Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?

110 stemmer

1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

• Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77

Anbefalte innlegg

Vil tro det er vanlig at man bruker landets eget flagg (og ikke andre lands) på andre land sine nasjonalfeiringer, også.

Selvsagt er det vanlig. Og så? Er det farlig om noen er litt uvanlige?

Geir :)

Vel, det kan fort bli farlig for de som er litt uvanlige, tross alt flertallet har en lang historikk med vold og overgrep mot mindretallet.

Det kalles den sterkestes rett ... eventuellt demokrati.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som 4th of july? 

B9317954158Z.1_20150704145148_000_G4NB8P

Hadde en delegasjon fra USA kommet hit for å feire 17.mai og hadde flagg for å identifisere seg selv i tillegg til de norske hadde de nok ikke opplevd mye negative tilbakemeldinger heller. 

Men jeg tviler på at det er den type flagg som folk klager på, selv norske organisasjoner bruker jo egne flagg og faner til å identifisere gruppen under 17.mai toget.

Lenke til kommentar

Som 4th of july? 

B9317954158Z.1_20150704145148_000_G4NB8P

Hadde en delegasjon fra USA kommet hit for å feire 17.mai og hadde flagg for å identifisere seg selv i tillegg til de norske hadde de nok ikke opplevd mye negative tilbakemeldinger heller. 

Men jeg tviler på at det er den type flagg som folk klager på, selv norske organisasjoner bruker jo egne flagg og faner til å identifisere gruppen under 17.mai toget.

Men Nordmenn er jo innvandrere i USA, og det er vell det folk syter om her hjemme. Altså at innvandrere bruker sine egne flagg. 

Lenke til kommentar

Nettopp. 

I tilegg har de også et stort amerikansk flagg. Det hadde vært noe annet om de kom med bare norske flagg. 

Lenke til kommentar

Men det forekommer, så hvorfor syter vi sånn når "vi" åpenbart gjør det samme?

Vi gjør overhodet ikke det samme. Det er nettopp det som er poenget. Å feire andre lands nasjonaldag med norsk flagg er bare noe ikke vi (eller noen andre når de er i utlandet - f.eks. engelskmenn når de er i Spania eller tyskere når de er i Sverige) gjør. Jeg kjenner meg heller ikke igjen at det skal være snakk om syting. Mange reagerer. Helt klart. Og forståelig nok. Men syter? Nei, det gjør de ikke.

Lenke til kommentar

Men Nordmenn er jo innvandrere i USA, og det er vell det folk syter om her hjemme. Altså at innvandrere bruker sine egne flagg. 

Det er kanskje slik at man hører det man har lyst, men av de som faktisk sier noe sier de at det burde ikke være annet enn norske flagg.

Å blande inn innvandrere er unødvendig men gjøres gjerne av en del personer merker jeg, skal ikke spekulere for mye i hva agenda som er bak det. Jeg tror de fleste av personene som er mot andre nasjoners flagg også ville være mot en på alle måter etnisk nordmann som ville gå med flagget til Kekistan.

For øvrig var det heller ikke Normenn som hadde utvandret til USA i bildet du postet, men ett norsk korps som hadde reist til USA for å feire 4th juli med amerikanerne. Nå skal du ikke lete lenge før du finner ett bilde av noen fra litle-norway i statene som har ett norsk flagg, men nå er det jo forskjellige kulturer i Norge og USA og jeg er for fortsatt mangfold av kulturer så jeg synes ikke det er nødvendig å sammenligne med andre land når vi snakker om norsk kultur.

Lenke til kommentar

Vi gjør overhodet ikke det samme. Det er nettopp det som er poenget. Å feire andre lands nasjonaldag med norsk flagg er bare noe ikke vi (eller noen andre når de er i utlandet - f.eks. engelskmenn når de er i Spania eller tyskere når de er i Sverige) gjør. Jeg kjenner meg heller ikke igjen at det skal være snakk om syting. Mange reagerer. Helt klart. Og forståelig nok. Men syter? Nei, det gjør de ikke.

Jo det gjør Nordmenn i USA, som vist. Det er helt normalt i deler av USA hvor det er mange innvandrere fra Norge. Har du vært der nede 4 juli? 

Lenke til kommentar

Jo det gjør Nordmenn i USA, som vist. Det er helt normalt i deler av USA hvor det er mange innvandrere fra Norge. Har du vært der nede 4 juli?

Å feire andre land sine nasjonaldager med norske flagg forekommer som sagt nesten aldri samme hvor mye noen nevner dette.

Det er ganske enkelt ikke noe vi eller noen andre gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å feire andre land sine nasjonaldager med norske flagg forekommer som sagt nesten aldri samme hvor mye noen nevner dette.

Det er ganske enkelt ikke noe vi eller noen andre gjør.

Ehm, jo det forekommer hvert år flere plasser i USA. Samt garantert andre plasser. 

Men det forekommer garantert bare en gang pr år at noen feirer 17 mai i Norge med andre flagg enn det Norske... Men jeg ser ikke helt poenget med å nevne det. 

Kan ikke folk bare kose seg og slappe litt av? Det skal iallefall jeg i Morgen. Uavhengig av hvilke flagg som streifer mine øyne. 

Lenke til kommentar

Det kalles den sterkestes rett ... eventuellt demokrati.

Off topic, men jeg ble i dag forklart hva demokrati er: Konfrontert på nyhetene med at 87% av deltagende finnmarkinger stemte nei til sammenslåing med Troms sa en dame fra KrF på Stortinget at "Dette har blitt vedtatt demokratisk, til og med to ganger".

Av det nevnte Storting, med bare 56% flertall, som tydeligvis ikke har spurt de nevnte finnmarkinger. Men da så. Hvis folket og Stortinget er uenig, så er Stortinget den sterkeste.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, jo det forekommer hvert år flere plasser i USA. Samt garantert andre plasser.

Har ikke sagt at det ikke forekommer overhodet. Bare at dette er noe som nesten ikke forekommer, nettopp fordi alle skjønner hvor utrolig tilbakestående det er å feire et land med et annet lands flagg, og at det samme gjelder her hjemme.

Du skal være ganske redusert før du synes at det er en god idé å feire f.eks. irlands nasjonaldag med flagget til slovenia.

Jeg har tenkt å feire og kose meg. Men som så mange andre så kommer jeg nok til å himle med øynene skulle det dukke opp et utenlandsk flagg. Ikke at jeg regner med det.

Endret av fivebigcities
Lenke til kommentar

Burde det være lov å gå i bar overkropp i 17. mai toget? Altså, JEG blir ikke støtt av folk i baris, men tenk om mange begynner å gå uten klær! Man viser jo ikke akkurat respekt for nasjonaldagen om man går i bar overkropp! Hva kan vi gjøre for å slippe å bli krenka?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke så mange innvandrere fra Norge i USA i våre dager. Det var det derimot for 70 år siden, men de aller fleste av disse er døde i dag. Etterkommerne deres er amerikanere, snakker bare engelsk og har så godt som null reell tilknytning til Norge.

Lenke til kommentar

Hva er "reell tilknytning"?

Fordi nå har vi tenkt å leke at vi ikke forstår hva som menes når man prater om tilknytning til Norge?

Jeg vil anta at det han mener er at det går et skille mellom de som enten er født og oppvokset her, eller i det minste har hatt mye med Norge å gjøre (f.eks. at de har vært her på besøk og har erfaringer herfra) og de som ikke har noen annen tilknytning til Norge enn at én av besteforeldrene deres er norsk.

Jeg mener... jeg kjenner en person som har én besteforelder fra italia. Men det gjør personen derimot ikke til italiener.

Lenke til kommentar

Fordi nå har vi tenkt å leke at vi ikke forstår hva som menes når man prater om tilknytning til Norge?

Aner ikke hva det går ut på, så da er det greit å få det forklart.

Jeg vil anta at det han mener er at det går et skille mellom de som enten er født og oppvokset her, eller i det minste har hatt mye med Norge å gjøre (f.eks. at de har vært her på besøk og har erfaringer herfra) og de som ikke har noen annen tilknytning til Norge enn at én av besteforeldrene deres er norsk.

Så begge har tilknytning, men den ene er "reell" men den andre er ikke "reell"?

Hva er det som skiller en reell tilknytning fra en ikke-"reell" tilknytning?

Jeg mener... jeg kjenner en person som har én besteforelder fra italia. Men det gjør personen derimot ikke til italiener.

Italienerne derimot ser ut til å anse at det er mer enn tilstrekkelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...