Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?

110 stemmer

1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

• Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77

Anbefalte innlegg

Heldigvis finnes det en mellomting. Det går an å spørre om de vil ha et norsk flagg.

Jeg ringer ikke politiet hvis en bekjent promper hele tiden i mitt bursdagselskap, jeg ber ham bare slutte.

Men gjør han ikke ikke det, så får han bare holde på da, men det er jo ikke spesielt høflig...

Men da antar du at det er galt å ha et annet flagg enn det norske på 17. mai. Det er det diskusjonen handler om. Er det riktig eller galt?

Det er taktløst. Det er som å oppføre seg som om det er man selv man feirer bursdagen til når man er invitert til en annens bursdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn å lese hele tråden før du skriver noe. Det du etterlyser står tydelig i innlegg #11

Det eneste du sier at det er vanlig høflighet å ikke vifte andre lands flagg, men du gir ingen begrunnelse for dette. Du mener bare det er galt, fordi det er slik det er etter det du har skrevet nå. 

La oss si at du er i Østen og besøker et buddhisttempel, men går inn med sko og står der og begynner å synge en kristen salme. Er ikke det å vise ringakt for andres tradisjoner?

Lenke til kommentar

Ny sport på 17 mai, utlendinger som stjeler norske flagg for så å offentlig brenne dem. Har skjedd, gjør en innsats selv og google, ikke bare sitte på ræva og kreve at andre gjør jobben.

Jeg tror du må gjøre deg kjent med bevisbyrde konseptet, siden det er du som sitter på ræva og ber andre om å bevise dine påstander.

Når utlendinger går med sitt eget flagg, så er det nok fordi de tror det er en flaggfest eller noe sånt. Vi kan ikke klandre dem når ingen tør å fortelle dem at det er Norges grunnlovsdag vi feirer (hvor man bruker Norske flagg), og ikke solsnu, fineværet, eller noe sånt...

Det er et godt poeng. Vi har oss selv og den politiske korrektheten å takke. 

Hvilken autoritet er det som krever dette? 17. Mai politiet? Er det forbudt å feire julaften utenfor de kristne tradisjoner også?

Når snakker vi om hva man gjør i offentige paradearrangementer, ikke hva man gjør hjemme i sin egen stue. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hvem er oppriktig så sarte at de lar seg provosere av å se et utenlandsk flagg i et hav av norske på 17. mai?

Jeg lærte meg som barn noe som heter folkeskikk. Jeg lærte også at når jeg besøkte et fremmed land skulle jeg respektere skikkene der og ikke insistere på at det var som i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har folk tenkt på at et land ikke kan bli uavhengig alene? Om andre land ikke hadde anerkjent Norge som Norge, så hadde vi fortsatt vært Sverige.

Vet du hva som er bakgrunnen for 17.mai. Norge har forøvrig aldri på noe tidspunkt i historien vært EN DEL AV SVERIGE. Med unntak av Jämtland, Härjedalen og Bohuslän selvfølgelig. Anetering og union er overhodet ikke det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

17 Mai er vel sett på som 2 ting, en festdag for mange, og en nasjonalistisk dag for et mindre antall.

Personlig syns jeg begge får gjøre hva faen de vil egentlig, men hvis man blir krenket av et annet flagg, da får man bli krenket da og gå å grin en eller annen plass.

Det at mange kun lever for å finne noe å syte over, er strengt tatt den enkeltes sitt problem 100%.

I en drømmeverden burde folk heller være stolte av at Norge som land faktisk eksisterer og stå sammen, uansett hvilket flagg man ønsker å feire dagen med.

Det er nemlig mange år i historien hvor vi var styrt av alt fra Svensker til Tyskere til Dansker.

Norge har aldri vært styrt av svensker. 

Lenke til kommentar

Heller ikke mange i Norge som bryr seg om hva dagen representerer. Jeg mener alle kaller det 17. Mai, men det er jo ikke det dagen heter engang. 

Nei, folk er jo så historieløs at de ikke verdsetter Grunnloven og det den representerer. Trist, men folk er stadig mer kunnskapsløse.

Lenke til kommentar

Nei, jeg gir deg min mening. Som jo er det man gjør på et diskusjonsforum, eller?

Hva hvis jeg sier nøyaktig det samme om dine meninger, at "Du skriver det som om det er en selvfølgelighet, som at sånn er det bare!

Når det jo egentlig er meningen din du forteller oss.

Da ser du kanskje urimeligheten du fremfører?

Skjerp deg. Du er på et diskusjonsforum: Der har folk andre meninger enn deg hele tiden. Er det ikke derfor du er her da?

Hadde det vært bedre hvis alle mente nøyaktig det samme som deg?

Hadde ikke vært mye diskutering da..., men koselig hadde det vært  :)

Ja, du gav din mening. Det er ingenting galt med et.

Det jeg lurer på er, har du en begrunnelse for dine meninger?

Jeg skriver ikke noe som en selvfølgelighet. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor andre flagg ikke skal være greit. Jeg har derimot ikke en spesiell grunn til å si at det skal være greit heller. Men så lenge jeg ikke har en grunn til at det ikke skal være greit så ser jeg ikke en grunn til at jeg skal mene det ikke er greit.

Nettopp fordi vi er på et diskusjonsforum spør jeg om du har en begrunnelse for dine meninger. Det er vanskelig for meg å diskutere om jeg ikke vet begrunnelsen for din mening. Spesielt siden jeg som sagt ikke har en spesiell grunn til at din mening ikke er riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, det er jo Norges nasjonaldag eller "Norges bursdag" om du vil. Det ville jo bli som om man var invitert til en bursdag men gratulerte alle som var i bursdagen med dagen og ga gaver til alle og ikke bare bursdagsbarnet. Det blir *feil*.

Tja. Hvis alle gjorde det samme i din bursdag så ville det jo gå opp i opp. Det ville bare blitt mange flere anledninger til å få gaver. Mine unger (den gangen de var unger) hadde neppe takket nei til det...  :wee: 

Jeg hadde nok synes det ble vel dyrt, men etterhvert så hadde vel det også blitt folkeskikk. Bursdagsfeiringer er jo en moderne skikk uansett, når min mormor var barn feiret de ikke bursdager i det hele tatt.

De første barnetogene på 17. mai er ikke mye eldre. Det første gikk i 1870. Jeg synes det er helt greit at det er en tradisjon i utvikling, og at skikk og bruk utvikler seg med den.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er taktløst. Det er som å oppføre seg som om det er man selv man feirer bursdagen til når man er invitert til en annens bursdag.

Nei, det er ikke det. Folk som har andre flagg feirer og 17. mai, ikke landet det flagget representerer.

La oss si at du er i Østen og besøker et buddhisttempel, men går inn med sko og står der og begynner å synge en kristen salme. Er ikke det å vise ringakt for andres tradisjoner?

Religioner har bøker med regler som sier  at det ikke er ok med andre guder osv. Så ikke det samme. 

Vet du hva som er bakgrunnen for 17.mai. Norge har forøvrig aldri på noe tidspunkt i historien vært EN DEL AV SVERIGE. Med unntak av Jämtland, Härjedalen og Bohuslän selvfølgelig. Anetering og union er overhodet ikke det samme.

"Union" ja. Det er et fint ord for at Norge var styrt av Sverige. Samme med Danmark-Norge. 

Nei, folk er jo så historieløs at de ikke verdsetter Grunnloven og det den representerer. Trist, men folk er stadig mer kunnskapsløse.

Folk verdsetter definitivt det Grunnloven representerer. Og etter det jeg har sett står det ingenting om å ikke ha utenlandske flagg på Grunnlovsdagen i Grunnloven heller.

Lenke til kommentar

Så lenge en ikke ser flagg fra nazister, ku klux klan eller andre sære ting, så er det revnende likegyldig for meg om noen liker å komme med sin nasjons flagg. Men, det ville vel vært noe mer drøyt om 100 stykk kom samlet med en annen nasjons flagg kanskje?

Er jo ikke OL man feirer, men grunnlovsdagen.

En kan jo velge å se på andre nasjoners flagg som en støtte opp om den norske grunnlovsdagen vel?

Lenke til kommentar

En kan jo velge å se på andre nasjoners flagg som en støtte opp om den norske grunnlovsdagen vel?

Ja, noen av oss klarer det. For meg sier det "Jeg er fra Langtvekkistan, og stolt av det, men jeg kler meg i mine fineste klær og går ut og feirer Norges grunnlovsdag også, fordi jeg er stolt av den også, og glad for å være i Norge." Det går an å være begge deler på en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

hvorfor antar du andres intensjoner..

Det er alltid et "hva om" eksempel , jeg kunne vel laget et i andre retning om jeg orket. 

Eksemplene dine går bare "tilfeldigvis" alltid i samme retning?

Jeg er venstrevridd når det kommer til den politiske aksen. Det vil ikke si at jeg ikke ser nyanser i ting. Jeg er både for innvandring og ytringsfrihet.  Og jeg har ikke sagt at vi skal på noen måte nekte andre flagg. Har sagt at jeg mener bare det ikke er passende mht. hva vi feirer. Om noen ønsker å gjøre det vil jeg ikke bruke en kalori på å stoppe det. Jeg finner det ikke krenkende, jeg ser bare ikke poenget.  

Lenke til kommentar

"Union" ja. Det er et fint ord for at Norge var styrt av Sverige. Samme med Danmark-Norge. 

Eh, nei. Les deg opp forskjellen på anektering og union. Jeg har en mistanke om at du ikke har lest særlig mye om denne perioden i norsk historie. Les gjerne hva Jens Arup Seip har skrevet og statsutviklingen i Norge i denne perioden. Dette blir tabloidt.

Forøvrig hadde ikke lenger monarker noen reell makt på 1800-tallet.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. Folk som har andre flagg feirer og 17. mai, ikke landet det flagget representerer.

Religioner har bøker med regler som sier  at det ikke er ok med andre guder osv. Så ikke det samme. 

Eh, nei. Buddhismen har ikke slike regler.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Og da var tiden kommet for den årvisse flaggdebatten igjen.  :wee:

Du får nå ta deg en tur til USA den fjerde juli å veive litt med noen andre flagg enn det amerikanske, anbefaler at du drar til Texas og prøver deg med ett USSR flagg.

Jeg har vært i USA mange ganger, også og feiret 4. juli med amerikanske venner. Ikke var det i Texas, men i Colorado, og ikke er jeg russer, men de jeg traff påstod nå at hadde jeg kommet i norsk bunad så hadde det vært stas. (Det var det året debatten her på forumet et par måneder tidligere gikk på om innvandrere skulle få bruke sine egne lands nasjonaldrakter i 17. mai-toget.)

Dessverre har jeg ingen bunad, men hadde jeg hatt det så hadde jeg tatt den med og brukt den. Og hadde jeg gått der med både norsk og amerikanske flagg samtidig, ser jeg ikke for meg at mange hadde reagert på det. 

Det har faktisk vært prøvet noen steder i USA også, med den samme debatten på internett på forhånd, og noen klager etterpå, men med få reaksjoner på selve dagen. Som her i Freemont for 14 år siden:

Akkurat slik som barna i barnetoget i Oslo som trigget denne årvisse forumdebatten aller første gang, da noen skoleklasser i barnetoget kom med både norske flagg og(!) flagg fra barnas hjemland. Folk smilte og jublet i toget den gangen, de som sutret gjorde det på forum som dette etterpå.

17. mai er ikke bare en nasjonaldag, det er grunnlovsdagen. Og om vi ser bort fra sånne små blemmer som at den opprinnelig forbød jøder og jesuitter adgang til landet, så var det en relativt progressiv grunnlov. Så å feire denne grunnloven ved å være fordomsfulle og bakstreverske synes kanskje å være mot dens ånd. (Nå er jeg ikke sikker på hva slags ånd som inspirerte den, men...)

La nå folk feire friheten ved å være nettop frie til å feire som de vil, og så kan dere feire som dere vil, i stedet for å føle dere krenket over noen utanlandske flagg på "vår" dag. (Jeg trodde det var venstresidens privilegium jeg, å føle seg krenket av ting.)

Om jeg absolutt måtte velge så syntes jeg nå folk skal få gå i akkurat det de ønsker, men jeg føler det er noe med det å gjøre noe av det kanskje mest nasjonalistiske vi har om til å handle om dem selv som blir feil, men det er nå sånn jeg ser på flaggdebatten.

Personlig så hverken krenker det meg, eller irriterer meg, men jeg har fortsatt en mening når det først skal debatteres.

På den annen side så ønsker jeg heller ingen form for "flaggpoliti", det blir jo å dra det ekstremt langt igjen...

Men er det noen her som har noe godt argument til hvorfor de skal gå med noe annet flagg enn det norske? Jeg ser de fleste tråkker rundt grøten og sier at det handler om frihet osv, men jeg har faktisk ikke sett ett eneste argument for HVORFOR de skal gå med "sitt" flagg istedetfor/i tillegg til det norske.
Lenke til kommentar

Så lenge en ikke ser flagg fra nazister, ku klux klan eller andre sære ting, så er det revnende likegyldig for meg om noen liker å komme med sin nasjons flagg. Men, det ville vel vært noe mer drøyt om 100 stykk kom samlet med en annen nasjons flagg kanskje?

Er jo ikke OL man feirer, men grunnlovsdagen.

Skal man tillate et flagg som ikke er det norske så må man vel plutselig si ja til alle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...