Gå til innhold

Dual boot eller virtual drive?

Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe ny stasjonær pc med tanke på filmredigering og litt spilling. Disse spillene er ikke noe spesielt krevende, men noen av de krever Windows xp for å fungere. Jeg kommer til å ha pc'en koblet til fjernsynet i stua via HDMI. Jeg har eksperimentert litt med å sette opp dual boot med xp og 7 på en Laptop. Dette fungerte bra på xp helt til skjermdriveren forårsaket svart skjerm. Prøvde å kjøre xp i vmware også, men det fungerte ikke helt. Gikk litt tregt.

Jeg trenger en ny stasjonær pc så jeg tenkte å undersøke litt hva som kan være en vel fungerende løsning her. Hva jeg bør tenke på ved valg av maskinvare, og dual boot vs Virtual drive. Kanskje Windows 10 har bedre muligheter her? Jeg setter pris på hvis noen deler erfaringer og kunnskap om dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må liste opp hvilken spill\programmer som funger på XP og ikke i windows 10?

For XP er end og life, men det finnes Gog.com

og noen gamle spill som funger gjennom steam, bare det ikke skaler like god, og kunne vært oppdatert. For mye dosbox spill har kun 640x480 oppløsning eller bestefall 1024x786.

Vmware\virtualbox funger nok dårlig til gaming desverre.

De spillene jeg sliter med er:

https://en.wikipedia.org/wiki/Witchaven_II:_Blood_Vengeance

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er håpløst prosjekt å kjøre XP problemfritt rett på jernet på ny (dagens) maskinvare.

Mye utfordringer i hw support

IOAPIC

Disk kontroller

SSD trim støtte

Brikkesett

Usb

osv

osv

Ikke minst drivere.

Kjøre virtualisering i en virtuell maskin med emulert bios og maskinvare for xp er nok det som gjelder.

Dual boot ødelegger og korrupterer system restore point på alle synlige partisjoner for begge os.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...