Gå til innhold

HW-svak laptop uten CD-rom


Getchoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med så lite RAM tror jeg nesten det eneste valget du har er MS-DOS.

 

Men maskinen kan jo da brukes til å spille alle de gamle spillene man har slengende rundt, alle de gode gamle pinball-klassikerene :) Pinball Fantasies, Epic Pinball, osv osv

Endret av hce
Lenke til kommentar

En win95/98 installasjon er ikke umulig og sikkert det den ble levert med i sin tid. Som noen andre spurte, hva skal du bruke den til? Vil du kun spille commander Keen sier det seg jo selv at den burde kjøre dos, men vil du ha et fint brukergrensesnitt til tekstredigerern din er win95/98 veien å gå. Noen nevnte en tynnklientløsning, men for en bærbar maskin er ikke dette optimalt da den i såfall alltid må være tilkoblet nettverk.

 

Om hovedproblemet ditt var å få installasjonsmediene over på maskinen din, kan det løses ved å bruk av disketter, overføring ved hjelp av parallellkabel, usb-minnepinne, seriekabel eller ved å ta ut harddisken og plugge den på en annen maskin.

 

mvh

Simen

Lenke til kommentar

En "lite" versjon av Win95 krever ca. 80 mb, er litt usikker på Win98, men 500+ holder i massevis for å få det installert, men dos'en som ligger i bunnen på Win98 er ikke helt god på "gamle" dos-spill. Ville gått for Win95 og nettverkskort for å intallere words fra nettverket og til fildeling. Litt mere tasting for å få nettverket opp og gå fra Win95, men ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

Windows 95 går som ei kule på den maskina der. Det er sikkert ein fordel å få tak i utgåve 2 eller 3 av Win95, dei er litt meir framtidsretta enn den første utgåva så vidt eg hugsar. (Førsteutgåva av Windows 95 kom før Microsoft "oppdaga" Internett. Det er litt fascinerande å sjå kva MS tenkte den gongen, om e-post og MSN og forskjellig.)

Lenke til kommentar
Jeg har en meget dårlig laptop (100mhz, 8mb ram).

Hvilket OS kan jeg installere på denne..? (Den har ikke CD-rom, så det må være disketter..)

Linux er jo også et alternativ, da.

Langt langt langt bedre enn DOS!!

 

ellers kan det nevnes at jeg har kjørt OS/2 på en gammel 386. tregt, men det funker.

:-D

Lenke til kommentar

HeHe *s* Joda, windows fuker med 8 mb det, men han skal jo ikke bare legge kabal heller. Fikk følelsen av NY maskin den gangen jeg oppgraderte fra 8 til 16 mb.

Husker jeg ikke feil, så var det noe som hete Netscape før MS kom på banen...

Men som tidligere nevt, litt lite minne, men, men.

 

Noen som husker/vet hvor mye minne Win98 krever for å dra seg rundt uten store problemer?

Lenke til kommentar
HeHe *s* Joda, windows fuker med 8 mb det, men han skal jo ikke bare legge kabal heller. Fikk følelsen av NY maskin den gangen jeg oppgraderte fra 8 til 16 mb.

Husker jeg ikke feil, så var det noe som hete Netscape før MS kom på banen...

Men som tidligere nevt, litt lite minne, men, men.

 

Noen som husker/vet hvor mye minne Win98 krever for å dra seg rundt uten store problemer?

win98 går neppe særlig bra på 8, min erfaring er at den går såvidt på 16, men også det er litt drøyt, 32 er egentlig sweetspotten til win98, så tror du kan se langt etter en win98-install som ikke føles som sirup.

 

AtW

Lenke til kommentar

Windows 98 kan vi nok bare glemme ja, det vil ikke bli brukbart med 8 mb ram.

 

Hvis du skal ha denne boksen på internett, er det helt klart Windows 95 som peker seg ut, gjerne den første utgaven (uten Internet Explorer bundla). Jeg mener å huske at de senere versjonene var mye "tyngre", tok mer plass på hd og brukte litt mer minne.

 

Ville gått for første utgaven av win95, og heller installere en gammel IE eller en gammel netscape navigator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...