Gå til innhold

Nissan dumper dieselmotoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Småbiler med dieselmotor kan sammenliknes med kompaktlysrør-sparepærer.
EU forblindet seg på marginalt mindre CO2-utslipp og ignorerte alle de andre ulempene, som kvikksølv, NOx, nanopartikler og enorme mengder kretskort/elektroavfall per pære.

 

Nå har jeg to dieselbiler og huset fullt av kompaktlysrør med elendig fargegjengivelse.

 

Plutselig kom Tesla og LED-pærene på markedet, og gjorde diesel og CFL-pærer overflødige.

Men vi er stuck med dem i flere år inntil de vi allerede har kjøpt er utslitt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er fremtiden. Både pga. at bilene og vedlikeholdet, etterhvert, vil bli enklere/rimligere. Og fordi hver nasjon kan produsere energien selv fra vann, vind og sol, og bli mindre avhengig av olje-kartellene.
I tillegg til forurensning selvsagt, og all den tid vi bruker på å kontrollere forbrenningsmotor-produsentene  og deres stadige løgnaktige krumspring.
Alle, og alt, kan selvfølgelig ikke kjøre (kun)batteri-elektrisk. Og da  er vi bare halvveis og knapt nok det.
Heldigvis har vi nå Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger, så all transport kan bli elektrisk etterhvert.

 

F. eks.  https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-lager-strommen-selv-er-klar-for-norge/69770402

 

 

Men allermest på tyngre materiell, der  kun batteri kommer til kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er fremtiden. Både pga. at bilene og vedlikeholdet, etterhvert, vil bli enklere/rimligere. Og fordi hver nasjon kan produsere energien selv fra vann, vind og sol, og bli mindre avhengig av olje-kartellene.

I tillegg til forurensning selvsagt, og all den tid vi bruker på å kontrollere forbrenningsmotor-produsentene  og deres stadige løgnaktige krumspring.

Alle, og alt, kan selvfølgelig ikke kjøre (kun)batteri-elektrisk. Og da  er vi bare halvveis og knapt nok det.

Heldigvis har vi nå Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger, så all transport kan bli elektrisk etterhvert.

 

F. eks.  https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-lager-strommen-selv-er-klar-for-norge/69770402

 

 

Men allermest på tyngre materiell, der  kun batteri kommer til kort.

 

Det er flytrafikk da. Der vekten til et batteri gjør det uaktuelt. Bortsett fra små lette personfly

Lenke til kommentar

> De har også hybridteknologien E-Power, som er en seriehybridteknologi. Denne skal introduseres på en rekke nye biler i Europa.

 

Herlig. Tradisjonal (parallel) hybrid er i mine øyne et veldig dårlig kompromiss. Den er drevet av at bilbransjen vil ha avkastning på investeringen de har gjort i forbrenningsmotoror som er gode til å drive hjulene direkte (via girkasse).

 

Men hvis man starter fra scratch er det ganske åpenbart at seriehybrid er en bedre løsning. Da kan du virkelig optimalisere forbrenningsmotoren for lave utslipp og kompakthet uten kompromisser. Det burde også gjøre det lettere/billigere å sette sammen bilen. Og lettere å dele platform med rene batteribiler.

 

Jeg håper vi snart ser Free Piston Engine i slike seriehybrider.. jeg har stor tro på at det vil gi veldig gode hybridbiler.

 

Til slutt vil nok rene elbiler ta over, men jeg tror plug-in seriehybrider vil ha en viktig rolle i et tiår eller to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Elbiler er fremtiden. Både pga. at bilene og vedlikeholdet, etterhvert, vil bli enklere/rimligere. Og fordi hver nasjon kan produsere energien selv fra vann, vind og sol, og bli mindre avhengig av olje-kartellene.

I tillegg til forurensning selvsagt, og all den tid vi bruker på å kontrollere forbrenningsmotor-produsentene  og deres stadige løgnaktige krumspring.

Alle, og alt, kan selvfølgelig ikke kjøre (kun)batteri-elektrisk. Og da  er vi bare halvveis og knapt nok det.

Heldigvis har vi nå Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger, så all transport kan bli elektrisk etterhvert.

 

F. eks.  https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-lager-strommen-selv-er-klar-for-norge/69770402

 

Men allermest på tyngre materiell, der  kun batteri kommer til kort.

1. Hydrogen vert hovudsakleg produsert av olje eller gass, og er dermed like avhengig av oljekartella som bensin og diesel. Jadå, hydrogen, bensin og diesel kan òg produserast av straum og vatn (+ CO2 for bensin og diesel), men det utgjer berre ein knøttliten del av hydrogen-, bensin- og dieselproduksjonen både i Noreg og resten av verda.

 

2. Det finst ikkje etterspurnad etter hydrogen som rekkjeviddeforlengar. Null. Det er billigare å lesse inn eit litt større batteri, enn å fjerne alle restar av bagasjeplass med brenselceller og hydrogentankar i tillegg til batteri. Ville du kjøpt ein slik bil?

 

3. Hydrogen er i dag berre brukt som drivstoff i gaffeltruckar og nokre få bilar. Under 1000 totalt i heile Europa. Det er heilt ueigna i tyngre materiell. Noreg skal få ei hydrogen-ferje, men den går i kortare rute enn alle dei elektriske ferjene. (Ho er dessutan ladbar og skal kunne gå heile ruta på batteri, for dei stolar ikkje helt på hydrogen-greiene.)

 

4. Hydrogen er katastrofalt for miljøet. Verknadsgrad samanlikna med batteri er elendig. Vi må redusere energibruken, ikkje tredoble han.

 

1.  Dette minner om tidligere angrep på elektriske biler : Elektrisitet blir produsert av brunkull, og da er det bedre med olje.

2.  Er du alvorlig?  Det var vel heller ikke etterspørsel etter elektriske biler generelt en gang? Og med 1/8 del av batteristørrelsen skal det mye til før brenselcellene og tankene tar større plass eller veier mere. Og ellers har jeg hatt elektrisk bil et år, og det passet ikke mitt kjøremønster/arbeide, jeg måtte gå tilbake til forbrenningsbil.

3. Er du alvorlig? Hva med Japan og Sør-Korea? Bilproduserende land som satser stort på Hydrogen-el innen transport. Hva med Calefornia, verdens 5 største økonomi.? 

4.Katastrofalt for miljøet?  Hydrogen-el  er mer effektivt enn forbrenningsmotorer, og forurenser altså ikke nærmiljøet eller slipper ut CO2.  Da reduserer vi altså energibruken og  skadelige utslipp  Og vi må ikke redusere energibruken  hvis vi produsererer og lagrer mer, som vi kan gjøre med Hydrogen-lagring der batteri-lagring kommer til kort.  Og batteri-el er bra til mye. Men da bør du også se at  kun batteri har sine begrensninger i størrelse/tyngde og i resursbruk.

 

Du virker som en som har låst seg fast i noe. Hadde det vært sko, fordi du hadde kjøpt deg nye sko, hadde du ment at alt utenom sko var galt og mindre effektivt.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

Lenke til kommentar

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

 

Hvis det et et problem å framstille energi til å lade batterier, hvordan kan da hydrogen være løsningen? Begge to er jo bare bærere av energi.

 

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

 

Lager du falske problemstillinger, eller har jeg gått glipp av at det er umulig å skalere opp miljøvennlig energi til å kunne drive en stor elbilpark?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.  Dette minner om tidligere angrep på elektriske biler : Elektrisitet blir produsert av brunkull, og da er det bedre med olje.

Nei, for svært lite elektrisitet vert produsert av brunkol (ingen i Noreg), og stadig mindre. Nesten all hydrogen vert produsert av olje eller gass, og stadig meir. Før produserte Norsk Hydro/Yara hydrogen ved elektrolyse. I 1994 vart det heilt slutt.

 

2.  Er du alvorlig?  Det var vel heller ikke etterspørsel etter elektriske biler generelt en gang?

Eg er dønn alvorleg. Salet av elbilar er i kraftig vekst over heile verda. I desember 2017 passerte det 2% på verdsbasis. I Noreg er meir enn kvar fjerde bil ein elbil. Kor mange elbilar med hydrogendriven rekkjeviddeforlengar er selde i Noreg? Null. Null i Noreg og null i resten av verda.

 

3. Er du alvorlig?

Kvifor spør du? Dette er informasjon du lett kan sjekke sjølv, og sjå at eg er alvorleg. Eg kan til og med legge til tog. Den billigaste måten å elektrifisere Nordlandsbana på er med batteri. Både hydrogen og køyreleidning er dyrare.

 

4.Katastrofalt for miljøet?  Hydrogen-el  er mer effektivt enn forbrenningsmotorer, og forurenser altså ikke nærmiljøet eller slipper ut CO2.

Løgn. Hydrogendrift fører til like store CO2-utslepp som forbrenningsmotorar. Det er ikkje meir effektivt, og hydrogen er håplaust ineffektivt samanlikna med den reelle konkurrenten som er batteri. Hydrogen konkurrerer ikkje mot forbrenningsmotorar, det konkurrerer mot elbilar. Su snakkar om elbilar på brunkol, men kva trur du skjer med CO2-rekneskapen om du produserer hydrogen av brunkol, komprimerer det, kjøler det og fraktar det?

 

  Da reduserer vi altså energibruken og  skadelige utslipp 

Nei, nesten uansett korleis du snur og vender på det vil hydrogendrift bruke meir energi enn alle andre måtar å drive ein bil på. Du kan alltids konstruere tilfelle, som hydrogen produsert av naturgass vs ein elbil på straum frå eit ineffektivt gammaldags gasskraftverk, men det er ikkje ei reell samanlikning.

 

Og vi må ikke redusere energibruken  hvis vi produsererer og lagrer mer, som vi kan gjøre med Hydrogen-lagring der batteri-lagring kommer til kort.  Og batteri-el er bra til mye. Men da bør du også se at  kun batteri har sine begrensninger i størrelse/tyngde og i resursbruk.

Hydrogen har ikkje berre dei same avgrensingane som batteri, det har mange avgrensingar som batteri ikkje har. Enno verre vert det om du skal produsere hydrogen med elektrolyse. Det fekk Hydro merke med sitt forskningsprosjekt på Utsira. Dei fekk berre att 18% av straumen dei putta inn i hydrogenleamikken. Her er det mykje kamp mot vindmøller om dagen. Folk vil ikkje ha alle vindturbianane som skal byggjast. Tenk deg om vi må byggje meir enn fem gonger so mange, fordi ein eller annan tulling vil lagre nokre tusen kubikkmeter med eksplosjonsfarleg hydrogen i staden for eit par kubikkmeter med batteri. Kor mykje entusiasme trur du at du vil møte?

 

Du virker som en som har låst seg fast i noe. Hadde det vært sko, fordi du hadde kjøpt deg nye sko, hadde du ment at alt utenom sko var galt og mindre effektivt.

 

Kva er det du ser i hydrogen? Du kjem jo stadig med dei same påstandane som du veit ikkje er sanne. Vert du aldri lei av å dumme deg ut i kommentarfeltet?

 

Alle dei store bilprodusentane har forska på hydrogenbilar i mange tiår. Mykje lenger enn dei har studert elbilar. Hydrogen har hatt alle sjansar og har alltid floppa. Det er for dyrt og tek for stor plass. Lagringsproblemet er ikkje løyst, brenselcellene har framleis for dårleg verknadsgrad, dei krev mykje vedlikehald og stadig større del av hydrogenproduksjonen i verda skjer frå fossile kjelder. I mellomtida susar batteri forbi som eit mykje betre alternativ på alle område. Det er du som er låst i ein eller annan postfuturistisk visjon om hydrogen. Resten av verda har gått vidare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

Om vi tar all oljen (bensin og diesel) og kjører den igjennom et aggregat så har vi mere strøm enn elbilene trenger. Og mere til. Vi kan vel faktisk bare ta strømmen fra foredlings industrien og det er nok. Forbrenningsmotorer lekker energi overalt. De bruker mere bensin på å generere varme enn på å flytte bilen.

 

Om jeg har et aggregat og bruker det til å lade bilen min. Så har aggregatet brukt mindre bensin en det en bensin bil vil ha brukt for å kjøre tilsvarende rekkevidde.

Endret av Limbeck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi skal ha Dieselbiler i mange år og i bruktmarkedet vil de holde i 50 år enda. men innen 3-4 år er det nok mer en 20 forskjellige elbiler som går mer en 500km pr lading, og da begynner det og komme mange bra alternativ for folk flest i rimelige prisklasser. Idag er Tesla alene og selv de, er ikke god nok for mange, og altfor dyre for folk flest.

Vi må få elbiler til 300.000kr som går 500km. da vil vi oppleve en stor forbedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

—2. Er du alvorlig? Det var vel heller ikke etterspørsel etter elektriske biler generelt en gang?

 

Det er ikke etterspørsel etter en motor som bruker 70% av energien til å flytte bilen og et drivstoff som koster 1/5 del av bensin?

Endret av Limbeck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

En ting som er temmelig sikkert er at det vil alltid finnes to typer mennesker.

 

1) De som finner opp kruttet.

 

2) De som står der når det smeller.

 

NutCase closed.

:)

Lenke til kommentar

Det er flytrafikk da. Der vekten til et batteri gjør det uaktuelt. Bortsett fra små lette personfly

Hydrogen er ikkje betre. Pga det store volumet hydrogenet tek, og den upraktiske forma om du skal ha ein tank som toler høgt trykk, gjer at halve flykabinen ville gå med til hydrogentank i eit vanleg passasjerfly med middels rekkjevidde. Du har òg ein del tryggleiksmessige utfordringar. Luftfarten har ikkje vore speiselt entusiastiske ovanfor hydrogen etter Hindenburg.

 

Samstundes er det mange som utviklar elektriske fly. Både små fly, nærast droner, til frakt av 2-5 personar med 3 timar flytid, til store passasjerfly for kort- og mellomdistanseflygningar eigna for trafikkerte ruter som London-Paris.

Batteriteknologien går fort framover. Stadig fleire ruter kjem innanfor rekkjevidde. I ein periode må du nok rekne med å mellomlande litt oftare om du skal ha ein billigbillett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

4.Katastrofalt for miljøet?  Hydrogen-el  er mer effektivt enn forbrenningsmotorer, og forurenser altså ikke nærmiljøet eller slipper ut CO2.

Løgn. Hydrogendrift fører til like store CO2-utslepp som forbrenningsmotorar. Det er ikkje meir effektivt, og hydrogen er håplaust ineffektivt samanlikna med den reelle konkurrenten som er batteri. Hydrogen konkurrerer ikkje mot forbrenningsmotorar, det konkurrerer mot elbilar. Su snakkar om elbilar på brunkol, men kva trur du skjer med CO2-rekneskapen om du produserer hydrogen av brunkol, komprimerer det, kjøler det og fraktar det?

 

 

 

 

 

 

Dette var så mye ( underlig fanatisk ?)   Sturle, så jeg kommenterer kun ett svar. Så får vi se om 5 år (? ) og om verden har blitt transport-elektrisk, om batteri-el har greid det alene, og om f.eks. Tesla har flere trucker på veien enn Nikola.

 

Men:  Hydrogen-drift slipper ut kun vann. Om du mener Hydrogen-produksjon, slipper produksjonen ut  etter hva du produserer det av. Akkurat som batteri-el.

Hydrogen konkurrerer mot forbrenningsbiler, fordi de kan driftes på samme måte- men ikke forurenser, er mer effektive, og vil ha lavere driftskostnader.

Hydrogen- el  er nødvendig, i sammen med batteri-el, for å greie det totale grønne skifte, med fjerning av spesielt lokal forurensning. Ellers blir det lett kun en lek for spesielt interesserte.

 

Men vi får se om 5 (?) år. Det er ingen av oss to som kommer til å styre den utviklingen uansett.

Lenke til kommentar

 

Det er flytrafikk da. Der vekten til et batteri gjør det uaktuelt. Bortsett fra små lette personfly

Hydrogen er ikkje betre. Pga det store volumet hydrogenet tek, og den upraktiske forma om du skal ha ein tank som toler høgt trykk, gjer at halve flykabinen ville gå med til hydrogentank i eit vanleg passasjerfly med middels rekkjevidde. Du har òg ein del tryggleiksmessige utfordringar. Luftfarten har ikkje vore speiselt entusiastiske ovanfor hydrogen etter Hindenburg.

 

Stort sett enig, men i teorien kunne man gjøre det som man gjorde/gjør det med rakettene som går på H2 og O2:

 

Man fyller cryo-H2 rett før start og isolerer tankene om bord ikke mer enn at flyet bruker opp det som fordamper. Da veier det ikke mye. Og så har man ved landing typisk en god del til overs som enten er tap eller må tømmes fra flyet - mye styr.

Lenke til kommentar

En ting som er temmelig sikkert er at el bil ikke er fremtiden. Hvor skal vi ta strømmen fra vist alle skulle bruke el bil.Kanskje Kull kraft eller atomkraft. Dette er bare ønsketenkning for miljø friker. Derimot kommer Hydrogen til å ta denne plassen om noen år.

 

Og det siste er nå at Bosch påstår at dem har funnet løsningen på NOx problemet. Det er nok ikke uten grunn at Tysk bilindustri ikke faser ut dieselmotoren. Fungerer løsningen til Bosch som dem sier så kommer Diesel bilen for fult tilbake.

 

Når man ser hvor mye dritt det er med moderne dieselmotorer idag, pga rensesystemet med EGR, partikkelfilter osv så kan jeg ikke si jeg ønsker noe enda mer komplisert velkommen, akkurat.

 

Kjører dieselbil selv, med både EGR og DPF, men jeg ønsker elbil velkommen. Er faktisk helt greit for min del at forbrenningsmotoren nå fases ut. Det begynner å bli for komplisert og for mye dilldall på motorene nå idag, en elmotor trenger ikke vedlikehold, og det nye systemet til Bosch kommer garantert til å bli et helvete å skru på og vedlikeholde.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...