Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?

110 stemmer

1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

• Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77

Anbefalte innlegg

Det er igrunn rart at jeg er "imot" andre flagg på 17 mai. Jeg liker ikke ikke hvordan landet blir styrt og har absolutt ingen nasjonalfølelse. Jeg anser også alle mennesker som like og så snart vi får fjernet religion fra jorden skulle jeg ønske vi kunne viske ut alle landegrenser.

Jeg avskyr de fleste former for overformynderi og mener at individet bør få gjøre stort sett som man vil sålenge man ikke skader noen, og i stor grad er opp til seg selv hva man bestemmer seg for å krenkes av.

Allikevel er det noe som irriterer med med det, men det er jo bare positivt at utlendinger velger å integrere seg såpass at de tar med seg familien ut og blir med på en feiring. Det skulle jo være viktigere enn flagget.

Motivet og holdningen til menneskene som drar ut har veldig mye å si.

Om flagget er et tilskudd til helheten av nasjonen med smil om munnen for å hedre Norge. Landet de har fått asyl, eller et bedre liv i, så er det åpenbart ingenting negativt med dette. Det er hjertelig velkommen.

Er det for å konkurrere eller bare for å trakassere så er blir det lite god stemning ut av det, men det merker man fort på oppførselen til de menneskene som bare drar ut for å lage dårlig stemning.. Men blant disse så har vi våre etniske også. Flagget de vaier er egentlig ganske så irrelevant.

Nå tenker jeg at i denne saken så har jeg hatt den samme fordømmende holdningen jeg ofte angriper andre for å ha.

Det skjer oss alle.

Jeg tror jeg blir nødt til å endre min stemme.

Men er ikke alle som klarer å gjøre dette.

Dette er hva jeg liker med forumet. Det kommer så mange meninger og argumenter at man reflekterer over et bredere spekter.

Amen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle de ikke få gjøre det?

Det er jo bare et farget tøystykke...

Det er vel som vanlig å enten være uvitende eller bare gir faen i hva som skjer i samfunnet.

Blir drept tusenvis hvert år pga symboler i en eller annen form.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg mener at hvis du er en brannsupporter, så sitter du ikke midt i vikingfansen og vifter med et brannflagg. 

Det er ikke fordi det er uhøflig, men fordi du ikke vil ha deg en på tygga. :) Strengt tatt burde jo voksne mennesker som er glad i fotball kunne sette pris på at andre mennesker viser at de er glad i fotball også. Slik er det jo dess verre ikke med fotballsupportere. De tar striden på banen med seg opp på tribunen. (Og gjerne ut av stadion også.)

Under det famøse sykkel-VM her i Bergen så jeg folk av mange nasjonaliteter heie på sin favoritt, stående side om side langs løypa. Vi synes da ikke det var uhøflig at noen heiet på Sagan i stedet.

Spørsmålet er hvorfor vi skal feire grunnlovsdagen ved å oppføre oss som fotballsupportere. Kan vi ikke heller gjøre som sjakkfolket, norske sjakkfans trykket Karjakins manager til sitt bryst under VM mot Magnus Carlsen. Det var ingen på tilskuerplassene som synes det var uhøflig å holde med en annen spiller enn de selv gjorde. Selv i min stue ble den uenigheten løst i høvelige former.

Jeg er også sikker på at hvis noen holdt et stort kors eller lest fra bibelen på en gay pride festival, så ville de fått mange stygge blikk og i verste fall fått bedskjed om å gå. Og enhver person som hadde promotert Høyre på en SV-fest hadde blitt kastet ut av en sint mobb. 

Ja, akkurat som når FrP holder tale på 1. mai. Men burde FrP av den grunn la det være? Er det uhøflig?

En enslig tungetaler under pride-paraden ville jeg håpe at homofile flest ville ha folkeskikk nok til å la være i fred. Hadde noen stått på gata under gay pride og ropt skjellsord eller kastet tomater, så hadde de fortjent stygge blikk. Men et utenlandsk flagg båret av snille mennesker er da ikke skjellsord. 

Det er få nordmenn som vil forby utenlandske flagg, debatten handler om hvilke signaler vi skal gi. Skal vi oppfordre til å ha utenlandske flagg, eller skal vi si at på 17 mai feirer vi Norge og da gir det mening å ha med seg et norsk flagg. 

Vi behøver ikke gjøre noen av delene synes jeg. Det kan regulere seg selv, og så får vi heller ha denne debatten hvert år. Og ja, jeg vet at de får gangene det faktisk har skjedd, har det antagelig vært på initiativ fra velmenende lærere på multietniske skoler, ikke fordi det er noe krav.

Hvorfor må vi på død og liv ha enerett på denne dagen og den rette feiringen. Hvis jeg går med norsk flagg og du går med norsk flagg og Juan fra Bolivia går med boliviansk, blir festen noe dårligere for deg og meg? Det blir som når kristne sier at hvis homofile får gifte seg, så ødelegger det ekteskapet for dem. Jeg har vært gift i 33 år snart, og jeg merket ingen forskjell på mitt ekteskap når de homofile fikk den samme muligheten for 9 år siden. 

Et og annet fremmed flagg kommer heller ikke til å ødelegge 17. mai for meg. Nå er jeg jo ikke nasjonalist, kristen eller fotballsupporter, så det er kanskje derfor...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er vel som vanlig å enten være uvitende eller bare gir faen i hva som skjer i samfunnet.

Du har en litt merkelig måte å formulere deg på i det innlegget, så basert på siste setning tar jeg det som en form for kritikk. Siden det virker som om du antyder at jeg er ignorant for symboleffekter.

Derfor klarifiserer jeg meg: mitt innlegg var skrevet som reaksjon mot nasjonalisme. Både norsk nasjonalisme, andre lands nasjonalisme og nasjonalisme som fenomen generelt.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Det som er så festlig med de som gnåler om at utlendinger og innvandrere må få lov til å bruke andre nasjoner sine flagg på vår nasjonaldag, er at de antagelig nok ville vært de første til å klage og begynne å sutre om vi plutselig dro frem vårt flagg og begynte å vifte andre land sine gater på dere nasjonaldag. Enkelt og navlebeskuende, de ville de kalt det. Og så hadde de fortalt oss at de skjemmes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi behøver ikke gjøre noen av delene synes jeg. Det kan regulere seg selv, og så får vi heller ha denne debatten hvert år. Og ja, jeg vet at de får gangene det faktisk har skjedd, har det antagelig vært på initiativ fra velmenende lærere på multietniske skoler, ikke fordi det er noe krav.

Hvorfor må vi på død og liv ha enerett på denne dagen og den rette feiringen. Hvis jeg går med norsk flagg og du går med norsk flagg og Juan fra Bolivia går med boliviansk, blir festen noe dårligere for deg og meg? Det blir som når kristne sier at hvis homofile får gifte seg, så ødelegger det ekteskapet for dem. Jeg har vært gift i 33 år snart, og jeg merket ingen forskjell på mitt ekteskap når de homofile fikk den samme muligheten for 9 år siden.

Et og annet fremmed flagg kommer heller ikke til å ødelegge 17. mai for meg. Nå er jeg jo ikke nasjonalist, kristen eller fotballsupporter, så det er kanskje derfor...

Om en bolivianer går med et utenlandsk flagg så blir jeg ikke irritert, så smålig er jeg ikke. Debatten har aldri handlet om å tvinge folk til å gå med norsk flagg.

Det som irriterer meg er initiativene fra skoler og politikere hvor man presser innvandrerbarn til å gå meg utenlandske flagg, fordi de føler at 17 mai er for nasjonalistisk.

Lenke til kommentar

Det som er så festlig med de som gnåler om at utlendinger og innvandrere må få lov til å bruke andre nasjoner sine flagg på vår nasjonaldag, er at de antagelig nok ville vært de første til å klage og begynne å sutre om vi plutselig dro frem vårt flagg og begynte å vifte andre land sine gater på dere nasjonaldag. Enkelt og navlebeskuende, de ville de kalt det. Og så hadde de fortalt oss at de skjemmes.

Jeg har ingen problem med at nordmenn går rundt med norske flagg i USA på 4. juli.

BI9nFqNCAAEDw6Y.jpg

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er initiativene fra skoler og politikere hvor man presser innvandrerbarn til å gå meg utenlandske flagg, fordi de føler at 17 mai er for nasjonalistisk. 

Det har jeg ikke hørt om før Camlon, men er det tilfellet så er jeg enig med deg, det er ikke greit.

Hvor har du fått vite det egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med at nordmenn går rundt med norske flagg i USA på 4. juli.

La ha få krangle med eller anklage sin egen fantasi så mye han vil RRhoades, han om det.

"Først så ville de sagt at det ikke var greit, så ville de si at de skjemmes, også ville de gjort ditt, så vil de sutre, så ville de gjort datt."

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Du har en litt merkelig måte å formulere deg på i det innlegget, så basert på siste setning tar jeg det som en form for kritikk. Siden det virker som om du antyder at jeg er ignorant for symboleffekter.

Derfor klarifiserer jeg meg: mitt innlegg var skrevet som reaksjon mot nasjonalisme. Både norsk nasjonalisme, andre lands nasjonalisme og nasjonalisme som fenomen generelt.

Det er din tolkning, jeg skrev det som står der.

Lenke til kommentar

Om en bolivianer går med et utenlandsk flagg så blir jeg ikke irritert, så smålig er jeg ikke. Debatten har aldri handlet om å tvinge folk til å gå med norsk flagg.

Trådens tittel i år er "Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?" Så da er det altså greit, så lenge det ikke er styrt av politikere?

For det er det debatten dreier seg om, om vi (kollektivt eller indivuelt) synes eller skal synes det er "greit". Du ha rett i det. Så er det noen som ikke synes det er greit som ønsker at det var forbudt, men det er en annen sak.

I 2004 (rett før jeg ble medlem) startet førstepost med "Ble god og kvalm da jeg så en stolt intellektuell globalist vaie med FN flagget foran slottet."

I 2005: "Hva syns du om at det er andre lands flagg i 17 mai, det er greit at samene har flagget sitt her, men jeg syns det er dumt hvis noen kommer feks. med et finsk flagg ol." (hvorpå noen synes at samene kan flagge på sin nasjonaldag, ikke på vår.)

I 2007: "Saken er rett og slett om folk bør få bruke hvilke flagg de vil på 17. mai, eller ikke. I hovedsak norske flagg mot f.eks. iranske flagg. "

I 2010 spurte man: "De snakket jo tidligere varmt om å la minoriteter flagge med sine egne hjemlands flagg på 17 mai så hvorfor skal vi ekskludere nazistene?"

Noen raske eksempler. 

Hvert år siden den gang har noen syns det var greit, noen har synes det ikke var greit, og slik blir det til neste år også. Helt uten tvang i den ene eller andre retning.

Lenke til kommentar

Du er en sjenerøs type, du da, vet du.

Hvis alle mennesker var bare litt mer generøse så hadde verden vært et bedre sted. Og forumet en kjedeligere plass...  :wee:

Som J. F. Kennedy sa det: "In a time of domestic crisis, men of goodwill and generosity should be able to unite regardless of party or politics."

Så kanskje det motsatte er problemet her: Vi har det (tilsynelatende) så godt her i landet at vi må krangle og lage problemer av småting som dette for i det hele tatt å ha noe å krangle om... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er problemet med å bære et annet flagg den ene dagen i året? Hvorfor må norsk nasjonaldag kreve et norsk flagg?

Svaret ligger i spørsmålet du stiller. Fordi det er Norges nasjonaldag og ikke FN-dagen. Hvorfor kan vi ikke ha internasjonal flaggparade på FN-dagen for de som mener det er viktig; noe som uansett er noen promille av befolkningen inkludert noen promille av innvandrerbefolkningen? Hvorfor kan ikke de ha den paraden DA? Hvorfor må de på død og liv bruke Norges ene nasjonaldag blant 365 dager i hele året på det? Det finner jeg neimen ikke noe godt svar på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...