Gå til innhold

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Jeg har begynnt å trene markløft og benkpress. Jeg er 58 år. Jeg har tenkt å ta 5 serier med 15 repitisjoner i hver serie. Jeg gjør begge samme dag annenhver gang. Jeg gjør dette hver 13 dag. Er det noen som har en mening om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par spørsmål.

1: Kun markløft og benkpress? Dette tyder på at du kun ønsker å styrke enkelte deler av kroppen, men dette vil medføre ubalanser i muskelsystemet, som vil påvirke skjelett og beinstruktur. Ethvert forsøk på styrketrening burde inkludere hele kroppen. Det finnes utallige programmer der ute, så det er bare å plukke et. Ikke bekymre deg med å lage ditt eget. Det er generelt ikke noe man gjør uten mange års erfaring.

2: Hver 13. dag høres litt lite ut, men alt er bedre enn ingenting.

3: Det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om 5x15 uten å vite mer helhetlig hva du driver med. Hva med oppvarming? Uttøying? Igjen, finn et ferdigskapt program fremfor å improvisere uten mål og mening.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål.

1: Kun markløft og benkpress? Dette tyder på at du kun ønsker å styrke enkelte deler av kroppen, men dette vil medføre ubalanser i muskelsystemet, som vil påvirke skjelett og beinstruktur. Ethvert forsøk på styrketrening burde inkludere hele kroppen. Det finnes utallige programmer der ute, så det er bare å plukke et. Ikke bekymre deg med å lage ditt eget. Det er generelt ikke noe man gjør uten mange års erfaring.

2: Hver 13. dag høres litt lite ut, men alt er bedre enn ingenting.

3: Det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om 5x15 uten å vite mer helhetlig hva du driver med. Hva med oppvarming? Uttøying? Igjen, finn et ferdigskapt program fremfor å improvisere uten mål og mening.

Lenke til kommentar

Et program som gir deg 5x15 i markløft og benkpress hver 13.dag er mest sannsynlig myntet på snømenn.

Markløft (spesielt) og benkpress bør legges opp som kvalitetsrike løft. Dette innebærer fokus på teknikk, konsentrasjon og styrke.

Dette vil øke sannsynligheten for at du kan opprettholde en skadefri og funksjonibel kropp ved økende alder.

5x5 og 2 ganger i uken vil være en bedre løsning.

15reppere egner seg i støtteøvelser hvor skaderisiko er lavere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...