NTB - digi Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Få nordmenn vil fly mindre for å redde miljøet Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil. Endret 7. mai 2018 av gulpetter 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil. Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Privat har jeg hatt to flyreiser mellom Stavanger og Oslo de siste 15 årene. På de fleste jobbreiser har det vært vanskelige å unngå bruk av fly. Dermed er jeg usikker på hvor mye jeg kan kutte flybruken... Endret 7. mai 2018 av Frobe Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 AR kan også redusere bruk for jobbreiser en del, jeg jobber med ett slikt prosjekt hos oss nå og første mål er en 30% reduksjon 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. Hva er egentlig "unødvendig ferier"? Om vi hadde hatt en arbeidskultur hvor det var mer akseptert og være fleksibelt tilgjengelig uten kontortvang så hadde det kanskje vært noe lettere og slappa av når det er fine dager her uten behovet for å maksimere avslapping i 2 planlagte sammenhengende uker hvor du selv vet det er risikofylt og bruke de i Norge. 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Hva med hybridfly? Eldrift sv alle systemer om bord. Elmotorer i hjulene for all taxing på bakken. Motorene på hjulene hjelper med å akselererer flyet ved takeoff og regenerer bremsingen ved landing. Elmotorer i flymotoren for boost ved oppstigning etc ev. opprettholde fart i cruise høyde. Mye drivstoff å spare her mulighens, men batterier må bli lettere først. Grafen solid state batterier ligger noen år inn i femtiden. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Hva med hybridfly? Eldrift sv alle systemer om bord. Elmotorer i hjulene for all taxing på bakken. Motorene på hjulene hjelper med å akselererer flyet ved takeoff og regenerer bremsingen ved landing. Elmotorer i flymotoren for boost ved oppstigning etc ev. opprettholde fart i cruise høyde. Mye drivstoff å spare her mulighens, men batterier må bli lettere først. Grafen solid state batterier ligger noen år inn i femtiden. Muligens er stikkordet her! Et hybridfly (elfan og turbofan/jetfuelgenerator eller brenselscelle/hydrogen) med elfan der batteriet drar flyet opp i flyhøyde, kunne være en ide. En ville da unngå støy fra gassturbinen både ved avgang og landing og redusere CO2-utslippet med ca 50%. På strekninger som Trondheim-Oslo, Stavanger-Oslo bruker dagens fly ca 15 minutter opp til flyhøyde og en Boeing 737 trenger 31.000 kW i denne fasen. Flyet flyr deretter en kort tid i ca 10.000 meters høyde (11.000 kW) og bruker deretter ca 20 minutter på å "glidefly" til flyplassen. Når en først har batterier, så vil også taxing med eldrift påhjulene være et godt bidrag (for ikke snakke om reduksjon av støy, også propellere/vifter støyer en del). 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. Det kommer hele tiden nyheter om X-firma har funnet opp en genial løsning for videokonferanser o.l. Men realistisk sett så er det ikke så veldig mye forandring i arbeidslivet med tanke på konferanseløsninger og reduksjon i reiser. Det hadde vært interessant å se statistikk av andel flytimer som gjøres privat og i arbeid. Jeg vil tippe det er 70-80% av flytimer som utføres i arbeid. Men så er det den andre siden av saken, der antallet ansatte i flyselskapene vil gå ned om vi endrer på reisevanene våre. Blir uansett spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover. Lenke til kommentar
AMF2XFHN Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 dette handler veldig mye om tid. Tid er nøkkel ordet her. et eksempel er at om man bygget en Høyhastighetsjernbane mellom stor byene. ville flere reist med jernbane. men vi kan ikke bygge jernbane til alle verdens storbyer. men eksempelvis i Norge og over til Sverige er at jernbane kan erstatte fly om det blir utbredt høyhastighets her i landet. Intercity er en god satsingen men videre utbygging må gå utenfor østlandet. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. Det kommer hele tiden nyheter om X-firma har funnet opp en genial løsning for videokonferanser o.l. Men realistisk sett så er det ikke så veldig mye forandring i arbeidslivet med tanke på konferanseløsninger og reduksjon i reiser. Det hadde vært interessant å se statistikk av andel flytimer som gjøres privat og i arbeid. Jeg vil tippe det er 70-80% av flytimer som utføres i arbeid. Men så er det den andre siden av saken, der antallet ansatte i flyselskapene vil gå ned om vi endrer på reisevanene våre. Blir uansett spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover. Når en tar med flyreiser i inn og utland så utgjør fritidsreiser ca 70% av reisene i svensk undersøkelse. Vil tro at forholdet er ca det samme i Norge. Reiser til Kanariøyene, Thailand og USA drar opp reisevolumet voldsomt! Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Ooooog dette er grunnen til at vi ikke klarer å stoppe global oppvarming. De tiltakene som monner, er uspiselige for flertallet. Ingen tesla vil endre på det. For all del, elektrifiser bilparken for vi bruker jo opp oljen før eller senere, men det er nok lurt å forberede seg på scenariene som ekstrapolerer dagens jevne økning i co2-utslipp globalt. 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. Det kommer hele tiden nyheter om X-firma har funnet opp en genial løsning for videokonferanser o.l. Men realistisk sett så er det ikke så veldig mye forandring i arbeidslivet med tanke på konferanseløsninger og reduksjon i reiser. Det hadde vært interessant å se statistikk av andel flytimer som gjøres privat og i arbeid. Jeg vil tippe det er 70-80% av flytimer som utføres i arbeid. Men så er det den andre siden av saken, der antallet ansatte i flyselskapene vil gå ned om vi endrer på reisevanene våre. Blir uansett spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover. Når en tar med flyreiser i inn og utland så utgjør fritidsreiser ca 70% av reisene i svensk undersøkelse. Vil tro at forholdet er ca det samme i Norge. Reiser til Kanariøyene, Thailand og USA drar opp reisevolumet voldsomt! Spennede, link? Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Kva reelle alternativ finst det eigentleg til å fly? Til og med noko so enkelt og kort som å reise mellom dei to største byane i landet vårt tar ufatteleg mykje kortare tid med fly enn med tog, båt eller bil.Droppe "unødvendige" ferier (om det er noe som kan defineres slik). Videre tenker jeg spesielt i jobbransjen/business hvor mennesker reiser i x-antall timer til et kontor for å ha et møte i to-tre timer, for så og reise tilbake igjen. Videokonferanser er noe som er fult mulig, og er noe mange kan bruke mer. Det kommer hele tiden nyheter om X-firma har funnet opp en genial løsning for videokonferanser o.l. Men realistisk sett så er det ikke så veldig mye forandring i arbeidslivet med tanke på konferanseløsninger og reduksjon i reiser. Det hadde vært interessant å se statistikk av andel flytimer som gjøres privat og i arbeid. Jeg vil tippe det er 70-80% av flytimer som utføres i arbeid. Men så er det den andre siden av saken, der antallet ansatte i flyselskapene vil gå ned om vi endrer på reisevanene våre. Blir uansett spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover. Når en tar med flyreiser i inn og utland så utgjør fritidsreiser ca 70% av reisene i svensk undersøkelse. Vil tro at forholdet er ca det samme i Norge. Reiser til Kanariøyene, Thailand og USA drar opp reisevolumet voldsomt!Spennede, link? Google reiseundersøkelsen ssb? Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Bare å ilegge reisende arbeidstakere timesbetaling for reisetid og døgnbetaling for reiser så tenker jeg reisingen i Norge bremses rimelig heftig. Reiselivsbransjen får svi riktignok. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Bare å ilegge reisende arbeidstakere timesbetaling for reisetid og døgnbetaling for reiser så tenker jeg reisingen i Norge bremses rimelig heftig. Reiselivsbransjen får svi riktignok. Det er da normalt å få reisetid... I tillegg til diett og evt tillegg. Endret 7. mai 2018 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Istedenfor å tro at folk vil velge å fly mindre så må det heller komme alternativer til fly. Bilen er er godt eksempel. Istedefor å tro at folk vil velge bort bilen så har vi etterhvert ganske gode alternativer innenfor el-bil markedet. For "kort distanse" kjøring er det jo ett ganske bredt utvalg av el-biler. Der el-biler gjerne kommer til kort (bokstavlig talt) er på langkjøring. Personlig skulle jeg gjerne kjøpt el-bil, men når jeg pendler 15 mil hver dag så er det fleste el-bilene uaktuelle (enn så lenge ihvertfall). Ingen intensjoner om å svi av 650-900k for en "grønn" bil for pendling. Så tilbake til flyene. Hvilke alternativer har vi der? Tog? Buss? Båt? Hvis jeg skal fra Stavanger til Tromsø, enten det er gjennom jobben eller privat, er det noen som faktisk innbiller seg at båt eller bil er aktuelle valg? For en del år siden reiste jeg faktisk denne strekningen i forbindelse med begravelse i familien. Dette skjedde over en helg. Særdeles aktuelt å kjøre dit og hjem igjen (med el-bil? Og stoppe for lading 37 ganger på veien?) Eller båt ? Seriøst. Alternativene til fly er nettopp det... fly. Men fly som forurenser mindre, uansett hvordan de oppnår det, enten det er forbedringer innen utslippet eller elektriske fly. I forhold til arbeid og møter så er det vel nesten en selvfølge at man kan kjøre videomøter istedenfor personlig oppmøte (noe avhengig av hva slags møter man snakker om). Ett vanlig arbeidsmøte (type status, aksjoner, avklaringer og lignende) kan lett kjøres gjennom videokonferanser. Dette gjør vi jo hver dag der jeg jobber da mellom land-organisasjonen og de som er ute offshore på riggene og platformene. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Istedenfor å tro at folk vil velge å fly mindre så må det heller komme alternativer til fly. Bilen er er godt eksempel. Istedefor å tro at folk vil velge bort bilen så har vi etterhvert ganske gode alternativer innenfor el-bil markedet. For "kort distanse" kjøring er det jo ett ganske bredt utvalg av el-biler. Der el-biler gjerne kommer til kort (bokstavlig talt) er på langkjøring. Personlig skulle jeg gjerne kjøpt el-bil, men når jeg pendler 15 mil hver dag så er det fleste el-bilene uaktuelle (enn så lenge ihvertfall). Ingen intensjoner om å svi av 650-900k for en "grønn" bil for pendling. Så tilbake til flyene. Hvilke alternativer har vi der? Tog? Buss? Båt? Hvis jeg skal fra Stavanger til Tromsø, enten det er gjennom jobben eller privat, er det noen som faktisk innbiller seg at båt eller bil er aktuelle valg? For en del år siden reiste jeg faktisk denne strekningen i forbindelse med begravelse i familien. Dette skjedde over en helg. Særdeles aktuelt å kjøre dit og hjem igjen (med el-bil? Og stoppe for lading 37 ganger på veien?) Eller båt ? Seriøst. Alternativene til fly er nettopp det... fly. Men fly som forurenser mindre, uansett hvordan de oppnår det, enten det er forbedringer innen utslippet eller elektriske fly. I forhold til arbeid og møter så er det vel nesten en selvfølge at man kan kjøre videomøter istedenfor personlig oppmøte (noe avhengig av hva slags møter man snakker om). Ett vanlig arbeidsmøte (type status, aksjoner, avklaringer og lignende) kan lett kjøres gjennom videokonferanser. Dette gjør vi jo hver dag der jeg jobber da mellom land-organisasjonen og de som er ute offshore på riggene og platformene. Ville du tatt fly distansen til Tromsø om det var alternativ? Et elektrisk eller hydrogen som var vesentlig mindre og derfor måtte ha dyrere billettpris og som brukte det dobbelte i reisetid? Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Ville du tatt fly distansen til Tromsø om det var alternativ? Et elektrisk eller hydrogen som var vesentlig mindre og derfor måtte ha dyrere billettpris og som brukte det dobbelte i reisetid? Det blir ren spekulering. Hva er den faktiske prisen? Hvordan er komfort? Er det andre momenter som bør/kan vurderes? Hvor mye tid har jeg til disposisjon? Før de faktiske alternativer eksisterer blir dette kun spekulativ teori. Ut fra dagens situasjon har jeg 3 valg for å komme meg fra ene enden til andre enden av denne nasjonen; Bil, Båt, Fly. Skal jeg fra Stavanger til Oslo så tar jeg glatt toget når det er ett alternativ. Tok natt-toget fra Stavanger til Lysaker på søndagskvelden hver uke i forbindelse med jobb-relatert ukependling, selv om vi faktisk hadde alternativ å ta morgen-flyet fra Sola til Gardermoen på mandags morgen. Men skal man fra Oslo til Molde, eller Stavanger til Tromsø, så er det eneste fornuftige valget å fly. Og i forhold til ferier... skal man ut av landet så er kjøring raskt uaktuelt (med mindre man skal på harry-tur til Sverige, fest-kalas til Danmark eller faktisk planlegger bil-tur rundt om i Europa (men da kommer jo fort el-biler til kort nok en gang i forhold til bensin og diesel-dyr og man ender da opp med forurensende bil som tøffer rundt i Europa istedenfor flytur frem og tilbake). Igjen... fly er rett og slett for den mest effektive metoden for lang-distanse reising og/eller situasjoner hvor man har liten tid til rådighet. Dermed er ikke løsningen å la være å bruke fly men derimot å komme opp med flyvende maskiner som forurenser mindre enn dagens flyvedingser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Jeg ser ikke at dette ligger på passasjer siden egentlig, det bør ligge hos selskapene og konkuranse. Om en flyr fulle fly så er det ikke særlig forurensende pr person. Tall fra nye NEO til sas: Bensinforbruk: 0,025 liter/sete km Problemet er jo at det flyr 2 halvfulle fly i samme retning om ikke mer, så en må ofte dobble dette. Men det er fortsatt på nivå med å forflytte seg i dagens biler(da de fleste farter rundt alene). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå