Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Folk har forskjellige liv - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normer er bullshit. Alt ordner seg alltid, likevel. Hvis en jobb må gjøres, så vil det nesten alltid være noen som vil ta den jobben. Hvis jobben ikke gjøres, så vil jo fellesskapet lide, og det er det ingen som vil, så da er det alltid noen som stepper opp likevel.

Borgerlønn må innføres, sånn at folk i større grad kan jobbe ut av ønske og overskudd, og ikke sosial stigmatisering og tvang om overlevelse.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Problemet var nok mer at jeg ikke "jobbet" men gikk på farmen og bare drev med ting som ikke var annet enn utgifter. Kanskje man trodde jeg snylter på staten men det var opptjente penger jeg levde på.

Det og ikke være i arbeid provoserer endel folk.

Lenke til kommentar

Når folk havner i et slikt "snylte"-mønster, så er det et tegn på depresjon og at folk har gitt opp. Det kan ikke folk dømmes for. Det er de som fører folk inn i depresjon som bør dømmes. Men mobbing er jo ikke noe som er direkte lett å gå til rettssak for.

Alle har et indre ønske om å mestre, få anerkjennelse og respekt, og når man møter miljøer og arbeidsplasser hvor det er intriger, mobbing og psykopatiske holdninger som dominerer og gir respekt, og ikke hvor godt man faktisk bidrar, da er det ikke noe rart at folk gir opp. Derfor er det viktig å ha et sikkerhetsnett i form av trygd sånn at snille folk i det minste får en sjans til å hente seg inn igjen, og slipper å havne i kriminalitet, rus og problemer fordi vanlig jobb ikke bar noe positivt med seg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Virker som om TS spør hva meningen med livet er hvis det ikke er jobb/politikk osv.

Vel. Det eneste jeg vet TS er at jobb ikke er meningen med livet. Hvor rikt er livet ditt hvis 17(sove+jobb+transport) av 24 timer av 5 av 7 dager er definert for deg. 

Noen dager er livet å være ute i naturen. Se på den nydelige planeten vi bor på. Ta en stein og studer dens uperfekthet, dens mangler, dens mulighet. Andre dager kan jeg sette meg midt i byen og se på menneskene og fundere på hvilket liv de lever. Andre dager tilbringer jeg med venner. Med å fordype meg i litteratur eller vitenskap som gir innsikt i livet. Eller å teste mine kognitive evner i et dataspill. Jeg har tid til å besøke mine nærme og kjære som kanskje ikke har så mange år igjen i dette livet. Jeg får tid til å reise rundt hele verden og se hvordan de finner mening i tilværelsen sin, eller hvordan de må kjempe for å i det hele tatt ha en tilværelse for seg og sin familie.

Det jeg prøver å si er at livet gir mye mer mening for meg nå enn når jeg satt på et kontor, foran en skjerm og foran masse papir. Hvor jeg gjorde det samme dag inn og dag ut. Det gav ikke mening i lengden. 

Jeg tror en del folk har flere forpliktelser enn ressurser til å realisere drømmer de kanskje ikke vet eller tør å ha.

Og kanskje det er meningen med livet? - Å innse hva som gir deg mening i livet.

Anonymous poster hash: 267a8...b2b
Lenke til kommentar

Jeg tror en del folk har flere forpliktelser enn ressurser til å realisere drømmer de kanskje ikke vet eller tør å ha.

Hvis du tenker over det så har vi faktisk blitt hjernevasket til å tro at jobb er livet ditt og sånn burde det være. Hvis du ikke har jobb så må du drømme om jobb og jobbe mot det - kan du ikke ha jobb og sliter med å få tak i jobb så vil fremdeles saksbehandlere og leger tvinge på ideen om at man MÅ gjøre noe i løpet av dagen, noe produktivt eller for samfunnet, komme deg ut, ellers går dagen din tapt, som selvsagt bare vil gjøre hverdagen verre for de som rett og slett ikke har mulighet for å jobbe av x grunner, for i tillegg til å ikke ha mye å gjøre nå om dagen så skal de også føle seg som samfunnets søppel på grunn av det. 

Er ikke rart at vi i vesten har så mye psykisk lidelse som vi har med den tankegangen, poenget med livet i følge staten er at man skal jobbe jobbe jobbe til man ligger i grava. Så sinnssykt deprimerende. 

Lenke til kommentar

Virker som om TS spør hva meningen med livet er hvis det ikke er jobb/politikk osv.

Vel. Det eneste jeg vet TS er at jobb ikke er meningen med livet. Hvor rikt er livet ditt hvis 17(sove+jobb+transport) av 24 timer av 5 av 7 dager er definert for deg.

Noen dager er livet å være ute i naturen. Se på den nydelige planeten vi bor på. Ta en stein og studer dens uperfekthet, dens mangler, dens mulighet. Andre dager kan jeg sette meg midt i byen og se på menneskene og fundere på hvilket liv de lever. Andre dager tilbringer jeg med venner. Med å fordype meg i litteratur eller vitenskap som gir innsikt i livet. Eller å teste mine kognitive evner i et dataspill. Jeg har tid til å besøke mine nærme og kjære som kanskje ikke har så mange år igjen i dette livet. Jeg får tid til å reise rundt hele verden og se hvordan de finner mening i tilværelsen sin, eller hvordan de må kjempe for å i det hele tatt ha en tilværelse for seg og sin familie.

Det jeg prøver å si er at livet gir mye mer mening for meg nå enn når jeg satt på et kontor, foran en skjerm og foran masse papir. Hvor jeg gjorde det samme dag inn og dag ut. Det gav ikke mening i lengden.

Jeg tenker ikke på meningen med livet, men om livet handler om noe annet enn å bare komme gjennom dagen. Om det er en "historie" i livet. Og ikke bare "family guy" på 5 minutter. Noen liker tegneseriesitcoms dog.

Anonymous poster hash: bfe98...72d

Lenke til kommentar

Hvis du tenker over det så har vi faktisk blitt hjernevasket til å tro at jobb er livet ditt og sånn burde det være. Hvis du ikke har jobb så må du drømme om jobb og jobbe mot det - kan du ikke ha jobb og sliter med å få tak i jobb så vil fremdeles saksbehandlere og leger tvinge på ideen om at man MÅ gjøre noe i løpet av dagen, noe produktivt eller for samfunnet, komme deg ut, ellers går dagen din tapt, som selvsagt bare vil gjøre hverdagen verre for de som rett og slett ikke har mulighet for å jobbe av x grunner, for i tillegg til å ikke ha mye å gjøre nå om dagen så skal de også føle seg som samfunnets søppel på grunn av det. 

Er ikke rart at vi i vesten har så mye psykisk lidelse som vi har med den tankegangen, poenget med livet i følge staten er at man skal jobbe jobbe jobbe til man ligger i grava. Så sinnssykt deprimerende. 

Det er derfor psykologi og økonomi må inn som fag i skolene, for å lære tidlig hvordan alt henger sammen, sånn at vi slipper å leve med en vag antagelse om hvordan alt henger sammen hele livet, samtidig som man lever fra lønn til lønn. Lage en skikkelig plan. Vi lærer ingenting sånn som det er i dag. Staten gjør det sånn for å ha kontroll på folkemengden, for meg er det uetisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...