Gå til innhold

Dette telefonnummeret har ringt titusener av nordmenn i helgen

Anbefalte innlegg

Hvordan får disse selskapene lov til å opperere?

Vil det ikke i praksis skje slik :

Ett selskap spør en tele leverandør om å få kjøpe som de skal tjene penger på.. greit nok, regner med de MÅ oppgi grunn og eller i allefall signere på en kontrakt der det står en plass at det ikke er lov å missbruke.

Telesvindel A/S kjøper et mobilabonnement hos SatelittOperatør Inc. Dette er helt innafor, bedrifter må ha lov til å kjøpe mobilabonnementer.

Satelittabonnementer er kjent for å være svindyre å ringe til og fra. Derfor opererer Telesvindel A/S på den måten at de ringer opp folk én gang (hvis de rekker å ta telefonen koster det jo Telesvindel A/S enorme summer, så de passer på å legge på så fort som mulig). Folk som blir oppringt og ikke vet at det er et satelittnummer som har ringt dem opp, eller ikke vet at disse er svindyre, vil da ringe opp igjen for å spørre hva som skjer, og dermed tjener Telesvindel A/S enorme summer på hvert tellerskritt de klarer å holde disse folka på kroken.

Problemet her er social engineering; det er ikke et teknisk problem. Mobiltelefonien fungerer akkurat slik den er ment å fungere, problemet er at den ene parten har utelukkende uredelige hensikter.

En mulig løsning ville, som noen andre her har nevnt, være for norske teleoperatører å legge inn en advarsel før man ringer ut. Type "du ringer nå til et satelittnummer, det kan være fryktelig dyrt".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telesvindel A/S kjøper et mobilabonnement hos SatelittOperatør Inc...

...vil da ringe opp igjen for å spørre hva som skjer, og dermed tjener Telesvindel A/S enorme summer på hvert tellerskritt de klarer å holde...

Det vel ikke Telesvindel A/S som vil tjene på det, men SatellittOperatør Inc.?

Jeg har iallefall aldri hørt om at man får penger av sin egen teleoperatør når man blir oppringt på sin satellitt-telefon.

Ja, det blir litt dyrere for de som ringer også, men abonnementet koster fortsatt mye, og på Satellitttelefon koster også innkommende samtaler skjorta.

Nei, jeg mener fortsatt at det må være noe Teletorg greier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vel ikke Telesvindel A/S som vil tjene på det, men SatellittOperatør Inc.?

Jeg har iallefall aldri hørt om at man får penger av sin egen teleoperatør når man blir oppringt på sin satellitt-telefon.

Ja, det blir litt dyrere for de som ringer også, men abonnementet koster fortsatt mye, og på Satellitttelefon koster også innkommende samtaler skjorta.

Nei, jeg mener fortsatt at det må være noe Teletorg greier.

Ja, du har så klart rett i at det må være teletorg tjenester det er snakk om. Så kan man jo selvsagt diskutere om teletorgtjenester i sin natur er kriminelt eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teletorg-tjenester skal man i utgangspunktet kunne blokkere seg mot. Jeg lurer litt på om det finnes noe sånn som teletorg-tjenester som ikke identifiserer seg som teletorg-tjenester. 

Er "teletorg-tjeneste" globalt definert, eller er det en norsk konstruksjon? Hvis førstnevnte, så har du et poeng, da vil man kanskje kunne si at en slik tjeneste som ikke identifiserer seg som en teletorg-tjeneste (og dermed forbigår sperrer) er ekstra shady. Men hvis det kun er en norsk greie å behandle teletorg-tjenester spesielt så kan man ikke forvente at slike tjenester over hele kloden forholder seg til norske krav og regler til dem.

Lenke til kommentar

Er "teletorg-tjeneste" globalt definert, eller er det en norsk konstruksjon? Hvis førstnevnte, så har du et poeng, da vil man kanskje kunne si at en slik tjeneste som ikke identifiserer seg som en teletorg-tjeneste (og dermed forbigår sperrer) er ekstra shady. Men hvis det kun er en norsk greie å behandle teletorg-tjenester spesielt så kan man ikke forvente at slike tjenester over hele kloden forholder seg til norske krav og regler til dem.

Dersom det kun er en norsk greie, er det fortsatt den norske leverandøren som skal viderefakturere kostnaden som er påløpt. Ref. spilleavhengighetssaken fra denne uken, der gjeld fra gambling i utgangspunktet ikke skal være inndrivbart. Jeg sier ikke at den norske leverandøren bare kan ignorere disse fakturaene. De kommer via en annen leverandør som den norske leverandøren har et forhold til. Men det kan være et rom for vurdering akkurat der. Kanskje er ikke den norske leverandøren nødt til å betale for tjenester rettet mot norske aktører som bryter med nasjonale lover, tilsvarende der det hevdes de ikke har anledning til å drive inn spillegjeld som er fakturert over telefonabonnementet.

Utover "mulig rom for vurdering" så trenger du ikke lese noen påstand ut av dette. Da blir det kontraktslov og juss, og Telenor kan ha kunnskap om dette, men jeg har det ikke. Vi tok det nok ikke opp i Telefaglige Emner. ;)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...