Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som kan være så snille å skrive jobbsøknaden min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er virkelig dårlig med å uttrykke meg selv med ord og har kjempe lyst på jobben!

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 6d604...dd1

følg linken min du. Her finner du eksempler på søknader som du kan klippe å lime slik at det passer deg og den type stilling du skal søke på. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsledig+og+jobbsoker/Jobbsokertips/Eksempler+på+søknader+og+CV-er

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg tror det er best at den som søker på en jobb, også skriver søknaden sin selv. Jeg har en bekjent som ba meg skrive vedkommendes søknad, og under tvil gjorde jeg det. Etter dette ble h*n invitert på intervju på alle stillinger h*n søkte på, men fikk alltid avslag kort tid etter førstegangs intervju. Inntrykket arbeidsgiver fikk gjennom søknaden var tydeligvis så forskjellig fra inntrykket de finn under intervjuet at dette gjorde h*n uaktuell. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Er virkelig dårlig med å uttrykke meg selv med ord og har kjempe lyst på jobben!

Tusen takk!

Det er jo ikke alle jobber som krever at du er god til å uttrykke deg skriftlig, men hvis denne jobben gjør det, bør du kanskje ikke ha den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er best at den som søker på en jobb, også skriver søknaden sin selv. Jeg har en bekjent som ba meg skrive vedkommendes søknad, og under tvil gjorde jeg det. Etter dette ble h*n invitert på intervju på alle stillinger h*n søkte på, men fikk alltid avslag kort tid etter førstegangs intervju. Inntrykket arbeidsgiver fikk gjennom søknaden var tydeligvis så forskjellig fra inntrykket de finn under intervjuet at dette gjorde h*n uaktuell.

Poenget er uansett å kvalifisere til intervjuet så da har tydeligvis søknaden gjort jobben sin. Tenk hvor mange kjempegode kandidater en bedrift mister pga de er dårlige på å formulere søknad. Regner med at det ikke er snakk om å bli norsklærer eller noe i den duren - kun da kunne jeg vært enig med dere som mener at hjelp til å skrive søknad er av merkbar negativ betydning.

Det er uansett så random om søknaden blitt sett på at det kun handler om å få foten inn i intervjuet koste hva det koste vil. Det er der du får jobben.

Som noen skrev en gang; "når jeg leser jobbsøknader kaster jeg halve bunken i søpla før jeg begynner å gå igjennom dem - jeg ansetter ikke uheldige folk"

:p

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Betaler du bra? ;)

Nei, vil anbefale deg å skrive den selv. Jeg kan godt hjelpe med korrektur, men selve søknaden må du skrive selv. Jeg har ikke alltid vært like flink til å skrive gode søknader, men øving har gjort meg flinkere og de siste årene har jeg klart meg veldig bra mht det å skrive søknad og veien til intervju og deretter lande ny jobb. Mye hjelp å finne både hvis du googler og sikkert her inne. Lykke til :)

Lenke til kommentar

En arbeidsgiver kan finne særpreg i en dårlig skrevet søknad som kan gi deg jobb.. En formel A4 søknad kan være noe av det kjedligste arbeidsgiver mottar :) Så en dårlig skrevet søknad kan gi deg jobb om innholdet er og CVn er god nok :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er uansett å kvalifisere til intervjuet så da har tydeligvis søknaden gjort jobben sin. Tenk hvor mange kjempegode kandidater en bedrift mister pga de er dårlige på å formulere søknad. Regner med at det ikke er snakk om å bli norsklærer eller noe i den duren - kun da kunne jeg vært enig med dere som mener at hjelp til å skrive søknad er av merkbar negativ betydning.

Det er uansett så random om søknaden blitt sett på at det kun handler om å få foten inn i intervjuet koste hva det koste vil. Det er der du får jobben.

Som noen skrev en gang; "når jeg leser jobbsøknader kaster jeg halve bunken i søpla før jeg begynner å gå igjennom dem - jeg ansetter ikke uheldige folk"

:p

Firmaet jeg arbeider for går så det suser, men ingen av lederne ville fått mer enn en svak 3'er i norsk på ungdomsskolen. Jeg blir fra tid til annen litt flau på deres vegne, men i det virkelige liv har tydeligvis ikke dette noe å si...

Hilsen

en dyslektiker som så vidt kom ut av ungdomsskolen med ståkarakter

Lenke til kommentar

Uansett så er det nok førsteinntrykket som teller mest. Har du mulighet til å levere cv og evt søknad personlig i butikk/firma? Da ville jeg definitivt gjort det.

Jeg ville også satt meg godt inn i/lest meg opp på arb.giver og prøvd å tilpasse søknaden deretter. Ikke skrive for langt, få med det viktigste om deg og dine kvalifikasjoner. Bruke ord som arb.giver selv har brukt når utlyst stillingen og også få noen til å ta korrektur på ditt ferdige utkast.

Sånn som arbeidsmarkedet er nå kan det være vanskelig å lande et intervju, da det er mange rundt benet. Da gjelder det å prøve å skille seg ut i mengden, skrive kort og presist og om det tillates, gjerne bruke litt humor. Være PÅ når søknaden er sendt. Vise at denne jobben VIL DU HA. Og DU er rette person for jobben!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...