Gå til innhold

Xbox problem

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg har ein gammel Xbox som garantien er utgått på. Den har stått stille i det siste, men nylig tok eg den fram igjen og skulle spille (bla. eit flunka nytt spill). Men da kommer problemene. Når eg setter i CDen starter den som vanlig men eg får opp feilmeldingen: "Dette er ikkje ein DVD, Xbox-spill CD osv og kan ikkje kjøres" (spør om du vil ha ein quote fra den meldingen).

Eg har restartet og tatt CDen inn og ut ørten ganger uten resultat, men så plutselig så virker den, uten noko spesiell grunn. Da kan det vare i timesvis, eller kortare så kjem feilmeldingen opp igjen og eg på restarte boxen 10-20 ganger. Filmer på spillet "Much's Oddysse" kjem ikkje opp. De starter, og så hakker det så forferdelig at filmen bare viser eit og anna klipp heilt til eg får feilmelding om dårlig lesing av CDen og spillet fortsetter. Eg har også prøvd 3-4 andre spill med samme resultat. Har ikkje satt i chip eller noko sånt i den.

Det virker som CD-romen leser dårlig og at den klarer å lese spillet 1 av 30 ganger. Er det noken som har opplevd eller lest om lignande?

Eventuelt har nokre råd om kva som kan være feil og kva som kan gjerast? Det er utrulig irriterande.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det er nok laser`n din som er dårlig:

da har du 4 alternativer:

1- chip maskina og kjøp større hdd så slipper du cd/dvd`er

2-send maskina inn på reprasjon hos en forhandler(koster sikkert litt da)

3- kjøp en ny dvd-rom på feks qxl

4- juster lasern din selv: da er du avhengig av å finne ut åssen dvd rom du har

her finner du ut åssen dvd rom du har

http://forums.xbox-scene.com/index.php?act=ST&f=23&t=17216

når du har funnet ut av om du har thomson , philips, eller samsung så bruker du en av disse guidene som er til den dvd romen du har:

thomson: http://dwl.xbox-scene.net/~xbox/xbox-scene...t-procedure.pdf

philips: http://www.xbox-scene.com/articles/dvd-tweak-philips.php

fant ikke samsung da

men lurer du på mer så gå inn på

http://www.xbox-scene.com/tutorials.php?t=...0,1,0,0,0,0,0,0

nb! ikke se rett i laseren, farlig!!!!

dessuten hvis du stiller lasern din for hard så brenner du hull i platene dine

Endret av redflame
Lenke til kommentar

takker. Eg la merke til at dette gjaldt berre for spill. Eg prøvde 3 DVDer som funket heilt fint. Eg rekner med at du meiner ikkje sjå i laseren mens den går? Rekner ikkje med den er falrig uten strøm :)

Skal sjekke opp i dette i kveld eller i måro så skal eg sjå kva eg får til.

Ein ting til

1- chip maskina og kjøp større hdd så slipper du cd/dvd`er

Kva meiner du med det? Korleis slepp eg CDer? Er det slik at du legger CDene inn på harddisken?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Fant ut at eg hadde ein Philips. Så eg skal prøve den potmeter varianten og sjå om det hjelper.

Eg har multimeter og går på VK1 elektro så eg håper det skal gå bra.

Edit: Har litt problemer med å lokalisere potmeteret, det var litt dårlig bilde på den siden, men eg skal sjå om eg finner noko

Endret av zeph
Lenke til kommentar

når du flashe\chippe xboxen kan du legge inn spill på hden.

Du får også mye ekstra programmer som gjør xboxen din til den ultimate media stasjon(den får støtte til dvd uten å måtte ha dvd kit, støtte for å spille av mangen musikk og video format, støtter surfing og chating på internett via linux). Du kan også bruke et program som heter avalunch eller.no som irc client.

Lenke til kommentar

chipping/flashing av XBOX gjør følgende;

-Spiller alle typer Xbox spill uten patcher;

-Orginale, Importerte og Backuper

-Maskinen kan avspille CD-RW, DVD-R og DVD-RW plater.

Sonefri DVD Du trenger ikke DVD kit

-Innebygd FTP server. Last i mellom pc og XBOX eller i mellom XBOXer.

-Kopiere spill og aplikasjoner direkte inn på harddisken og spill direkte herfra.

(Du slipper CD plater når du spiller)

-ha divx filmer/mp3 på pc`en og bruke xboxen til å gå inn på pc`en for å spille av dem via nettverket

-Lage backup av alle dine orginalspill

-Legg inn dine egne Skins.(bagrunsbilder)

-Sett inn en større hardisk og få plass til flere spill, musikk og filmer.

-Eject Trick.(Trykk på eject uten at XBOXsen resetter seg)

-Harddisken som sitter orginalt i XBOX er på 8 GB, av dette er ca 5 GB tilgjengelig lagringsplass.

-Du kan bytte ut harddisken med så stor hardisk du vil

-er bare og overføre spilla fra pc`en direkte til xbox hardisken så er det ikke lenger noe problem med at dvd rommen din er litt dårlig

Lenke til kommentar

hm, er maskina modda?

hvis ikke så har du 5 år ifølge forukerkjøpsloven.

kjøpte du den etter 01.07.2002, kan du kreve ny xbox. Før dette, så kan butikken prøve å reparere 3 ganger.

Men dette gjelder selvfølgelig bare hvis maskina ikke er åpna.

har philips sjøl, og anbefaler aldri pot tweak. den leser alt, tilogmed cd-r hvis det brennes på riktig måte.

Lenke til kommentar
hm, er maskina modda?

hvis ikke så har du 5 år ifølge forukerkjøpsloven.

kjøpte du den etter  01.07.2002, kan du kreve ny xbox. Før dette, så kan butikken prøve å reparere 3 ganger.

Men dette gjelder selvfølgelig bare hvis maskina ikke er åpna.

har philips sjøl, og anbefaler aldri pot tweak. den leser alt, tilogmed cd-r hvis det brennes på riktig måte.

Problemet er verken CD-R eller andre kopier, men vanlige, lovlige kjøpte spill.

Den har forresten blitt opnet, de 6 skruene under er tatt ut og de 4 på DVDen, så det er nok lite å hente der.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Note : This tweak can damage your DVD-drive, proceed at own risk!!!

We also came across some media read problems after modding a green 1.2 xbox. By browsing the internet we noticed that others had tweaked the DVD-drive by adjusting the Pot meter inside. We decided to do the Pot tweak as well in order to get the machine going.

However by searching xbox-scene we did not find accurate values to adjust the Pot meter. The guide Moe had written helped us a lot (thnx Moe), but the only thing that bothered us was that there were no Ohm values in it. So we thought is was time to write another manual to explain what we experienced during the Pot tweak on a Phillips DVD-drive.

Specifications:

• Limited Edition XBOX V1.2;

• Phillips DVD-drive (s-86km/s6km), exactly the same laser unit as picture in Moe’s tutorial;

• Burned/Utilized media: Nashua DVD-R, Princo DVD-R.

Requirements:

• Basic knowledge of electronics;

• Multi meter;

• Confidence…..

So we took out the drive and disassembled it according to Moe’s tutorial in order to find the Pot meter. This is how we tweaked the Pot meter:

1. Locate the first Pot meter next to the cable connector;

2. Put a mark on that Pot meter with a resistant marker;

3. Measure the value of the resistance (we measured r=644?);

a. A Pot meter is a variable resistor and thus measure between the wiper (screw) and the second resistor (second point seen from the cable connector). To be sure the measurement is correct we included the following picture:

4. Turn the Pot gently with a small screw driver clockwise;

5. We adjusted it to r= 536?;

6. We reassembled the drive and tested it with the DVDs we burned. The result was fascinating. Before it did not recognized the burned media at all but now the machine swallowed the media much better. However, some burned DVDs still did not play so we decided to tweak the potentiometer a bit more.

7. So we took the DVD-drive apart and adjusted the value to 498? (this was the closest we could get to 500?). Tested the drive once more. Damn, that’s a good feeling, every media we gave it worked flawlessly!!

So you see the Pot tweak can be done without screwing up your DVD-drive. Just take the time to measure the right Ohms and take one small step at a time. Thus if the requirements, mentioned above, fit you and you have a multi meter and your Phillips DVD-drive is bugging you we suggest to go for the Pot tweak as well.

Viss eg snur potmeteret alt fra 0-90 grader, kan det være skadelig? Siden det er så mange som har feilet på ein slik tweak, kan det skje om eg skrur den 45 grader?

Lenke til kommentar

min xbox er akkurat slik, i tillegg til at de spillene jeg får til å spille, hakker noe jævli. solgte den i dag for 700kroner på qxl. :D

Jeg skrev veldig nøyaktig på hvilket vis den var skadet under produktinfoen, men at feilen sikkert kunne gjenopprettes ved reparasjon av kyndig hånd. Hadde ingen tro på at jeg noen gang skulle bli kvitt den, men tullinger fins det åpenbart nok av.

:devil:

Så mitt råd er å prøve å bli kvitt den, og kjøpe en ny på elkjøp for en billig penge. Blir vel ikke så mye billigere enn å reparere og chippe den. dessuten kan man ikke spille live med en chippet maskin uten on/off bryter. :thumbdown:

Lenke til kommentar
dessuten kan man ikke spille live med en chippet maskin uten on/off bryter. :thumbdown:

Nå har de fleste nyere chippene "innebygd" bryter slik at ingenting synes på utsiden.

knall!

har hørt at en metode er å få ordnet det slik at hvis man slår på xboxen med eject-knappen aktiveres chipen, og hvis man slår den på med power knappen kan man spille som om xboxen ikke var chippet. eller omv.

holder forresten på å by på en chippet xbox på qxl. håper jeg vinner! :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...