Gå til innhold

Oter stopper byggeplaner i Molbo-Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye glede gir oteren meg i løpet av livet på jorden? Veldig, veldig lite. Søte og fine dyr, men jeg kunne klart meg veldig fint uten. En brygge kan derimot gi meg masse glede. Joda, jeg overlever uten den også, men jeg har mye mer bruk for den enn for oteren. Oteren tenker jeg svært sjelden på. For en oterentusiast vil det så klart være motsatt, men det finnes som sagt mange stedet hvor oteren kan leve. Man kan til og med adoptere en oter hvis det er så viktig.

Du kommer med veldig gode eksempler på hvorfor enkelte dyrearter må beskyttes fra folk som ikke skjønner bedre og tror verden stopper der nesetippen slutter..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Otere er søte og fine, men vi må sette mennesker først. Vi må være den eneste arten på kloden som setter andre arter foran oss selv. 

Vi er vel også den eneste arten som klarer å legge øde, og utrydde, så mange dyr, og natur.

Det har heldigvis ført til en viss bevissthet rundt at vi faktisk har ett ansvar for hvor vi setter disse klossete konstruksjonene våre, og hvem det går ut over.

Ifølge wikipedia, er også oteren en kritisk komponent for fullstendige og godt funksjonerende akvatiske, og semi-akvatiske, økosystemer.

Mennesket derimot er svært dårlig bidragsyter til samtlige økosystem.

Ikke dårlig nok, ifølge deg altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke andre arter er det du ser rundt deg som setter andre arter først?

Er vel flust av eksempler hvor dyr har oppfostret andre dyrebabyer. Klart eksempel på at de ikke tenker kun på sin egen rase. 

Det er instinktene deres. Noen tror sikkert at det er deres barn. 

Lenke til kommentar

Otere er søte og fine, men vi må sette mennesker først. Vi må være den eneste arten på kloden som setter andre arter foran oss selv. 

Vi er vel også den eneste arten som klarer å legge øde, og utrydde, så mange dyr, og natur.

Det har heldigvis ført til en viss bevissthet rundt at vi faktisk har ett ansvar for hvor vi setter disse klossete konstruksjonene våre, og hvem det går ut over.

Ifølge wikipedia, er også oteren en kritisk komponent for fullstendige og godt funksjonerende akvatiske, og semi-akvatiske, økosystemer.

Veldig mange arter har dødd ut. Det er helt naturlig at arter dør ut. Men når det er mennesker som bidrar til det så er det plutselig galt. Men jeg tror uansett ikke at en brygge fra eller til kommer til å påvirke oterens fremtid. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Veldig mange arter har dødd ut. Det er helt naturlig at arter dør ut. Men når det er mennesker som bidrar til det så er det plutselig galt. Men jeg tror uansett ikke at en brygge fra eller til kommer til å påvirke oterens fremtid. 

Er det naturlig at de dør ut fordi man begynte å droppe klor, eller bly, i habitatet dets?

Det er nemlig en vesentlig forskjell på arter som dør ut, uten at mennesket har en finger med, og arter som dør, som følge av mennesket.

Det første er kanskje naturlig, sistnevnte er kunstig.

Ah, men DU TROR ikke at akkurat denne bryggen vil påvirke oteren, da er jo saken klar.

Si ifra til fylkesmannen at de kan avbestille naturmangfoldseksprten de har engasjert; En brygge fra eller til har ingen innvirkning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger kan man si "en oter-stamme mindre gjør ingenting" før det blir ett problem?

Ett sted må man trekke grensen.

Det finnes mange otere i det ville, og det finnes dyrehager, og i tillegg er det mulighet for å ta otere som husdyr (som flere har gjort). Den vil aldri dø ut. 

Lenke til kommentar

Er det naturlig at de dør ut fordi man begynte å droppe klor, eller bly, i habitatet dets?

Det er nemlig en vesentlig forskjell på arter som dør ut, uten at mennesket har en finger med, og arter som dør, som følge av mennesket.

Det første er kanskje naturlig, sistnevnte er kunstig.

Ah, men DU TROR ikke at akkurat denne bryggen vil påvirke oteren, da er jo saken klar.

Si ifra til fylkesmannen at de kan avbestille naturmangfoldseksprten de har engasjert; En brygge fra eller til har ingen innvirkning. 

Mennesket må også få lov til å utfolde seg. For oss er det naturlig å bygge hus, brygger osv. Det er ikke riktig, slik mange hevder, at det naturlige for oss er å bo i trær gå rundt nakne og spise lus. 

Lenke til kommentar

Det finnes mange otere i det ville, og det finnes dyrehager, og i tillegg er det mulighet for å ta otere som husdyr (som flere har gjort). Den vil aldri dø ut.

Disse vil ikke holde naturen de hører hjemme i balansert.

Ville otere holder f.eks andre dyre-bestander nede, det gjør ikke oteren i dyrehagen eller i stua.

Menneskeheten klarer seg uten ett opptrekksplass for båt der :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert poeng.

For oteren ville jo ikke tatt hensyn til oss, sant?

Det ville den ikke, nei. Og det ville ikke andre dyr heller. De gir totalt faen i oss. Hvorfor skal jeg ofre brygga mi for en oter som ikke kunne gitt mer faen i hvordan jeg har det?

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Supert poeng.

Det ville den ikke, nei. Og det ville ikke andre dyr heller. De gir totalt faen i oss. 

Sant, sant, så det intelligente valget er å gi faen i dem. 

Vi kan bygge vårt eget økosystem, av brygger, og kaffe-kapsler.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du kan bevise at vi trenger denne oteren akkurat der for at verden skal bestå, så skal jeg ta deg på alvor. Verden overlevde da dinosaurene døde ut. Hvorfor skal oteren være viktigere?

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Det ville den ikke, nei. Og det ville ikke andre dyr heller. De gir totalt faen i oss. Hvorfor skal jeg ofre brygga mi for en oter som ikke kunne gitt mer faen i hvordan jeg har det?

Kommer oteren hjem til deg og brenner ned boligen din og tar livet av nabo-laget ditt om de ikke rømmer?

Vi trenger ikke å ta mer hensyn til oteren enn å ikke aktivt ødelegge "huset" de bor i. Så mye hensyn tar de til oss også :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke andre arter er det du ser rundt deg som setter andre arter først?

Er vel flust av eksempler hvor dyr har oppfostret andre dyrebabyer. Klart eksempel på at de ikke tenker kun på sin egen rase. 

Det er instinktene deres. Noen tror sikkert at det er deres barn. 

Nemlig.. så da tenker de ikke kun på sin egen art. 

Lenke til kommentar

Supert poeng.

Det stemmer heller ikke. Dyr varierer i intelligens og oppfatning av verden rundt seg. Om du tror mennesket er de eneste med følelser, tradisjoner og ett samfunn slik vi har det så tar du skrekkelig feil. 

Du burde bry deg fordi en oter blir til mange, og de er viktige for økosystemet. Er som å lure på hvorfor vi ikke bare kan kvitte oss med alle insekter på jorda fordi de tilfeldigvis stikker folk og mygg gir folk malaria, men hadde vi gjort det hadde vi rett og slett dødd ut. Blir som å skyte en flue som sitter på foten din med en hagle. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...