sjanten Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 jeg tror ikke noe system er vanskelig å kræsje hvis du vil, men det kan være lettere i linux enn i windows fordi i windows er hele shiten skjult inni den mørkeste kroken du kan finne, hvor linux lar deg herse det du vil, bare du er sikker på det, og du er sys.admin. men det å få et system stabilt, det er det som er vanskeligheten! jeg har inntrykk av at dette er ganske så tilfeldig på MS sine os. en grunn til at linux har mindre feil: alle i hele verden kan være betatestere, og jeg tror nok en del av dem prøver å hacke sitt eget system for å vise "at de kan" (for så å sende problemet til kernelmekkerne). Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Jeg kan fint lite om operativsystemer annet enn at jeg har prøvd mange. Det blir alikevel noe merkeløig og ikke skulle kritisere microsoft sine forsøk på å binde oss forbrukere. Det er ikke galt å tjene mange penger og Gates er helt grei han, slik sett. MEN microsoft prøver unektelig å ødelegge den frie konkuranse og markedsmakten med ren kapitalisme og utskvising av potensielle konkurenter. Jeg oppfatter det som riktig at windows-ene har det beste brukergrensesnittet, MEN deres press(samarbeid) på produsentene gir dem alt for mye makt og bør selvsagt reguleres. Jeg skal dra en historie om hva jeg føler overfor microsoft. 1: Når jeg er på toget og vil ha en Solo (Norges mest populære appelsinbrus) får jeg det ikke. Hvorfor?? Fordi Narvesen som driver togkiosken ikke fører den, men jeg kan få en Fanta som jeg ikke liker fordi det er et Coca-cola company product. Ser du tegninga? Derved er markedskreftene satt ut av spill. La det gå noen år og Solo forsvinner og da kan jeg velge mellom classic appelsinbrus og fanta. Dette er utbytting av markedet. 2: Når jeg kjøper en pc følger det med et os LES (windows)(oem) men reguleringen på produktet gjør at jeg a:ikke kan oppgradere maskinen (oem-retningslinjer) b: Jeg kan heller ikke gi flere brukere tilgang til dette produktet. Jeg skulle like å se at det ble ulovlig å låne ut bøker. Enn videre kan jeg ikke bruke det på to computere hjemme i min egen stue. Hvorfor ?? det er fult lovlig å se min egen video både på videospilleren i stua, og på soverommet. Jeg får til og med lov til å ta den med til en venn for å se den der. Noe annet med operativsystemet du har kjøpt der gjelder helt andre regler. Det er sikkert veldig logisk for microsoft men ikke for meg... 3: Til nå har jeg kun snakket om deres produkter (windows) alle som prøver å konkurere f.eks lindows, x-window osv blir selvsagt motarbeidet, sabotert og saksøkt for alskens merksnodigheter. det er opplagt at selskapet med 10 i høyeste potens står bedre rustet enn de med lavere potens i en slik langdragen prosess. Alle som prøver å utvikle software som fungerer bedre enn deres blir forsøkt rammet i senk 1 for 1. et par interesant selskaper kan være netscape deres skjebne ble beseglet i det øyeblikk microsoft satte sine muskler til for å knuse dem. Hadde det ikke vært for rettsaken som har bremset microsoft skulle det ikke forundre meg om Opera hadde vært utdødd sammen med dinosaurene. Oppsumering la gjerne microsoft og Bill Gates tjene penger så det suser men tving dem til å fair play og vær oppmerksom på at monopol-situasjoner ikke er ønskelig fordi det ødelegger markedet ikke begunstiger det. [ Denne Melding var redigert av: tek73 på 2002-03-09 00:42 ] Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Er det virkelig reguleringer på oem operativsystemer +++ Det har ikke jeg fått med meg i allefall Men, jeg har ikke lest lisensavtalen (les bullshiten) heller da Jeg har oppgradert flere ganger +++ Who Cares Greit nok at Bill tjener penger, men da må det være: Fair Play Monopol er aldri bra (se listen under) Telenor - Populært kalt Bullshitnor SAS - Populært kalt SS Oljeselskaper, Meierier osv Nei og nei, dette er Fascisme på høyt plan Dessto større firma - Dessto dårligere varer Eneste monopolet som er bra er faktisk Vinmonopolet 1: Meget Bra Utvalg 2: Meget god produktkunnnskap 3: God tilgjengelighet 4: Kvalitetsvarer 5: Høy Moral Tror dere dette ville blitt bedre om private firmaer (dagligvarebutikker) fikk overtatt salget Ikke fa.. Pris er ikke alt Alt er relativt Lenke til kommentar
tja||anal Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 13:34, namelezz skrev:Det er vel som regel bare newbies som sitter på IRC og "hater" microsoft.De fleste har enten akkurat anskaffet seg linux fordi det er så "elite", eller de mener linux er best uten å engang har prøvd det. Alt dette fordi det er så "elite" å hate microsoft og bill gates.Jeg bare sier at det er en grunn til at folk velger microsoft, og det er en grunn til at folk velger andre programvare produsenter, men det har lite med hvor "elite" det har med mindre man er en "wannabe elite hacker" Jepp..folk som hater ms bruker linux fordi de tror det er så in og kult å bruke det. *gjesp* *gå og legge seg* Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 20:53, Mister t skrev:Har hørt at det bare er flaks at det ble Bill Gates som ble "oppdaget" med et data system som noen ville ha. Han og de andre pionerene satt og jobbet med en maskin sim de ikke ante hva kunne gjøre. Når de skulle vise fram hva de hadde laget, var de like spente selv. Det var nemlig første gang de koblet maskinen de hadde laget, til en skjerm som de kunne se hva som skjedde. Til deres glede virket alt som det skulle.Forøvrig vil jeg også si at den første personen som ble oppsøkt til å lage et system, var faktisk han som drev med IBM. Tror det var myndighetene i USA,forsvaret eller noen som hadde betydlig innflytelse i landet som oppsøkte mennesker som de trodde hadde teknologi av interesse. De hadde navnene til Gates og mannen bak IBM. Etter det jeg har hørt, kom disse menneskene til mannen bak IBM først for å spørre han om han var villig til å lage et data system. Han lå og sov, mens kona turte ikke å lukke opp døren pga menn i svarte dresser og solbriller. Hun trodde de var fra mafiaen el. Dermed dro de videre til mannen bak Microsoft som vi kjenner det i dag.Flaks ja! Men slik er det nå i industrien.Det er alltid noen som lar sjangsene gå fra seg, enten frivillig, eller ufrivillig. Da må det være noen til å plukke opp etter seg.:smile:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mister t på 2002-03-03 20:59 ]</font> Jeg tror du bør lese litt mer historie. ALT du skrev her er FEIL. Feks. "han som drev med IBM". IBM var et av verdens største selskaper i 1980-81 (da IBM PC kom). De har holdt på siden -30 tallet. Gates og folka lagde aldri noen maskin, de lagde MS-DOS som de lisensierte til IBM. Derfor trengte de ikke være bekymret når de koblet på skjermen (siden det var IBM som hadde lagd den, og ikke de selv). Lenke til kommentar
Bl4de Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Noen sa et eller annet sted i denne tråden at Gates var så søkrik og at det gjorde han kvalm (eller noe), MEN det har seg jo sånn at bill gates har mange mange aksjer i sitt selskap (noe som forsåvidt er ganske vanlig når man danner et selskap, 3 stykker, dele antall aksjer på 3 osv.). Siden Microsoft er et så stort selskap vil han da være verd mye penger (men se på han da... ingen vil SE ut som han! :smile: ). samme prinsipp gjelder for alle selskap. Aker RGI osv. Jeg mener Gates har fortjent alle pengene. Han har hatt is i magen og greid å lage verdens desidert største softwareprodusent. Det er ikke så mange som har klart det! Men ingen kan nekte på at Gates kjører veldig monopol. F.eks. windows explorer. Det er nærmest umulig å fjerne fra PC'en (det funker riktignok med format C: /q ). Det er sinnsykt kjipt for andre mindre produsenter (som opra) som baserer seg på nettlesere. I linux derimot kan man bytte på alt! Man må "bare" kunne litt kildekode først. hm... jeg kan ikke kildekoding. Jeg regner med at de aller færeste kan nok kildekode til å FORANDRE på Linux'en. Noen nevnte at problemet til Linux var kompabilitet og bruker-snitt, det er jeg enig i, men Linux er et serversystem! Et serversystem som er beregnet på å kjøre serverprogrammer (deling av internett osv.), ikke de nyeste skytespillene. Viste dere at 85% (eller mer) av MS inntekter kommer fra Office? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå