Gå til innhold

CPU på 8 thz ?

Caddy

Anbefalte innlegg

8 terahertz prosessor slår Intel og AMD

Et nytt israelsk elektronikkfirma, Lenslet, har utviklet verdens første prosessor som er basert på optisk teknologi. Enlight256 fungerer ved at 256 små lasere utfører beregninger med lysets hastighet, noe som gjør den nye prosessoren i stand til å operere med hele 8 terahertz (8000 gigahertz), eller mer enn 1000 ganger raskere enn Intel og AMDs raskeste flaggskip. Firmaet regner i første omgang med at prosessoren blir benyttet i militært utstyr

www.lenslet.com

Jatakk.... :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 terahertz prosessor slår Intel og AMD

Et nytt israelsk elektronikkfirma, Lenslet, har utviklet verdens første prosessor som er basert på optisk teknologi. Enlight256 fungerer ved at 256 små lasere utfører beregninger med lysets hastighet, noe som gjør den nye prosessoren i stand til å operere med hele 8 terahertz (8000 gigahertz), eller mer enn 1000 ganger raskere enn Intel og AMDs raskeste flaggskip. Firmaet regner i første omgang med at prosessoren blir benyttet i militært utstyr

www.lenslet.com

Jatakk.... :wow:

vel for og bare si det mildt. ingen vet nøyaktig hva nasa computerne ser ut og åssen hardwaren er:) kanskj edem har det allerede :)

men ang dagens cpuer..

MAn kan faktisk lage cpuer med 20 ghz hvis dem vil men det som er vanskelig er å stabilisere og integrere alt det en cpu skal

Lenke til kommentar

Kommer disse prossessorene ut vil det være banebrytende for ganske mange ting.

Nevnte produsent vil ha monopol, da selv de svakeste modellene vil være rundt 500 ganger kjappere(rene spekulasjoner). Og da utkonkurere de "vanlige" produsentene på både pris og ytelse, og selvfølgelig balansen.

Jeg vil tro at utviklingen på prossessorfronten vil gå saktere, og kansje det vil bli mer utvikling på andre områder. Spesiellt programvare(man kan nok gjøre ganske mye fantastisk med disse prossessorene ;)).

Litt spekulering fra min side. Gleder meg til neste 10år, vi har mye i vente :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert før...

Det er snakk om en DSP, en digital signal-prosessor. Dette er brikker som i bruksområde ligger fjernt fra prosessorene til AMD og Intel.

Du finner for eksempel DSPer på lydkortet og i digitalkameraet ditt, som utfører svært spesialiserte oppgaver svært raskt. I tilfellet med digitalkameraet, for eksempel det å komprimere bildedata til JPEG. De kjører ikke Doom helt uten videre.

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

LES testen på Lenslet.com sine sider. Trur nok det er en som ikke kan engelsk helt.

Der står det:

"The EnLight is a fixed-point processor comprised of three elements: a Vector Matrix Multiplier (VMM) capable of performing vector-matrix operations at a rate of up to 8000 Giga MAC operations per second; a Vector Processor Unit (VPU) capable of performing 128 Giga operations per second and an industry standard DSP (TI TMS320C64xx) for control and scalar processing (SPU). The EnLight256™ could be used either as a system-embedded accelerator or a standalone processor for computational intensive types of applications."

Det er snakk om 8 terra med MAC operasjoner pr.sek.

Min pc i følge Sandrasoft regner 10 000 Mips. Altså 10 Gips. Dette er heltalsoperasjoner. Til sammenligning finnes det systemer som regner opp mot 18 T flops. Flops er da desimaltall operasjoner som tar mye mer resurser enn heltall.

Lockheed Martin er et firma som har ei slik børse for beregninger av radarsignaturer på deres stealtfly.

Men en prossesor som er ca 800 ganger raskere en P4 3.0 GHz skulle jeg gjerne hatt.

Lenke til kommentar

Who cares ? :dontgetit:

Vi hører veldig ofte om banebrytende teknologi på dette feltet, men det som er felles for alt dette er at det enten ikke er en vanlig CPU, som kan kjøre x86-operasjoner, som oftest totalt forskjellig fra noen CPU som finnes i dag, og prisen, den tørr jeg ikke tenke på, eller så er det noe som ikke kommer før om 10-15 år.

Ble ikke imponert over denne nyheten. Har hørt lignende skravl 10 000 ganger før.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Såg på sidene til de gutta og det bringer tankene tilbake til 486 tiden da man kunne kjøpe separat fpu. Denne Enlight256 kjørte da på et Windows system, så jeg tror det er en slik "tallknuser" man kan kjøpe ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...