Gå til innhold

Vil Norge fortsatt være Norge uten nordmenn?

18 stemmer

1. 1. Bør vi integrere innvandrerne før vi tar imot flere?

• Ja
      9
    • Nei
      9
  2. 2. Bør det være krav om at man jobber for å få oppholdstillatelse i Norge?

• Ja
      9
    • Nei
      9
  3. 3. Vil Norge fortsatt være Norge uten nordmenn?

• Ja
      3
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Om jeg skulle laget en definisjon for ekte nordmann ville jeg krevd

1. Du må være norsk statsborger
  2. Du må føle tilhørighet til Norge og ikke til et annet land.
  3. Du må kunne norsk, eller ingen språk.

Jeg feiler på punkt 2, og er derfor ikke ekte norsk.

Jeg er tildels enig, men stiller ikke krav til at man må være statsborger, og kun kan ha tilhørighet til Norge. Jeg er så norsk som en geitostspisende nisse på skitur, men har fortsatt tilhørighet i Storbritannia og USA, uten at jeg føler noe behov for å rangere de over eller under Norge.

Hvilket land føler du mest tilhørighet til? 

Så lenge svaret ditt er Norge, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler du deg mer utenlandsk enn norsk? 

Ja, fordi jeg føler ingen tilhørighet til Norge lenger. Jeg har ingen ordentlig tilhørlighet til et annet land, men det vil nok forandre seg.

Lenke til kommentar

Føler du deg mer utenlandsk enn norsk? 

Ja, fordi jeg føler ingen tilhørighet til Norge lenger. Jeg har ingen ordentlig tilhørlighet til et annet land, men det vil nok forandre seg.

Synes jeg ser Auckland på bildet ditt. Du fikk nok av sosialistene i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg har bodd lengst i Norge, og har ingen planer om å flytte med det første, så på den måten så har jeg mest tilhørighet til Norge. Men det er ingen nasjonal stolthet eller kulturell identitet som holder meg igjen her. Kunne jeg fått jobb og oppholdtillatelse i USA så hadde jeg trolig flyttet på dagen. 

Lenke til kommentar

Jeg har bodd lengst i Norge, og har ingen planer om å flytte med det første, så på den måten så har jeg mest tilhørighet til Norge. Men det er ingen nasjonal stolthet eller kulturell identitet som holder meg igjen her. Kunne jeg fått jobb og oppholdtillatelse i USA så hadde jeg trolig flyttet på dagen. 

Du har tro på at Trump kan gjøre USA great again?

Lenke til kommentar

Hva skjer om man ikke føler noen tilhørlighet til noe land?

Da er du i min situasjon. Du er du ikke en ekte nordmann og du er ikke ekte noe som helst annet.

Jeg bodde der som student, men jeg flyttet etterhvert tilbake til Norge. 

Jeg har også vært lengre perioder i Kina, og vil flytte dit permanent om 2 måneder. Det handler ikke bare om sosialister, det handler også om været, maten, sosial kultur og familie.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du snakker norsk og har kjennskap til norsk kultur, vokst opp i Norge(?), så vi kan nok trygt kalle deg norsk. Hva du føler spiller ingen rolle. Noen føler seg som katter, men de er ikke katter av den grunn. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Da er du i min situasjon. Du er du ikke en ekte nordmann og du er ikke ekte noe som helst annet.

Jeg bodde der som student, men jeg flyttet etterhvert tilbake til Norge. 

Jeg har også vært lengre perioder i Kina, og vil flytte dit permanent om 2 måneder. Det handler ikke bare om sosialister, det handler også om været, maten, sosial kultur og familie.

Er det ikke ganske ekstrem kultur i Kina? Alle skal tenke likt og være brikker i statens puslespill?

Lenke til kommentar

Er det ikke ganske ekstrem kultur i Kina? Alle skal tenke likt og være brikker i statens puslespill?

Kina er et patriotisk diktatur. Så lenge du er pro-Kina, og ikke lager for mye støy så kan du gjøre omtrent som du vil.

For vanlige nordmenn så er det tøft, fordi de vil gjerne prate om alt det negative de har hørt om Kina fra mediene,

Lenke til kommentar

Ehm, du snakker om Norge?

Vi har litt av den tankegangen i Norge også, men ikke like ekstremt. Her tillates det ganske mye selvstendighet og mangfold, i hvert fall liker vi å tro det. 

Lenke til kommentar

Kina er et patriotisk diktatur. Så lenge du er pro-Kina, og ikke lager for mye støy så kan du gjøre omtrent som du vil.

For vanlige nordmenn så er det tøft, fordi de vil gjerne prate om alt det negative de har hørt om Kina fra mediene,

Mener du at det ikke er noe negativt der, eller må du bare late som når du er der?

Lenke til kommentar

"snip"

Min tidligere Sierraleonske kollega har flere norske verdier enn du min gode man. Det som er så fantastisk og ironisk er at dere som prøver å "definere" hva som er norsk er de som er minst norsk av alle. Og noe sier meg at du er svært lite enig med kongens definisjoner på hvem som er norsk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"snip"

Min tidligere Sierraleonske kollega har flere norske verdier enn du min gode man. Det som er så fantastisk og ironisk er at dere som prøver å "definere" hva som er norsk er de som er minst norsk av alle. Og noe sier meg at du er svært lite enig med kongens definisjoner på hvem som er norsk.

Spørs hva du mener med norske verdier. Det har du ikke monopol på å definere. Ikke kongen heller. 

Hvis han harn kommet til Norge som voksen så er han ikke norsk. Men kan fortsatt være en god innvandrer, så klart! Bedre å være en god innvandrer enn en dårlig nordmann. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...