Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?

110 stemmer

1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

• Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77

Anbefalte innlegg

Begynn å lese hele tråden før du skriver noe. Det du etterlyser står tydelig i innlegg #11

Det eneste du sier at det er vanlig høflighet å ikke vifte andre lands flagg, men du gir ingen begrunnelse for dette. Du mener bare det er galt, fordi det er slik det er etter det du har skrevet nå. 

Nå gjør du deg vanskelig. Det var nok ikke så veldig mange andre som ikke forsto hvor jeg står i denne saken.

Jeg fremlegger min mening, som er at man skal bruke Norske flagg på 17.mai.

Og jeg gir en begrunnelse; At det er Norges nasjonaldag, og dermed normal høflighet å bruke norske flagg, og ikke alle andre.

Er du ikke enig, så greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper de aller fleste er enig i det ozone, men ser ikke helt hvorfor man skal gjøre en stor sak ut av om f.eks en familie som er ute å feirer og har det moro. Samme om de har sitt tidligere hjemlands flagg eller både det, samt et norsk flagg vaiende over hodet.

Om det blir en samling av folk som flyr rundt og brenner norsk flagg mens de vaier egne symboler e.l så blir det så klart noe annet, men et par annerledes flagg skader da vel ingen?

Jeg tenker iallefall at det er humøret og stemningen til de som er ute å feirer som betyr noe.

Heller et Kenyansk flagg med smil om munnen enn en drita eller butthurt fyr som bare er rundt å lager kvalm, skriker og høyer over alle utlendingene i gata "deres".

Er derfor jeg reagerte litt på fis på fest sammenligningen din også. Det er ikke mye annet enn følelsen til nasjonalister som tar skade av det, jo sterkere ideologien, jo vondere gjør det.

Det er ingen generell vond lukt eller annen skade, kun følelsene til individer relativt til graden av nasjonalisme de besitter, så jeg tenker dem om det.

La folk være ute, feire Norge og kose seg om de vil. Ønsker noen å vise hvor de kommer fra så "so what". Oppførselen deres er hva som betyr noe, akkurat som hos alle de som bærer det norske flagg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig helt enig!

Fisehistorien var bare for å gi et eksempel på situasjoner der man bør korrigeres, og være takknemlig for det!

For du vet, det er fullt mulig at mange går med sine flagg fordi de ikke vet bedre, og ville blitt glad for å få vite hva man faktisk feirer, og hvordan man gjør det. Jeg hadde iallefall blitt glad for det hvis jeg feiret Indias nasjonaldag sammen med dem, f.eks.

Insisterer de likevel på å gå med sine flagg på 17.mai, så for all del! Jeg plages ikke med det, men det er jo feil flagg når man sier Gratulerer med dagen!, og hurra for 17.mai!

Det er ikke verre enn det  :)

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei, jeg spissformulerte det. Ser ikke noen grunn at andre skal vifte med med et flagg som representerer en annen grunnlov,  

Så si du har kommer fra Polen og du er her for å feire norsk Grunnlov og feire et fritt Norge. Du er derimot ikke norsk så du tar fram ditt polske flagg for å vise at jeg fra Polen støtter dette.

Eller om du kommer fra Nederland og ser gøy og fest og tenker ja dette vil jeg være med på. Tar med seg et nederlandsk flagg og har det gøy på 17. Mai. 

Ingen av de kom for å vise flagg som representerer en annen grunnlov. Hvorfor antar du andres intensjoner? Og hvorfor antar du at alle har negative intensjoner? 

Heller ikke mange i Norge som bryr seg om hva dagen representerer. Jeg mener alle kaller det 17. Mai, men det er jo ikke det dagen heter engang. 

En slik "hvorfor feirer vi påske? Hvorfor feirer vi jul? Hvorfor feirer vi 17. Mai?" er vanlig, ofte med litt nølende svar. Et par feil svar. Og generelt vet folk lite om det. Det er ikke det folk synes er viktig med disse feiringene i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begynn å lese hele tråden før du skriver noe. Det du etterlyser står tydelig i innlegg #11

Det eneste du sier at det er vanlig høflighet å ikke vifte andre lands flagg, men du gir ingen begrunnelse for dette. Du mener bare det er galt, fordi det er slik det er etter det du har skrevet nå. 

Nå gjør du deg vanskelig. Det var nok ikke så veldig mange andre som ikke forsto hvor jeg står i denne saken.

Og jeg gir en begrunnelse; At det er Norges nasjonaldag, og dermed normal høflighet å bruke norske flagg, og ikke alle andre.

Jeg prøver ikke å gjøre meg vanskelig nei. Du skriver noe du tar som en selvfølgelighet som at sånn er det bare, så sånn skal det være.

Altså du mener det er en selvfølgelighet at på Norges nasjonaldag skal kun norske flagg viftes. Det er dermed ikke en grunn. Hvorfor er det slik at på et lands nasjonaldag så skal kun landets flagg viftes? Hvorfor er det en selvfølge at det er slik? Jeg er klar over at de fleste regner dette som en selvfølge og slik er det, men som sagt dette er ikke en begrunnelse. 

Si at jeg spør deg om hvorfor menn ikke kan gå med kjoler. Så svarer du at det er fordi det er noe kvinner går med, menn bare går ikke med kjoler.  Det er ikke en begrunnelse.

Om du sier noe som at det er upraktiske klær og laget for skjønnhetsformål til kvinner og har dermed kun blitt brukt av kvinner. Dermed vil samfunnet anse deg som veldig merkelig om du går med kjole som mann. Så er det en begrunnelse (ikke god men).

Før skulle ikke kvinner gå med dress, finklær skulle ikke inkludere bukser, fordi sånn var det bare. Men i Norge i dag er det blitt uproblematisk, fordi folk spurte seg hvorfor skal ikke kvinner kunne gå med dette? Hva er egentlig grunnen? Og det var ingen god grunn i et likestilt samfunn for at det skulle være slik. 

Det mener jeg med begrunnelse. Hva er konkret galt med å ha andre flagg? Har du andre grunner utenom at slik er det, så da er det slik?

Hva som er høflig eller ikke avhenger jo av samfunnets oppfatning om hva som er høflig eller ikke. Det finnes ingen absolutt høflighet og uhøflighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig helt enig!

Fisehistorien var bare for å gi et eksempel på situasjoner der man bør korrigeres, og være takknemlig for det!

For du vet, det er fullt mulig at mange går med sine flagg fordi de ikke vet bedre, og ville blitt glad for å få vite hva man faktisk feirer, og hvordan man gjør det. Jeg hadde iallefall blitt glad for det hvis jeg feiret Indias nasjonaldag sammen med dem, f.eks.

Insisterer de likevel på å gå med sine flagg på 17.mai, så for all del! Jeg plages ikke med det, men det er jo feil flagg når man sier Gratulerer med dagen!, og hurra for 17.mai!

Det er ikke verre enn det  :)

Hvis jeg går i din bursdag så er det jo din dag. Likevel vil jeg si gratulere med dagen. Jeg gratulerer deg med din dag. Kan ikke en franskmann gratulere nordmenn med vår dag i samme stil?

Mye i vårt tidlige styre er basert på tanker fra Frankrike. Frankrike sitt motto er frihet, likhet, brorskap. Er ikke 17. Mai en dag som markerer en seier for slik tankegang? Er ikke Frihetsgudinnen Frankrikes gave til USA for å gratulere USA med deres frihet? Det er et svært viktig nasjonalt symbol som er viktig for nasjonens identitet. Det er derimot laget med norsk kobber og bygget i Frankrike og gitt i gave. 

Så hvorfor er det så gale da om franskmenn kommer og gratulerer nordmenn og Norge med et fransk flagg?

Jeg har sett franske soldater utplassert i Norge i tog med sine egne spesielle instrumenter som var veldig fransk. Burde vi ikke bruke norske instrumenter? Burde vi ikke ha norske sanger? Bør ikke folk bruke norske klesplagg? Hvor er grensen for hva som er greit av symbolisme fra andre land og ikke i disse tilfellene? Hvorfor kan ikke folk fra andre land gratulere Norge? 

Er ellers enig i at det sikkert finnes folk som ikke vet. Og så lenge du ikke tar en tone som at kun norske flagg er lov, så synes jeg det er bare bra om folk informerer folk med andre flagg om hva dagen er, hva vi feirer og at norsk flagg er det beste for å feire dagen. Men jeg ser ingen problem om personene har en grunn til å ha et annet flagg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å gjøre meg vanskelig nei. Du skriver noe du tar som en selvfølgelighet som at sånn er det bare, så sånn skal det være.

Nei, jeg gir deg min mening. Som jo er det man gjør på et diskusjonsforum, eller?

Hva hvis jeg sier nøyaktig det samme om dine meninger, at "Du skriver det som om det er en selvfølgelighet, som at sånn er det bare!

Når det jo egentlig er meningen din du forteller oss.

Da ser du kanskje urimeligheten du fremfører?

Skjerp deg. Du er på et diskusjonsforum: Der har folk andre meninger enn deg hele tiden. Er det ikke derfor du er her da?

Hadde det vært bedre hvis alle mente nøyaktig det samme som deg?

Hadde ikke vært mye diskutering da..., men koselig hadde det vært  :)

Lenke til kommentar

nei, jeg spissformulerte det. Ser ikke noen grunn at andre skal vifte med med et flagg som representerer en annen grunnlov,  

Så si du har kommer fra Polen og du er her for å feire norsk Grunnlov og feire et fritt Norge. Du er derimot ikke norsk så du tar fram ditt polske flagg for å vise at jeg fra Polen støtter dette.

Eller om du kommer fra Nederland og ser gøy og fest og tenker ja dette vil jeg være med på. Tar med seg et nederlandsk flagg og har det gøy på 17. Mai. 

Ingen av de kom for å vise flagg som representerer en annen grunnlov. Hvorfor antar du andres intensjoner? Og hvorfor antar du at alle har negative intensjoner? 

Heller ikke mange i Norge som bryr seg om hva dagen representerer. Jeg mener alle kaller det 17. Mai, men det er jo ikke det dagen heter engang. 

En slik "hvorfor feirer vi påske? Hvorfor feirer vi jul? Hvorfor feirer vi 17. Mai?" er vanlig, ofte med litt nølende svar. Et par feil svar. Og generelt vet folk lite om det. Det er ikke det folk synes er viktig med disse feiringene i dag. 

hvorfor antar du andres intensjoner..

Det er alltid et "hva om" eksempel , jeg kunne vel laget et i andre retning om jeg orket. 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

17 Mai er vel sett på som 2 ting, en festdag for mange, og en nasjonalistisk dag for et mindre antall.

Personlig syns jeg begge får gjøre hva faen de vil egentlig, men hvis man blir krenket av et annet flagg, da får man bli krenket da og gå å grin en eller annen plass.

Det at mange kun lever for å finne noe å syte over, er strengt tatt den enkeltes sitt problem 100%.

I en drømmeverden burde folk heller være stolte av at Norge som land faktisk eksisterer og stå sammen, uansett hvilket flagg man ønsker å feire dagen med.

Det er nemlig mange år i historien hvor vi var styrt av alt fra Svensker til Tyskere til Dansker.

Du får nå ta deg en tur til USA den fjerde juli å veive litt med noen andre flagg enn det amerikanske, anbefaler at du drar til Texas og prøver deg med ett USSR flagg.

Personlig syntes jeg forsåvidt hele 17. Mai feiringen har tatt helt av og blitt noe helt annet enn hva den var, og jeg bryr meg ikke stort om hvilket flagg folk veiver med, men så bryr jeg meg i grunn heller ikke om du møter opp i borat i en begravelse.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

17 Mai er vel sett på som 2 ting, en festdag for mange, og en nasjonalistisk dag for et mindre antall.

Personlig syns jeg begge får gjøre hva faen de vil egentlig, men hvis man blir krenket av et annet flagg, da får man bli krenket da og gå å grin en eller annen plass.

Det at mange kun lever for å finne noe å syte over, er strengt tatt den enkeltes sitt problem 100%.

I en drømmeverden burde folk heller være stolte av at Norge som land faktisk eksisterer og stå sammen, uansett hvilket flagg man ønsker å feire dagen med.

Det er nemlig mange år i historien hvor vi var styrt av alt fra Svensker til Tyskere til Dansker.

Du får nå ta deg en tur til USA den fjerde juli å veive litt med noen andre flagg enn det amerikanske, anbefaler at du drar til Texas og prøver deg med ett USSR flagg.

Personlig syntes jeg forsåvidt hele 17. Mai feiringen har tatt helt av og blitt noe helt annet enn hva den var, og jeg bryr meg ikke stort om hvilket flagg folk veiver med, men så bryr jeg meg i grunn heller ikke om du møter opp i borat i en begravelse.

Verden hadde blitt mye bedre, hvis folk brydde seg om mer vesentlige ting, en at man har på bunad fra feil fylke.

Lenke til kommentar

syns egentlig det er rarest at folk føler de har rett til å bestemme hvilke flagg folk veiver med, som om de var en eller annen Putin jr. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre, så lenge det serveres sprudlende til frokost så er jeg happy. 

Lenke til kommentar

Og da var tiden kommet for den årvisse flaggdebatten igjen.  :wee:

Jeg har vært i USA mange ganger, også og feiret 4. juli med amerikanske venner. Ikke var det i Texas, men i Colorado, og ikke er jeg russer, men de jeg traff påstod nå at hadde jeg kommet i norsk bunad så hadde det vært stas. (Det var det året debatten her på forumet et par måneder tidligere gikk på om innvandrere skulle få bruke sine egne lands nasjonaldrakter i 17. mai-toget.)

Dessverre har jeg ingen bunad, men hadde jeg hatt det så hadde jeg tatt den med og brukt den. Og hadde jeg gått der med både norsk og amerikanske flagg samtidig, ser jeg ikke for meg at mange hadde reagert på det. 

Det har faktisk vært prøvet noen steder i USA også, med den samme debatten på internett på forhånd, og noen klager etterpå, men med få reaksjoner på selve dagen. Som her i Freemont for 14 år siden:

post-52698-0-61098200-1525802717_thumb.jpg

Akkurat slik som barna i barnetoget i Oslo som trigget denne årvisse forumdebatten aller første gang, da noen skoleklasser i barnetoget kom med både norske flagg og(!) flagg fra barnas hjemland. Folk smilte og jublet i toget den gangen, de som sutret gjorde det på forum som dette etterpå.

17. mai er ikke bare en nasjonaldag, det er grunnlovsdagen. Og om vi ser bort fra sånne små blemmer som at den opprinnelig forbød jøder og jesuitter adgang til landet, så var det en relativt progressiv grunnlov. Så å feire denne grunnloven ved å være fordomsfulle og bakstreverske synes kanskje å være mot dens ånd. (Nå er jeg ikke sikker på hva slags ånd som inspirerte den, men...)

La nå folk feire friheten ved å være nettop frie til å feire som de vil, og så kan dere feire som dere vil, i stedet for å føle dere krenket over noen utanlandske flagg på "vår" dag. (Jeg trodde det var venstresidens privilegium jeg, å føle seg krenket av ting.)

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

17. mai er ikke bare en nasjonaldag, det er grunnlovsdagen. Og om vi ser bort fra sånne små blemmer som at den opprinnelig forbød jøder og jesuitter adgang til landet, så var det en relativt progressiv grunnlov. Så å feire denne grunnloven ved å være fordomsfulle og bakstreverske synes kanskje å være mot dens ånd. (Nå er jeg ikke sikker på hva slags ånd som inspirerte den, men...)

Det var danskeprinsens (h)ånd!
Lenke til kommentar

Det var danskeprinsens (h)ånd!

Selvsagt en smule paradoksalt, at på det som skulle være Norges dag så spør man en danske om å bli statsoverhode...

Geir :)

Var faktisk andrevalget også fordi svenskene sa nei :p Men nå har vi jo valgt både tyskere,dansker, svensker og slavere til konge av Norge.
Lenke til kommentar

Altså, det er jo Norges nasjonaldag eller "Norges bursdag" om du vil. Det ville jo bli som om man var invitert til en bursdag men gratulerte alle som var i bursdagen med dagen og ga gaver til alle og ikke bare bursdagsbarnet. Det blir *feil*.

Hvis man vil ha en flaggdag hvor man vifter med alle verdens flagg så finnes det jo andre dager å gjøre dette. FN-dagen for eksempel. Og så er det ingenting som forhindrer feiring av andre lands nasjonaldager med parader for de som vil det.

Lenke til kommentar

Hvor stort problem er dette for folk, da? Er det virkelig noen som blir provosert av å se at en promille av flaggene i toget ikke er norske? Burde slikt være straffbart, så de som går med flagg fra Etiopia blir dratt ut av toget og arrestert?

Jeg forstår ikke problemet.

Men hvorfor skal man feire andres bursdag på sin bursdag. Hvorfor kan man ikke feire sin egen bursdag den dagen man har bursdag? Jeg forstår ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...