Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?

110 stemmer

1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

• Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, vi er et fritt land, det er jeg enig i, og jeg mener ikke at det skal være TVANG å utøve normal folkeskikk. Men jeg velger å utøve folkeskikk uansett da det er naturlig for meg og noe jeg er oppdratt til. Så får andre gjøre det de vil.

Men hvorfor skal vi ha lover og regler rundt moral og folkeskikk, så lenge det ikke utgjør en skade for andre? Dette er jo et ekstremt dårlig område å opprettholde en kollektiv moral på, siden betydningen av 17. mai er så individuell.

Du har lov til å bli plaget av et utenlandsk flagg på 17. mai, og du har rett til å klage så mye du bare vil. Men mitt synspunkt er at det stopper der, og jeg gir deg ingen rett til å undertrykke andre sin frihet til å følge sin egen betydning av nasjonaldagen. Ingenting er bedre enn toleranse ovenfor andre, og friheten til å uttrykke sine egne verdier.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at vi ikke har noe flaggpoliti, edit: og det kan vi takke grunnlovsfedrene for.

Nja, vi har faktisk flaggpoliti, akkurat som vi har tyveripoliti, eller skattepoliti, eller hvilken som helst lov-politi.

Politiet er der for håndheve alle lovene ... deriblandt flaggloven.

Dog, flaggloven dekker per idag ikke 17.mai ... enda.

http://www.flaggregler.no/flaggloven.html

Lenke til kommentar

17. mai i fjor så jeg en idiot som gikk med Jean Paul jakke i toget, jakka hadde så klart det franske flagget på seg som mange klær fra det merket har. Jeg ble så støtt at jeg nesten kasta opp.

Neste gang bør du anmelde så raskt som mulig. Jeg har hørt politiet har planer om å opprette en nødlinje for slike tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så si du har kommer fra Polen og du er her for å feire norsk Grunnlov og feire et fritt Norge. Du er derimot ikke norsk så du tar fram ditt polske flagg for å vise at jeg fra Polen støtter dette.

Hvorfor skal man vise hvor man kommer fra, det er ikke hva 17 mai handler om. Det går masse polakker, som ikke er norske, med norske flagg på 17 mai. De fleste utlendinger har ingen problemer med dette.

Jeg har fortsatt til gode å se noen bare flagge med et ikke norsk-flagg på 17 mai, og det bør ikke være forbudt. Men om jeg ser det, så er min mening at det er feil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Begynn å lese hele tråden før du skriver noe. Det du etterlyser står tydelig i innlegg #11

Det eneste du sier at det er vanlig høflighet å ikke vifte andre lands flagg, men du gir ingen begrunnelse for dette. Du mener bare det er galt, fordi det er slik det er etter det du har skrevet nå. 

La oss si at du er i Østen og besøker et buddhisttempel, men går inn med sko og står der og begynner å synge en kristen salme. Er ikke det å vise ringakt for andres tradisjoner?

Det gjelder en religion.

Deres hårsåre særheter bør ikke brukes i en virkelighets basert debatt.

17 mai tog og buddhisme har intet til felles. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjelder en religion.

Deres hårsåre særheter bør ikke brukes i en virkelighets basert debatt.

17 mai tog og buddhisme har intet til felles. 

De samme prinsippene gjelder, selv om det gjelder en religion eller en nasjonaldag.

Og vi kan gjerne snakke om andre ting som er mindre seriøst enn nasjonaldagen. Er det høflig å gå blant vikinghordene og vifte med et brannflagg? Er det høflig å lese fra biblen på en gay pride festival? Er det høflig å synge høyresanger på en SV-fest?

Egentlig er hele problemet skapt av etniske nordmenn. Det er ikke innvandre som ønsker å komme med utenlandske flagg, de vil føle det er rart. Eksemplene jeg har hørt om, har skjedd fordi skolen/lærerene har presset barna. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på religion og nasjonaldagen.

Religion er for det første oppdiktet masseutbredt vas, mens nasjonaldagen er Norge sin nasjonaldag, ingen andre land feirer på denne datoen såvidt jeg vet.

Men visse likheter er det selvsagt, begge er basert på en dato, og deretter repeterte tradisjoner til det kjedsommelige.

Vifte med fopballflagg burde ikke være noe problem, kors på gay pride det samme da gay pride har ingenting med religion å gjøre. Det verste er ikke å synge høyresanger på en SV-fest, har aldri hørt en bra høyresang, finnes det? Arbeiderklassen derimot har jo sanghefter nok til å fylt opp minst en 14 dagers playlist på mobilen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det er stor forskjell på religion og nasjonaldagen.

Religion er for det første oppdiktet masseutbredt vas, mens nasjonaldagen er Norge sin nasjonaldag, ingen andre land feirer på denne datoen såvidt jeg vet.

Men visse likheter er det selvsagt, begge er basert på en dato, og deretter repeterte tradisjoner til det kjedsommelige.

Vifte med fopballflagg burde ikke være noe problem, kors på gay pride det samme da gay pride har ingenting med religion å gjøre. Det verste er ikke å synge høyresanger på en SV-fest, har aldri hørt en bra høyresang, finnes det? Arbeiderklassen derimot har jo sanghefter nok til å fylt opp minst en 14 dagers playlist på mobilen. 

Synes bare at det er en bekreftelse på at vi lever i et demokrati og at alle er velkommen. Det er det som skiller oss fra strenge relgiøse land. Eneste landet i midtøsten jeg kunne bodd i med mine verdier er Israel. Demokrati.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om problemer. Jeg spurte, er det høflig?

Jeg mener at hvis du er en brannsupporter, så sitter du ikke midt i vikingfansen og vifter med et brannflagg. Jeg er også sikker på at hvis noen holdt et stort kors eller lest fra bibelen på en gay pride festival, så ville de fått mange stygge blikk og i verste fall fått bedskjed om å gå. Og enhver person som hadde promotert Høyre på en SV-fest hadde blitt kastet ut av en sint mobb. 

Det er få nordmenn som vil forby utenlandske flagg, debatten handler om hvilke signaler vi skal gi. Skal vi oppfordre til å ha utenlandske flagg, eller skal vi si at på 17 mai feirer vi Norge og da gir det mening å ha med seg et norsk flagg. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg liker med forumet. Det kommer så mange meninger og argumenter at man reflekterer over et bredere spekter.

Det er igrunn rart at jeg er "imot" andre flagg på 17 mai. Jeg liker ikke ikke hvordan landet blir styrt og har absolutt ingen nasjonalfølelse. Jeg anser også alle mennesker som like og så snart vi får fjernet religion fra jorden skulle jeg ønske vi kunne viske ut alle landegrenser.

Jeg avskyr de fleste former for overformynderi og mener at individet bør få gjøre stort sett som man vil sålenge man ikke skader noen, og i stor grad er opp til seg selv hva man bestemmer seg for å krenkes av.

Allikevel er det noe som irriterer med med det, men det er jo bare positivt at utlendinger velger å integrere seg såpass at de tar med seg familien ut og blir med på en feiring. Det skulle jo være viktigere enn flagget.

Nå tenker jeg at i denne saken så har jeg hatt den samme fordømmende holdningen jeg ofte angriper andre for å ha.

Jeg tror jeg blir nødt til å endre min stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At folk får bruke andre flagg på 17. mai er for meg eit teikn på at verda går framover. Det er ikkje berre nordmenn i Norge. Det er flyktningar, emigrantar, folk som flyttar av eigen vilje. Om dei får bruke sine flagg så er det med på å gjere dei harde linjene mellom landa litt mjukare. Det er alltid eit overtal av norske flagg, så at det finnes flagg frå Kenya, Kongo eller Syria har eg ingen problem med.

Dei som brukar andre flagg enn det norske vil markere sine røtter, kanskje eit land dei aldri får sjansen til å returnere til. Eg synest 17. mai er ein fin dag å markere enkelte sin status som fleirnasjonal.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spurte, er det høflig?

Er det høflig å ikke tillate andre flagg enn det nasjonalister tillater i det offentlige rom på 17. mai?

Jeg mener at hvis du er en brannsupporter, så sitter du ikke midt i vikingfansen og vifter med et brannflagg.

Sammenligningen din er helt på jordet. Om Bergen feirer dagen brann FK ble stiftet og det kommer supportere fra andre fotball lag til Bergen som også feirer brann, og de har med egne flagg eller både brann sitt flagg og sin egen klubb sitt flagg for å vise hvor de kommer fra, ville blitt en mer korrekt sammenligning. Ville det vært krenkede for andre en muligens det mest ekstreme brann holiganerne?

Jeg er også sikker på at hvis noen holdt et stort kors eller lest fra bibelen på en gay pride festival, så ville de fått mange stygge blikk og i verste fall fått bedskjed om å gå.

Igjen en sammenligning som er helt på jordet. Det er ikke noen undertrykkere i 17 mai toget som ønsker å forfølge, undertrykke eller på annen måte skade Norge for hva Norge er. Det er folk som feirer Norge på en måte som noen føler seg krenket over at de gjør. Det har alt å gjøre med en overdreven porsjon nasjonalisme å gjøre, individuelle ideologiske tanker og følelser som kan bli såret, noe som kan oppfattes lite høflig for andre enn nasjonalistene selv.

Og enhver person som hadde promotert Høyre på en SV-fest hadde blitt kastet ut av en sint mobb. 

Igjen sammenligningen.. du snakker om en et privat arrangement nå. Prøv igjen med at folk ikke skulle få snakke om andre politiske partier i det offentlige rom på la oss si arbeidernes dag enn AP, fordi AP vil føle seg butthurt om noen gjorde det. Ville det vært høflig?

Det er få nordmenn som vil forby utenlandske flagg, debatten handler om hvilke signaler vi skal gi. Skal vi oppfordre til å ha utenlandske flagg, eller skal vi si at på 17 mai feirer vi Norge og da gir det mening å ha med seg et norsk flagg. 

Det er indeed få nordmenn som som vil forby andre flagg. Ugg signalpolitikk ja, nå begynner det å bli litt kvalmende.

Først legger vi det opp med en false dichotomy, vi kan gjøre sort, eller skal vi gjøre hvit. Så kan vi slipperyslope-argumentere den ene og andre veien til uendeligheten og tilbake. En utrolig god fremgangsmåte.

17. mai er dagen nasjonalister og konservative blir moralistene de kritiserer 364 dager i året. Det er dagen de har mensen, hvor nasjonalistenes moralistiske subjektive syn skal trumfe alt og alle.

Men de ser det så klart selv, vi skal jo ikke lage lover og forby det fordi det skader ikke, undertrykker ikke, hindrer ikke, noe som helst. Og da ville det blitt helt nazi-tyskland og lage et forbud, det blir i stede helt balleløst fremmet som noe som ikke de synes er greit, noe som ikke er høflig. Det eneste jeg kan sammenligne slike tankesett med er overdrevne PK femmi-nazis.

Vi kan vel like så godt kalle dette for Nasjonalistisk Korrekthet. Snurr film:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...