Gå til innhold

Få nordmenn vil fly mindre for å redde miljøet


Anbefalte innlegg

 

 

Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.

Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer.

Det kommer hele tiden nyheter om X-firma har funnet opp en genial løsning for videokonferanser o.l. Men realistisk sett så er det ikke så veldig mye forandring i arbeidslivet med tanke på konferanseløsninger og reduksjon i reiser.

 

Det hadde vært interessant å se statistikk av andel flytimer som gjøres privat og i arbeid. Jeg vil tippe det er 70-80% av flytimer som utføres i arbeid.

 

Men så er det den andre siden av saken, der antallet ansatte i flyselskapene vil gå ned om vi endrer på reisevanene våre. Blir uansett spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover.

I Norge er 52% av flyreisene fritidsreiser og 48% arbeidsreiser. For reiser inn og ut av landet er 70% fritidsreiser. Fritidsreiser er som oftest lengre enn arbeidsreiser (i utlandet) de 70% tar ikke med reiser påbegynt og avsluttet i andre land.

 

Se : https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43564

 

En større utredning er blitt gjort av Chalmers Tekniska Høgskola i 2014 vedrørende svenskers flyvning og CO2-utslipp i inn og utland. En har telefonintervjuet ca 20.000 svenskers om deres flyreisemønstre over flere år.

 

For 2014 gjelder følgende. CO2-utslippene er CO2-ekvivalenter. En kg CO2 og andre gasser sluppet ut i flyhøyde, antas å ha samme effekt som 1,9 kg CO2 i bakkehøyde.

 

Hele 90% av CO2-utslipp fra sivil luftfart (for svensker i 2014) skjer i utlandet. Mindre enn 10% er knyttet til innenlands flyvning. Snittreise er 5.800 km t/r og mellomlandinger og interne flyvinger er ikke tatt med (mer CO2-utslipp).

 

CO2-utslipp for svenskers flyvning (i inn og utland) er nå på samme som utslippene fra deres personbiler (11 millioner tonn).

 

I Sverige går CO2 utslipp ned år for år. I 2038 forventes at CO2-utslipp knyttet til svenskers flyving i utlandet å være like stort som Sveriges samlede CO2-utslipp det året (18 millioner tonn CO2)). Dette under forutsetning av samme stigningstakt i utenlandstrafikken og samme takt i forbedring av brennstofforbruk som i dag.

 

Se: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/240574/240574.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...