Gå til innhold

Dette telefonnummeret har ringt titusener av nordmenn i helgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok mye som "går" nu. Er også svindel med Paypal. ser helt ut som legitim mail, om at jeg har handlet en del, men så kan jeg angre ved å trykke link.. NOT. De 88216 nr er sikkert sponset av telefonselskapet " One-call".. got it?

Svindel har pågått på nettet siden modem lagde rare lyder når man sparket de igang.

Ca 60% av all e-mail som surkler rundt er spam.

Så kan man spørre hvorfor det er slikt?

 

Kun takke være nysgjerrige, kunnskapsløse sengevætere som må trykke eller svare på alt de får servert, hadde folk hatt hue litt lenger ute av ræva så de fikk litt mer frisk luft og bedre sirkulering mellom øra når de tar beslutninger, da hadde dette forsvunnet av seg selv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppfordrer dere til å skrive litt om hva som skjer hvis man nå har ringt opp. Har selv en kjæreste som er ute å reiser og han har nevnt at satelitt-telefon kan være noe han kan ringe meg fra. Ringte raskt opp igjen når jeg så nummeret første gang, men la så på når jeg skjønte hva det var og har siden blokkert numrene. Fikk passe panikk når stemningen i artikkelen er at man for guds skyld ikke må ringe opp, og kommentarfeltet insinuerer at hvis man nå har vært så dum fortjener man regningen man eventuelt får. Heldigvis var telia raskt behjelpelige, men litt mer info hadde vært greit. For meg kostet det 11 kr, så om noen har ringt opp og de har svart går nok det også greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også et tredje nummer som starter med +22.

Jeg håper folk ikke er så dumme at de ringer tilbake på slike numre.

Min filosofi er at hvis jeg har et ubesvart anrop fra et ukjent nummer, ringer de meg tilbake hvis det er viktig. Gjør de ikke det er det enten svindel, feil nummer eller uviktig. Den filosofien burde alle ta til seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har i helgen fått 5 sms fra +86 nr. og de er litt artige, for noen av de skrev at vi kommer fra samme område, så viss jeg ville kunne vi møtes med en gang. +86 det er vel retnings nr til Kina. Men de er gode til å skrive norsk. Hvordan er dette mulig, jeg blokkerer og blokkerer, men de kommer men nye nr hele tiden. Hva skjer om en svarer på slike sms?

Lenke til kommentar

jeg har i helgen fått 5 sms fra +86 nr. og de er litt artige, for noen av de skrev at vi kommer fra samme område, så viss jeg ville kunne vi møtes med en gang. +86 det er vel retnings nr til Kina. Men de er gode til å skrive norsk. Hvordan er dette mulig, jeg blokkerer og blokkerer, men de kommer men nye nr hele tiden. Hva skjer om en svarer på slike sms?

 

Kan ikke skjære hver scam over samme kam, men nummeret kan f.eks. være tilknyttet en betalingstjeneste, slik at du trekkes automatisk en sum når du sender en SMS dit. Tilsvarende det som skjer dersom du sender en SMS til nummeret som flasher over skjermen når du ser på "Skal vi danse med norske idol-talenter?" 

Lenke til kommentar

I XiaoMi sin Android MIUI er det innebygget en funksjon som viser hvilken type telefon nummer som ringer. F.eks hvis en selger av forsikring ringer vises det under nummert, eller hvis det er en svindler vises det, osv. Da kan du bare la vaere a svare. Blokkere nummeret for senere.

Som bruker av MIUI kan jeg reportere nummer inn til MIUI community slik at andre  blir advart hvis en svindler ringer fra en mobil telefon. 

 

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at dette automatisk blir belastet telefonregningen uten at man får noen som helst informasjon om det. Dette burde ikke være lovlig.

 

Telefonselskapene må bli lovpålagt en dialog i oppstart av samtalen hvor man må få et valg om å godkjenne belastningen eller kunne avbryte samtalen slik at man blir kvitt denne piratvirksomheten. Da hadde dette ikke vært noen problem. Antar at telefonselskapene vet om telefonnummer fører til slike belastninger. Eller er det fritt fram i etterkant å sende regning til telefonselskapene som belastes oss? Hadde de vært tvunget til å sende regning i posten, så hadde det vært enkelt å avvise.

 

Skulle ikke forundre meg om telefonselskapene tjener penger på dette.

 

 

Hvordan er dette "hovedproblemet"? Å ringe med mobiltelefonen koster penger, det er hele essensen i forretningsmodellen til mobilabonnement. Hvis man ikke vet at det å ringe opp koster penger, bør man kanskje vurdere hvorvidt man skal ha mobiltelefon?

 

Det som burde vært gjort, var mulighet til å sperre for innkommende samtaler som ikke kommer fra Norge. Jeg har ikke på noe tidspunkt grunn til å forvente å få et anrop fra noe annet sted enn Norge, så hvis jeg kunne sperre for det ville jeg blitt kvitt 90% av all telefonspam jeg blir utsatt for.

Lenke til kommentar

 

Hovedproblemet er at dette automatisk blir belastet telefonregningen uten at man får noen som helst informasjon om det. Dette burde ikke være lovlig.

 

 

Hvordan er dette "hovedproblemet"? Å ringe med mobiltelefonen koster penger, det er hele essensen i forretningsmodellen til mobilabonnement. Hvis man ikke vet at det å ringe opp koster penger, bør man kanskje vurdere hvorvidt man skal ha mobiltelefon?

 

 

Jeg tror han mener at det da ikke er snakk om vanlig takst, men den høyest mulige teletorg-taksten svindlerne har mulighet til å skaffe seg!

Da er det faktisk et stort problem at man ikke får noe som helst varsel i talatuten at man er i ferd med å koble opp en linje som koste 500,- kroner minuttet.

Lenke til kommentar

Jeg ringte tilbake, og det er jeg glad for! Nå har jeg fått meg verdens deiligste kjæreste, som også er stinn i penger, og hun kommer hit på besøk til helgen.

Jeg måtte bare betale flybillettene til 100000,- da hun hadde problemer med VISA-kortet sitt, men skulle betale meg tilbake det dobbelte :)

 

Ikke glem teodor når du skal legge deg da vennen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får disse selskapene lov til å opperere?

 

Vil det ikke i praksis skje slik :

 

Ett selskap spør en tele leverandør om å få kjøpe som de skal tjene penger på.. greit nok, regner med de MÅ oppgi grunn og eller i allefall signere på en kontrakt der det står en plass at det ikke er lov å missbruke.

 

???

 

Og eller hvis de missbruker det, og folk klager på nr.. blokkerer ikke telenor det som standard for å unngå at folk blir nedringt av slikt..

 

Da vil jo tilslutt motparten som selger telenr til slike selskap måtte ta kontakt med telenor og spørre hva skjer.. som da får vite at nr ble missbrukt, som da må ordne opp for at de ikke skal bli helt blokkert?

Lenke til kommentar

I XiaoMi sin Android MIUI er det innebygget en funksjon som viser hvilken type telefon nummer som ringer. F.eks hvis en selger av forsikring ringer vises det under nummert, eller hvis det er en svindler vises det, osv. Da kan du bare la vaere a svare. Blokkere nummeret for senere.

Som bruker av MIUI kan jeg reportere nummer inn til MIUI community slik at andre  blir advart hvis en svindler ringer fra en mobil telefon. 

 

 

Har ikke alle telefoner innebygd at man ser telefonnr til hvem som ringer?

 

Har ikke sett ett skjult nr på årevis nå.

 

Problemet er å blokkere nr... det mangler funksjoner som blokker : Landkode (blokkere hele land), enkeltnr.

Lenke til kommentar

 

Har ikke alle telefoner innebygd at man ser telefonnr til hvem som ringer?

 

Har ikke sett ett skjult nr på årevis nå.

 

 

Nei. Skjult nummer er skjult for telefonen. Ellers hadde det da virkelig ikke hatt noe for seg. 

 

Har sett et skjult nr i denne uka nå. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...