Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken 125ccm Supermotard skal jeg kjøpe? Også spørsmål om trimming.


Anbefalte innlegg

Må bare si på forhånd at jeg kommer sikkert til å skrive noe dumt... er ikke noe kjent med dette.

 

Jeg er 15 år har bursdag i oktober så får ikke kjørt opp før i neste år.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en lett-mc, men vet ikke hvilken som er best for meg.

Jeg skal ha en Supermoto som du kan se i titlen.

 

?

Men så lurer jeg på:

Er 2 takt mye mer stress enn 4 takt? jeg vil gjerne vite all ekstra jobben og vedlikeholdet du må gjøre med en 2 takt i forhold til en 4 takt.

Btw! Hvis du linker et innlegg fra Finn.no eller noe sånt så må den være i Nordland/Trøndelag hvis jeg eventuelt skulle ha kjøpt den.

 

Info

Jeg har et budsjett på 40k.(helst litt under)

Jeg vil ha en sykkel som går fort, jeg kan ha på bakhjulet. osv.

Jeg kommer til å kjøre ganske ofte med denne sykkelen.

Skal kjøre med venner.

 

Jeg er interessert i Husqvarna men har litt dårlig research på de så håper å få litt kunnskap her.

 

Trimming

Når det kommer til trimming så har jeg ikke peiling. Så jeg har noen spørsmål.

hvis man blir stoppet at purken kan de sjekke deg for trim der og da, eller kan de bare gi deg sånn kvitering om att du må på sjekk?

Må man ta sykkelen på sjekk? eller noe sånt?

Hvis jeg kjøper en trimmet sykkel, burde jeg få med original deler også?

Gi meg litt info om dette plis.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-takt for trimming. 4-takt for pålitelighet, lavere drivstofforbruk og enklere vedlikehold.

 

På totaktere må man fylle opp en oljebeholder av og til. Det slipper man på 4-takt. På 4-taktere må man derimot regelmessig bytte oljefilter og motorolje, samt sjekke ventilene av og til. Resten av vedlikeholdet er likt.

 

Ved kontroll har de med seg ei tralle hvor de tester sykkelen din. Samme som for mopeder.

 

Det er ingen EU-kontroll eller lignende på motorsykler (enda).

 

Du bør få med originale deler, hvis ikke blir det grisedyrt hvis du må kjøpe nye etter å ha blitt tatt for trim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 2 takt mye mer stress enn 4 takt?

 

- 2 takt bruker mer bensin på mila, du må fylle olje hver gang du fyller bensin (siden motoren faktisk brenner oljen), de er dyrere å kjøpe, du burde bytte stempel hver 50 eller 100t (husker ikke helt, er sikkert forskjellig intervall fra motor til motor). Men til gjengjeld er det en mye lettere motor å fikse. Jeg har sett folk som byttet stempelet til en crosser på parkeringsplassen utenfor senteret her.

 

Hovedsakelig skal 4 takt ha ny olje og filter. Vanlig intervall på 125cc er ca hver 5000km. Større serviceinngrep som ventiljustering skjer sjeldnere.

 

 

Jeg har et budsjett på 40k.(helst litt under)
 
Se om du finner en velholdt Yamaha WR125X. KTMer som ligger i denne prisklassen er ikke noe å samle på. Det er som regel restaureringsprosjekt i fåreklær.
 
 
Jeg vil ha en sykkel som går fort, jeg kan ha på bakhjulet. osv.
 
4takt går på bakhjulet, men ikke i like mange gir og like stor hastighet som en totakter.
 
 
Jeg kommer til å kjøre ganske ofte med denne sykkelen.
 
Skal du pendle langt? Om du skal kjøre mye turer på 5 mil eller mer hver vei er kanskje ikke en 2takter det lureste valget. Er det mest småturer til butikken, skolen, og tullkjøring i bygda så er 2takter helt kurant.
 
 
Hvis man blir stoppet at purken kan de sjekke deg for trim der og da, eller kan de bare gi deg sånn kvitering om att du må på sjekk?
 
Politiet bruker laser og gjennomsnittmåling. Statens Vegvesen bruker å ha kontroll med tralle. Plomberte 2taktere er registrert med hastighetindeks på 80 eller 90km/t. Så om du overstiger det på tralla eller politiet sin måling er du skiltløs. Da må du på visning hos biltilsynet med PLOMBERT sykkel. 4taktere er det vanskeligere å oppdage trim på. Det eneste er at du kan bli sendt på visning om du har ulovlig effektanlegg. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er 2 takt mye mer stress enn 4 takt?

 

- 2 takt bruker mer bensin på mila, du må fylle olje hver gang du fyller bensin (siden motoren faktisk brenner oljen), de er dyrere å kjøpe, du burde bytte stempel hver 50 eller 100t (husker ikke helt, er sikkert forskjellig intervall fra motor til motor). Men til gjengjeld er det en mye lettere motor å fikse. Jeg har sett folk som byttet stempelet til en crosser på parkeringsplassen utenfor senteret her.

 

Hovedsakelig skal 4 takt ha ny olje og filter. Vanlig intervall på 125cc er ca hver 5000km. Større serviceinngrep som ventiljustering skjer sjeldnere.

 

 

Jeg har et budsjett på 40k.(helst litt under)
 
Se om du finner en velholdt Yamaha WR125X. KTMer som ligger i denne prisklassen er ikke noe å samle på. Det er som regel restaureringsprosjekt i fåreklær.
 
 
Jeg vil ha en sykkel som går fort, jeg kan ha på bakhjulet. osv.
 
4takt går på bakhjulet, men ikke i like mange gir og like stor hastighet som en totakter.
 
 
Jeg kommer til å kjøre ganske ofte med denne sykkelen.
 
Skal du pendle langt? Om du skal kjøre mye turer på 5 mil eller mer hver vei er kanskje ikke en 2takter det lureste valget. Er det mest småturer til butikken, skolen, og tullkjøring i bygda så er 2takter helt kurant.
 
 
Hvis man blir stoppet at purken kan de sjekke deg for trim der og da, eller kan de bare gi deg sånn kvitering om att du må på sjekk?
 
Politiet bruker laser og gjennomsnittmåling. Statens Vegvesen bruker å ha kontroll med tralle. Plomberte 2taktere er registrert med hastighetindeks på 80 eller 90km/t. Så om du overstiger det på tralla eller politiet sin måling er du skiltløs. Da må du på visning hos biltilsynet med PLOMBERT sykkel. 4taktere er det vanskeligere å oppdage trim på. Det eneste er at du kan bli sendt på visning om du har ulovlig effektanlegg. 

Jeg tror faktisk jeg skal se etter en Yamaha Wr125X Takk for utmerkede svar. Dette har virkelig hjelpet meg med å finne min sykkel.  :)

Lenke til kommentar

Du ser det bl.a. på hvordan intervallene er oppgitt. Ingen oppgir serviceintervallene på gatesykler (eller biler) i timer. Der er det km/miles og/eller tid (måneder/år).

 

Edit: Men ja, 2-taktere krever hyppigere stempelbytte enn 4-taktere. Men det er ikke så ekstremt som mange vil ha det til.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2takterne som går etter veien er jo konkurransesykler med skilt. Eneste forskjellen er at du ikke ligger på turtallsperra like ofte.

 

De lærde strides jo hvorvidt "gatesykler" blir lettere tynt enn "konkurransesykler". Med tanke på hvor fort motoren går og smøringen som medfølger kjøremønsteret. 

Lenke til kommentar

Nå må du og huske på at en totakts lettsykkler i supermotokategorien egentlig ikke er gatesykler. Det er crossere med 40 originale hester. Stempelskift hver 50-60 time er å forvente. Serviceintervall regnes forresten enda på timer i crossverden. 

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Sånn er det når man velger å kjøre konkurransemaskin på 100kg pluss moms. Man kan ikke få i pose og sekk. Supermotarden jeg hadde var en firetakter, og skulle egentlig ha full motoroverhaling hver 100 time. Den hadde dog 60hester på 120 kg eller noe sånt, og fem ganger så stort motorvolum som en lettsykkel :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hyppig stempelbytte (2T) gjelder stort sett på konkurransesykler. Ikke gatesykler. Muligens med unntak av kraftig trimma motorer.

om man kjøper en ned plombert full effekt sykkel som har 40+ hp så må du belage deg på nytt stempel ganske ofte, tenker da på KTM EXC, Husky WR, nye Beta RR og lignende sykler, ingen av disse er trimma men du fjerner lett plomberingen på disse 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...