Redaksjonen. Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Etter planen skulle de første nye redningshelikoptrene nå vært operative.Dette er fortsatt det eneste flygbare AW101-helikopteret i Norge Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Leveransen av Italienske helikoptere blir forsinket pga. utfordringer i produksjonen. Leveransene av «Italiatrikkene» i Oslo ble in sin tid forsinket pga. utfordringer i produksjonen. Utfordringer ved konstruksjonen førte dessuten til at de var uforholdsesseig tunge og støyende – når de gikk, noe de langt fra alltid har gjort. Göteborg har hatt lignende utfordringer med sine trikker fra italienske Ansaldo Breda. Og der Oslo og Göteborg har hatt utfordringer med materiell fra Ansaldo Breda, har DSB (Danmarks statsbaner) hatt problemer ganger ti med sine IC4-tog. Til slutt måtte DBS rett og slett overta togproduksjonen selv (se https://da.wikipedia.org/wiki/IC4-sagen).Under arbeidene med Follobanen fikk italienske Condotte så alvorlige utfordringer at Bane Nor måtte overta. Skyldes alt dette bare tilfeldigheter? Pål Jensen 7 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Samfunnet mangler mekanismer for å lære av alle disse skakkjørte anskaffelsene hvor "ingen kunne vite" hvor galt det kunne gå. Bare se på JSF/F-35, en hinsides dyr anskaffelse. Forhåpentligvis blir ubåtene en annen historie, siden man tross alt har valgt et skrog som er utprøvd (dog ikke uten utfordringer...) Og siden mye av ansvaret ligger plassert på Stortinget og i Regjering blir det jo ingen vesentlig forfølgelse av de som til syvende og sist sitter med ansvaret for elendigheten. Jeg gremmes. 1 Lenke til kommentar
Pericles Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Disse helikopterene har fløyet siden 1989, både i sivile og militære anvendelser. AW101 har et solid globalt omdømme og har utmerket seg som en fantastisk flyvemaskin i bl a Afghanistan og Irak i hendene til the Royal Air Force og the Royal Navy. Det er derfor ikke grunn til å klandre helikopteret som sådan, men vi bør kanskje heller stille spørsmål ved de enkelte brukerlands evne til å administrere og forvalte avanserte helikoptere med alt som kreves av opplæring, teknologiforståelse, base og støttesystemer osv. Å klare å velte et nytt helikopter på flat overflate krever et spesiellt talent som ingen andre har klart før. Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Leveransen av Italienske helikoptere blir forsinket pga. utfordringer i produksjonen. Morselskapet til AW101 er Italiensk, men designet ble gjort og produksjonen gjøres i England, hos det som før var Westland. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Å klare å velte et nytt helikopter på flat overflate krever et spesiellt talent som ingen andre har klart før. Tvert imot har denne helikoptertypen et rykte på seg for å velte. De fire siste alvorlige ulykker med denne helikoptertypen har vært velt etter eller under landing. Endret 7. mai 2018 av likferd Lenke til kommentar
Pericles Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Å klare å velte et nytt helikopter på flat overflate krever et spesiellt talent som ingen andre har klart før. Dynamic (og static) rollover er et velkjent fenomen for alle helikoptertyper. Det kreves utdanning, trening og sertifisereing av piloter for å unngå slike unødvendige ulykker. Hvis utrent eller ukyndig personnel tar fatt på å kjøre helikopter uten slik trening er det ikke rart at det skjer ulykker. En god anskaffelsesprosess ville kunne ha avverget ulykken på Sola, i Nigeria og andre steder. Påstanden om at AW101 har dårlig rykte er falsk, tvertom har det et utmerket rykte globalt og en lang og robust tjenestehistorie over mange år. Vel og merke hos organisasjoner som kan pilot trening skikkelig. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Det er mye trening med redningshelikoptere i Gandsfjorden, men det er trening med Seaking som foregår, og det er et tankekors at store deler av den norske Seakingflåten nå nærmer seg 10 år eldre enn konseptet motorisert luftfart hadde i 1940... Det andre tankekorset er som nevnt av flere på denne tråden. Hvordan evner det offentlige å blingse gang på gang med offentlige anskaffelser? Forøvrig en tradisjon oljeindustrien for lengst har approbert...til tider er det så graverende at man kan begynne å undre om det egentlig er en villet prosess å søle verdier ut av landet for så å få elendighet og ekstra utgifter tilbake...! Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Det er mye trening med redningshelikoptere i Gandsfjorden, men det er trening med Seaking som foregår, og det er et tankekors at store deler av den norske Seakingflåten nå nærmer seg 10 år eldre enn konseptet motorisert luftfart hadde i 1940... Det andre tankekorset er som nevnt av flere på denne tråden. Hvordan evner det offentlige å blingse gang på gang med offentlige anskaffelser? Forøvrig en tradisjon oljeindustrien for lengst har approbert...til tider er det så graverende at man kan begynne å undre om det egentlig er en villet prosess å søle verdier ut av landet for så å få elendighet og ekstra utgifter tilbake...! Seaking kommer fra samme selskap som AW101 Lenke til kommentar
roveras Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 «Å klare å velte et nytt helikopter på flat overflate krever et spesiellt talent som ingen andre har klart før.» Dynamic (og static) rollover er et velkjent fenomen for alle helikoptertyper. Det kreves utdanning, trening og sertifisereing av piloter for å unngå slike unødvendige ulykker. Hvis utrent eller ukyndig personnel tar fatt på å kjøre helikopter uten slik trening er det ikke rart at det skjer ulykker. En god anskaffelsesprosess ville kunne ha avverget ulykken på Sola, i Nigeria og andre steder. Meg bekjent ble det fra Sea-King miljøet anbefalt på det sterkeste å bruke erfarne folk fra Sea-King miljøet til å teste AW101. Denne anbefalingen ble ikke fulgt, og vi så hvordan det gikk. Det ser ut som vi må slite med det samme med de nye maritime overvåkingsflyene P-8 Poseidon (MPA). Enkelte av de som har blitt plukket ut for å være test crew (OT&E) har INGEN erfaring fra MPA miljøet. Bekymringsverdig. Tillitsvalgt NOF MPA 2 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 «Å klare å velte et nytt helikopter på flat overflate krever et spesiellt talent som ingen andre har klart før.» Dynamic (og static) rollover er et velkjent fenomen for alle helikoptertyper. Det kreves utdanning, trening og sertifisereing av piloter for å unngå slike unødvendige ulykker. Hvis utrent eller ukyndig personnel tar fatt på å kjøre helikopter uten slik trening er det ikke rart at det skjer ulykker. En god anskaffelsesprosess ville kunne ha avverget ulykken på Sola, i Nigeria og andre steder. Meg bekjent ble det fra Sea-King miljøet anbefalt på det sterkeste å bruke erfarne folk fra Sea-King miljøet til å teste AW101. Denne anbefalingen ble ikke fulgt, og vi så hvordan det gikk. Det ser ut som vi må slite med det samme med de nye maritime overvåkingsflyene P-8 Poseidon (MPA). Enkelte av de som har blitt plukket ut for å være test crew (OT&E) har INGEN erfaring fra MPA miljøet. Bekymringsverdig. Tillitsvalgt NOF MPA Det er jo sånn det er i dette mongo landet, har du erfaring er du null verdt, skal helst være en jypling som med stor sannsynlighet har sleika noen bra oppetter ryggen, det gjelder for mer enn dette også. Kanskje vi bare skal slå oss på sikorskyen med det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå