Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måle kvadratmeter av leilighet - mulig avvik

Geekeern

Anbefalte innlegg

Du skal ta med arealet av innervegger "mellom" p-rom, men sannsynligvis ikke hele mellom kjøkkenet og badet (rør/kabel sjakt)?

i prospekt står det

"Bruksarealet er beregnet i henhold til reglene i NS 3940 og utgjør alt areal innenfor omsluttende yttervegger, inklusive innvendige sjakter. P-rom er boligens bruksareal fratrukket innvendig bodareal og vegger med sjakter som omslutter bodarealet. Arealer angitt på tegninger for det enkelte rom, er rommets nettoareal og er eksklusiv innvendige vegger."

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg tykkelsen på gipsplata med i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

Hva er avviket på den totale leiligheten inklusive innervegger?

Tror det er dette arealet som må ligge innenfor "et akseptabelt avvik". Skulle tro det kan være større avvik på enkeltrom, med mindre det gjør rommet ubrukelig/sterkt innskrenker bruken.

(Dvs at det vanligvis kan være større avvik på enkeltrom så lenge totalen er innenfor)

Men det var vel en sak om en medfølgende garasje som var for trang/kort for litt siden, som i praksis gjorde at det kun var småbiler som hadde plass. Tror de fikk medhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ta med arealet av innervegger "mellom" p-rom, men sannsynligvis ikke hele mellom kjøkkenet og badet (rør/kabel sjakt)?

i prospekt står det

"Bruksarealet er beregnet i henhold til reglene i NS 3940 og utgjør alt areal innenfor omsluttende yttervegger, inklusive innvendige sjakter. P-rom er boligens bruksareal fratrukket innvendig bodareal og vegger med sjakter som omslutter bodarealet. Arealer angitt på tegninger for det enkelte rom, er rommets nettoareal og er eksklusiv innvendige vegger."

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg IKKE med tykkelsen på gipsplata  i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

Jeg tror du skal få beregnet leilighetens totale areal innenfor omsluttende vegger først.

Hva er maksimal lengde og bredd på leiligheten fra yttervegg til yttervegg inklusiv innervegg(er)?

Hva er arealet på boden regnet fra og med overflaten på gipsplaten på "p-rom-siden".

Lenke til kommentar

i prospekt står det

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg IKKE med tykkelsen på gipsplata  i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

Jeg tror du skal få beregnet leilighetens totale areal innenfor omsluttende vegger først.

Hva er maksimal lengde og bredd på leiligheten fra yttervegg til yttervegg inklusiv innervegg(er)?

Hva er arealet på boden regnet fra og med overflaten på gipsplaten på "p-rom-siden".

Se siste bilde jeg har lagt ut, hva kommer du til på BRA og P-ROM?

Lenke til kommentar

i prospekt står det

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg tykkelsen på gipsplata med i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

Hva er avviket på den totale leiligheten inklusive innervegger?

Tror det er dette arealet som må ligge innenfor "et akseptabelt avvik". Skulle tro det kan være større avvik på enkeltrom, med mindre det gjør rommet ubrukelig/sterkt innskrenker bruken.

(Dvs at det vanligvis kan være større avvik på enkeltrom så lenge totalen er innenfor)

Men det var vel en sak om en medfølgende garasje som var for trang/kort for litt siden, som i praksis gjorde at det kun var småbiler som hadde plass. Tror de fikk medhold.

Se siste bilde jeg la ut, jeg trenger hjelp til å finne BRA og P-ROM

Lenke til kommentar

Jeg tror du må angi bredden (tykkelsen) på sjakten for å få det nøyaktig samt regne med at arealet på soverommet utenfor det rosa området må regnes med i P-rom.

Jeg fikk:

S-rom: 2,95 kvm

P-rom: 38,1 kvm + arealet som nevnt på soverommet

For å beregne BRA trengs bredden (tykkelsen) på sjakten (bare deler av arealet til sjakten skal legges til for å få BRA).

Lenke til kommentar

Snakket med takstmann før jeg tok kontrollmål, og han sa at det kun er veggene i mellom rommene

Sjakten inkl veggen skal ikke beregnes med i arealet.

Vegg mellom soverom og stua, mellom soverom og kjøkken.

Vegg mellom entree og bad, mellom entree og bod.

Vegg mellom stua og entree, og mellom stua og bod

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Jeg bommet visst på noen tall og har justert til 0mm mellom kjøkkenet og badet:

S-rom: 3,3 kvm

P-rom: 37,8 kvm

Da skulle det bli 41,0 kvm BRA. Jeg har brukt 4 desimaler i utregningen så forskjellen er avrundingsproblematikk.

Tror jeg fikk 40,60 - 40,80. Avrundes til 41. må være lavere enn 40,49 for å bli avrundet til 40, og dermed er ikke avviket godkjent. Men får se hva takstmannen sier, virker som om de har gjort dette her med vilje... helt åpenbart.

Endret av Geekeern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...