Gjest Slettet+234981 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.Da har du altså betalt mer penger for en bil som har gått mindre men som kommer til å treffe vedlikeholdsbølgen rundt 150.000km om et år eller to. Gratulerer med ny bil! Den var billigere. 2 år eldre. Har eid mange biler med div kilometer, aldri opplevd noe vedlikeholdsbølge på noen av de. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Gratulerer Mulig du feiga ut fra noe som egentlig var bedre Takk, mulig det. Ville i utgangspunktet ha bensin så det veide litt tungt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Forresten artig å se at så mange mener en bil med nesten 200 på telleren er et bedre kjøp enn en som har gått det halve. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Forresten artig å se at så mange mener en bil med nesten 200 på telleren er et bedre kjøp enn en som har gått det halve. Kilometerstand har ingenting å si på biler så lenge den er godt tatt vare på. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Kilometerstand har ingenting å si på biler så lenge den er godt tatt vare på. Helt riktig! Her er en gammel Skoda Octavia med nesten 700.000 på telleren. Endret 19. mai 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Derfor jeg sier, jeg personlig kjøper heller rundt 160 000km /enn/ 100 000nm hvis jeg må velge. Det fordi da har forrige eier tatt alle de største kostnadene, gitt at man sjekker eier og servicehistorikk selvfølgelig. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/dX94j/moderne-biler-kan-vaere-naer-kaputt-etter-100-000-km "Ved hjelp av Bilprovningen i Sverige har Dine Penger beregnet gjennomsnittlige reparasjonskostnader på moderne biler og tallene er oppsiktsvekkende: En bil som har 45.000 kilometer på telleverket har i snitt 0,18 kroner per kilometer reparasjonskostnader. På 120.000 kilometer er kostnadene økt dramatisk til 0,87 kroner per kilometer. Deretter synker kostnadene igjen og ved 180.000 kilometer er det snakk om 0,69 kroner per kilometer." Neida, men TS gjorde klokt i å kjøpe bensin over diesel. Er det 1.4 TSI har den vel i tillegg registerkjede, så en kostnad mindre å tenke på. Disse har vel vært tilbakekalt og utbedret mtp. registerkjedet. I tillegg slipper TS å tenke på dobbelmassesvingjul, og annet mikkmakk som gjerne må byttes på en aldrende dieselbil. Fortsatt gratulerer med ny bil "Vedlikeholdsbølgen" rundt 150.000km som jeg snakker om er normalt sett ikke noe enormt problem, hvertfall ikke når man kun kjører 10-15.000km i året. Jeg kjører som regel rundt 50.000km i året, så for meg merkes det hvertfall godt. Heldigvis får jeg kjøregodtgjørelse med jobben som jeg setter av, den kontoen går stort sett i 0/litt i minus. Typiske ting rundt 150.000km sånn generelt sett: - Bremsecalipere begynner gjerne å henge - Støtdemperne har gjort sitt etter 150.000km på norske veier, om jeg først bytter så bytter jeg alle 4, + alt som hører med. Tårnlager, mansjetter, osv. - Registerreim + vannpumpe + strammer på de bilene som har det, typisk rundt 160-180.000km - (på bilene der dette er en typisk svakhet, les 1.6 TDCI): Clutch, dobbelmassesvinghjul, utløserlager + simmerring veivaksel - Diverse understellsdeler begynner å vise sine svakheter rundt denne kjørelengden, om ikke tidligere Bil er og blir et tapsprosjekt i de fleste tilfeller, å kjøpe en bil som har gått nærmere 200.000km enn 100.000km trenger nødvendigvis ikke være så mye bedre det heller, for hva om forrige eier kun har gjort et absolutt minimum av vedlikehold? At bilen er godkjent et par år fremover trenger nødvendigvis ikke bety at det blir et rimelig bilhold fremover av den grunn. Endret 19. mai 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 For å nevne et eksempel jeg kom på nå. Forrige bilen min, en 2007 Audi A6 3.0TDI kjøpte jeg med 163 000km. Rundt 140 000km ble store ting som innsugsmanifold, bærearmer osv byttet. I løpet av et år kjørte jeg den til 225 000km. Byttet kun 1 hjullager, og bremseklosser. Hadde jeg kjøpt denne med 100 000km, og kjørt den til 163 000km, hadde jeg hatt alle de store kostnader. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 For å nevne et eksempel jeg kom på nå. Forrige bilen min, en 2007 Audi A6 3.0TDI kjøpte jeg med 163 000km. Rundt 140 000km ble store ting som innsugsmanifold, bærearmer osv byttet. I løpet av et år kjørte jeg den til 225 000km. Byttet kun 1 hjullager, og bremseklosser. Hadde jeg kjøpt denne med 100 000km, og kjørt den til 163 000km, hadde jeg hatt alle de store kostnader. Jesus christus du kjører mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå