Redaksjonen. Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Bosch vil redde dieselmotoren med en teknologisk vri – men bør den egentlig reddes? Lenke til kommentar
Populært innlegg Vertical^ Skrevet 6. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) For tungtransporten som fortsatt har en lang vei å gå før full elektrifisering, kan dette være på rett spor. Så om den bør reddes? Ja. Endret 6. mai 2018 av Vertical^ 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Neibæk Skrevet 6. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2018 Dieselmotoren lever i beste velgående. Men kan den teknisk bli enda bedre, så er det bare et pluss. Diesel er mer effektivt enn bensin og NOx utslippene på de nyeste bilene er minimale. Skal den reddes, må det i så fall være fra miljøekstremistene. Kjøpe nylig ny dieselbil og er strålende godt fornøyd. Lavt forbruk, lang rekkevidde og rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg. 13 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Dette er vel som med FM-diskusjonen vs DAB+. Har de ikke allerede bestemt at om få år så er det salgsforbud på diesel her i landet? Endret 6. mai 2018 av G Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Oppfinnelsen til Rudolf fra 1897 kan vel få lov å dø nå. Den tyske finansministeren ser i hvertfall ingen fremtid i dieselbilen. Han har nettopp gitt sin egen bilindustri klar beskjed. Bygg Elbiler og batterifabrikker eller dø ut. https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-autos/german-minister-to-carmakers-invest-in-electric-cars-or-lose-out-idUSKBN1HN0CB 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Nå er jo ikke NOx den eneste typen utslipp fra dieselbiler, så selv om de klarer å redusere det med 90% så er det fortsatt CO2-utslipp. Helt greit med ny og bedre dieselteknologi, men jeg tror personbil-markedet uansett dreier mot elektrisk. Både ren el og diesel/bensin-el hybrider. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snickers-is Skrevet 6. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2018 Oppfinnelsen til Rudolf fra 1897 kan vel få lov å dø nå. Så argumentet ditt er at Rudolf sin oppfinnelse fra 1897 nå er blitt så gammel at det er på tide å erstatte den med Moritz' oppfinnelse fra 1835? 11 Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Nå er jo ikke NOx den eneste typen utslipp fra dieselbiler, så selv om de klarer å redusere det med 90% så er det fortsatt CO2-utslipp. Helt greit med ny og bedre dieselteknologi, men jeg tror personbil-markedet uansett dreier mot elektrisk. Både ren el og diesel/bensin-el hybrider. Det interessante, om man har rimelig kontroll på de lokale utslippene (i den grad de ikke allerede domineres av partikler fra dekk og vei), må jo være en totalanalyse av hvordan de ulike teknologiene påvirker det globale utslippet av CO2. Hvis bergverk og industri står for en vesentlig større andel av CO2-utslippene, og dette øker merkbart ved produksjon av, og bruk av elektrifiserte biler, sier det seg vel nesten selv at det også må inn som en del av regnestykket. Det er altfor mange statistikker der man gjør utvalg av hvilke land som får en gunstigere utslipps mix dersom man gjør ditt, og tenker datt, men det interessante må jo være den faktiske effekten. Selv undres jeg over hvorfor drivstoffet har så stort fokus, mens vekten på doningen later til å være av null betydning. Hvorfor har vi for eksempel en massiv avgiftslette på en bil som veier 217kg ekstra? Og når så noen sist en V90 T8 bli ladet opp fra strømnettet? Bevaremegvel, bilen er dritfin, men man må jo nesten spørre seg hvilken reell miljøeffekt vi her faktisk betaler for å få. Kanskje de totale utslippene hadde gått betraktelig ned om vi bare fjernet alle avgiftene på kjøp av ny bil? Har man i det heletatt utredet dette som et alternativ? Jeg tror vi bare må erkjenne at dette handler ikke om miljø og forurensning, men om politikk, makt, retten til å si at man hadde rett, og retten til å henge ut andre for deres oppfatning. 9 Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Dieselmotoren lever i beste velgående. Men kan den teknisk bli enda bedre, så er det bare et pluss. Diesel er mer effektivt enn bensin og NOx utslippene på de nyeste bilene er minimale. Skal den reddes, må det i så fall være fra miljøekstremistene. Kjøpe nylig ny dieselbil og er strålende godt fornøyd. Lavt forbruk, lang rekkevidde og rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg. Kjører bil som går på Gass (LPG). Enda lavere forbuk, enda lengre rekkevidde, enda rimeligere drivstoff, og enda mindre utslipp! 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Stemmer det at Bosch har copyright på juksekoden i juksebilene til Volkswagen? Endret 6. mai 2018 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 .. rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg.Det må være første gangen jeg har hørt noen mene at drivstoff i Norge er rimelig. 2 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Blir jeg den første politiske fangen i Norge som fengsles for å kjøre diesel? 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Når dieselbilene blir noen år gamle så ønsker mange av eierne å sabotere dagens rensekretser fordi de krever ekstra service og gir ekstra kostnader. Derfor kjøper de bokser som slår av AdBlue-systemet, blender eksosresirkulering (EGR) og fjerner partikkelfilter. Det hjelper ikke med teoretiske rensekrav hvis ikke dette blir fulgt opp med kontroller. Hvis ingen kan garantere at nye dieselbiler fortsatt vil være rene etter 15 års bruk så bør vi stoppe salg av dieselmotorer i personbiler. Den eneste måten å unngå forbud mot salg av nye dieselbiler er å slutte å kjøpe dem. Hvis nesten ingen kjøper dem trenger man ikke salgsforbud, og færre bruksforbud. 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter? Bare en tanke. Endret 6. mai 2018 av Mannen med ljåen 8 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter? Bare en tanke. Ja, i dag er det kun krav til måling av røyktetthet (opasitet) for moderne dieselbiler på EU-kontroll, punkt 8.2.2: "Opasitet > 3,0 m-1 (1,5 m-1 for EU-4/5/EEV eller nyere klasse (1)) for turboladede motorer" Bensinbiler med katalysator må måle CO. Det er ikke krav til at noen biler skal måle CO2, eller nitrogenoksider, dermed er det fritt frem for juks med rensesystemene på gamle biler. Dermed er alle beregninger for utslipp fra biltrafikken basert på teoretiske tall som sjelden stemmer med virkeligheten. Endret 6. mai 2018 av Frobe 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter? Bare en tanke. Det hadde definitivt vært bra å få inn dette i EU-kontrollen. I dag gjøres det bare en visuell inspeksjon av at utstyret ser OK ut. Dette gjøres blant annet i California, så det bør være ganske uproblematisk å innføre det her også: https://www.thecarconnection.com/tips-article/1088311_what-happens-during-a-smog-check 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det første jeg gjorde på min dieselbil var å fjerne EGR ventilen og chippe den for å øke effekten. Om jeg kjøper en ny dieselbil i fremtiden så deaktiverer jeg lett enhver renseteknologi om det sparer meg penger og/eller øker ytelsen. Lenke til kommentar
Per Ivar Frøiland Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Jeg kjørte nylig en 2018 modell Subaru Forester bensin et par dager. Det var en håpløs opplevelse. Går utrolig dårlig , maser på 4-5500 omdrininger , støy og høyt forbruk på 1,1 liter i snitt på de dagene, Kjørte så en LDiscovery diesel samme størrelse og nøyaktig samme 150 hk og 2, 0 liter automat den også. Gikk myyye bedre 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det første jeg gjorde på min dieselbil var å fjerne EGR ventilen og chippe den for å øke effekten. Om jeg kjøper en ny dieselbil i fremtiden så deaktiverer jeg lett enhver renseteknologi om det sparer meg penger og/eller øker ytelsen.Lystmordar. Brukar du andre torturmetodar på tilfeldige offer til dagleg? Endret 6. mai 2018 av Sturle S 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå