Gå til innhold

Vil Norge fortsatt være Norge uten nordmenn?

18 stemmer

1. 1. Bør vi integrere innvandrerne før vi tar imot flere?

• Ja
      9
    • Nei
      9
  2. 2. Bør det være krav om at man jobber for å få oppholdstillatelse i Norge?

• Ja
      9
    • Nei
      9
  3. 3. Vil Norge fortsatt være Norge uten nordmenn?

• Ja
      3
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Hvis vi sender 5 millioner nordmenn til utlandet, og det kommer 5 millioner utlendinger til Norge, vil da fortsatt Norge være Norge? Har den demografiske sammensetningen noe å si, eller er det kun landegrensene og geografien som spiller en rolle? Selv mener jeg at Norge ikke lenger ville vært Norge om hele befolkningen ble byttet ut. Noe innvandring er bra, men den må være kontrollert. For raske omveltninger, særlig med massetilflytning fra områder med begrenset forståelse for norske normer og regler, vil være en kilde til uro og konflikt. Jeg mener derfor at vi bør integrere de som allerede er her før vi  tar imot flere. Det bør være en selvfølge at man lærer seg norsk (eller i det minste engelsk) og .Det er folkene, og ikke fjellene, som gjør Norge til et bra land. Hvis innvandrerne ikke integrerer seg og tilpasser seg norske normer og regler så vil mye av det som gjør Norge til et bra land forsvinne. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Norge så bra lenger da med eller uten innvandring ?

Vi er i toppen over land som ikke hilser, som er lite høflige, som er innesluttet, hvor man tror at overpriset bøg designa vesker og klær, samt mobiltelefon til 8000+++ er det som skal til for å være lykkelig, samt selfiser tatt med samme mobiltelefon for å imponere folk vi egentlig ikke liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er en nordmann?

Godt spørsmål. Det virker rimelig å ha som minstekrav at han i hvert fall må snakke norsk, og ha bodd i Norge hele livet (eller ha kommet hit i ung alder slik at man er godt integrert). Hudfarge spiller ingen rolle. John Carew er f. eks. erkenorsk. 

Bn3CObyCAAEx1b8.jpg

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Alle atomene i kroppen din skiftes ut med jevne mellomrom.  Er du, eller er du ikke samme fyren?

Ja, det vil jeg si. Det er sammensetningen av atomene som er viktig. Om de byttes ut med nye atomer så er du fortsatt den samme. Men du er ikke den samme om karbonatomene byttes ut med hydrogenatomer (for eksempel). 

Lenke til kommentar

Er Norge så bra lenger da med eller uten innvandring ?

Vi er i toppen over land som ikke hilser, som er lite høflige, som er innesluttet, hvor man tror at overpriset bøg designa vesker og klær, samt mobiltelefon til 8000+++ er det som skal til for å være lykkelig, samt selfiser tatt med samme mobiltelefon for å imponere folk vi egentlig ikke liker.

Jeg synes det er ganske bra, ja. Men alt er relativt. 

Vi har vår egen måte å være høflige på, nemlig å holde oss på avstand og la hverandre være i fred. 

Enig i at telefon til 8000 ikke gjør deg lykkelig, men er det nå egentlig så mange av oss som tror det? Nordmenn er ganske lykkelige i forhold til andre folkeslag. 

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det virker rimelig å ha som minstekrav at han i hvert fall må snakke norsk

Så ingen er nordmenn før de begynner å snakke? Samt de er ikke norske lengre om de har mistet evnen til å snakke ... eller bare er så innesluttet at de ikke sier noe?

Dog, hva er dette språket "norsk" du nevner?

, og ha bodd i Norge hele livet (eller ha kommet hit i ung alder slik at man er godt integrert).

Så om noen har levd en tid i utlandet, så er de ikke norske lengre?

Hudfarge spiller ingen rolle. John Carew er f. eks. erkenorsk. 

Greit å si hva som ikke spiller noen rolle, men eksisterer det i det hele tatt noenting som alle nordmenn har til felles?

Eller er det hele kun en kollektiv illusjon?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det virker rimelig å ha som minstekrav at han i hvert fall må snakke norsk

Så ingen er nordmenn før de begynner å snakke? 

Det er en flytende overgang. Rett etter førselen er det vel ikke så mye forskjell på en baby født i Norge og en baby født i Ungarn. Identiteten formes gradvis av omgivelsene. Men la oss holde oss til å snakke om voksne samt litt eldre barn. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

hva er dette språket "norsk" du nevner?

Det er det språket du skriver på nå. La oss ikke spille dumme. Det finnes tusenvis av tråder her på forumet hvis du ønsker å kverulere. Hold denne fri for sånt. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Så ingen er nordmenn før de begynner å snakke? Samt de er ikke norske lengre om de har mistet evnen til å snakke ... eller bare er så innesluttet at de ikke sier noe?

Dog, hva er dette språket "norsk" du nevner?

, og ha bodd i Norge hele livet (eller ha kommet hit i ung alder slik at man er godt integrert).

Så om noen har levd en tid i utlandet, så er de ikke norske lengre?

Hudfarge spiller ingen rolle. John Carew er f. eks. erkenorsk. 

Greit å si hva som ikke spiller noen rolle, men eksisterer det i det hele tatt noenting som alle nordmenn har til felles?

Eller er det hele kun en kollektiv illusjon?

Språket og kjennskap til kulturen vil jeg si er minstekrav. Det finnes unntak (døvblinde, folk i koma osv), men det er ikke så interessant for diskusjonen. 

Lenke til kommentar

Selvsagt er det man er vant med "bra", vi har jo ingenting å sammenligne med.

Jeg var i forrige måned i Uganda på tur rundt i 8 landsbyer, 2 skoler, butikker, systuer og en 20 år gammel flyktningeleir med over 30000 innbyggere, og mot alle odds så var alle vi møtte hyggelige og hilste når gikk rundt der med kamera.

Her i landet kan man bruke 8 timer på å redigere bilder etter en fotografering, og får knapt takk når man sender link til ferdige bilder.

Så jeg ser et forbedringspotensiale...fått spørsmål om tigging, så ingen tiggere før på returen i Kongsberg hvor ei kom bort til meg som pratet perfekt bokmål, med A4 fargeplakat skrevet ut og tigget om penger til hus og barna.

ps! bildet er oppstilt, jeg ba de se litt mer gangsta ut, for smil ser ikke så tøft ut på bildet.

post-46959-0-07816100-1525702592_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i forrige måned i Uganda på tur rundt i 8 landsbyer, 2 skoler, butikker, systuer og en 20 år gammel flyktningeleir med over 30000 innbyggere, og mot alle odds så var alle vi møtte hyggelige og hilste når gikk rundt der med kamera.

Her i landet kan man bruke 8 timer på å redigere bilder etter en fotografering, og får knapt takk når man sender link til ferdige bilder.

Så jeg ser et forbedringspotensiale...fått spørsmål om tigging, så ingen tiggere før på returen i Kongsberg hvor ei kom bort til meg som pratet perfekt bokmål, med A4 fargeplakat skrevet ut og tigget om penger til hus og barna.

ps! bildet er oppstilt, jeg ba de se litt mer gangsta ut, for smil ser ikke så tøft ut på bildet.

attachicon.gif351 Uganda april 2018-1483-4.jpg

Uganda er ikke et dårlig land (et av mine favorittland i Afrika), men det er mye der som ikke fungerer like bra som i Norge. 

Du må ha dårlige venner hvis de ikke takker deg for 8 timers dugnad :p

Lenke til kommentar

Om jeg skulle laget en definisjon for ekte nordmann ville jeg krevd

1. Du må være norsk statsborger
  2. Du må føle tilhørighet til Norge og ikke til et annet land.
  3. Du må kunne norsk, eller ingen språk.

Jeg feiler på punkt 2, og er derfor ikke ekte norsk.

Lenke til kommentar

attachicon.gif351 Uganda april 2018-1483-4.jpg

Uganda er ikke et dårlig land (et av mine favorittland i Afrika), men det er mye der som ikke fungerer like bra som i Norge. 

Du må ha dårlige venner hvis de ikke takker deg for 8 timers dugnad :p

Ikke så mye venner, men familier, modeller osv. Jeg tilhører også den utøende rasen som åpner døra for andre og har gitt fra meg et bussete i forrige årtusen.

Lenke til kommentar

Føler du deg mer utenlandsk enn norsk? 

Lenke til kommentar

Ikke så mye venner, men familier, modeller osv. Jeg tilhører også den utøende rasen som åpner døra for andre og har gitt fra meg et bussete i forrige årtusen.

Kan gi fra meg setet hvis det er gamle folk eller gravide. 

Lenke til kommentar

Jeg er tildels enig, men stiller ikke krav til at man må være statsborger, og kun kan ha tilhørighet til Norge. Jeg er så norsk som en geitostspisende nisse på skitur, men har fortsatt tilhørighet i Storbritannia og USA, uten at jeg føler noe behov for å rangere de over eller under Norge.

Det jeg derimot sliter litt med å forstå, er vårt behov for å eksponere andre mennesker sin identitet, istedet for å legge press på hvor godviljen er. Den nasjonale identiteten er en privat affære, og så lenge intensjonene dine er utelukkende gode så spiller det ingen rolle hvilket flagg du bærer.

I tilfelle du lurer på hvilket flagg jeg flagger med, så er svaret ingen flagg, så det gjør vel meg verre enn den gjennomsnittlige innvandrer i 17. mai toget.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...