Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Hvis maskinen er god å bruke (god skjer, godt tastatur, grei vekt osv) kan det vel hende det er verdt å putte litt mer ram, og en raskere og større disk inn. Prosessoren har mindre å si i en sånn sammenheng. En ny 5400 rpm disk + minimum 256 mb minne så har du nå hvertfall en maskin som burde kjøre winxp rimelig greit! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå