Agentspoon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Her må jeg si meg uenig. Jeg testet Q9FN direkte opp mot LG C8, og jeg mener den totalt sett har bedre bildekvalitet(derav kjøp). Merk at det ikke er testet i et bekmørkt rom, men i en stue med både utvendige persienner og innvendige lamellgardiner så det er ikke direkte sollys heller akkurat. At Q9FN har bedre lysstyrke, og mer trykk i HDR materiell grunnet dette er ganske åpenbart. Samme med at C8 har noe bedre kontroll på sort, men her er forskjellen langt mindre enn den tidligere var på LCD vs OLED. Black crush kan forekomme, men det er kun i særdeles spesielle scener(Star Wars tekst scenen for eksempel) om man har justert TVen korrekt. Farge gjengivelsen er også mer imponerende, og den håndterer panorering meget godt. Dirty Screen effect er selvfølgelig utrolig plagsomt(blitt allergisk mot dette etter å ha hatt en TV med dette problemet i 4 år), men personlig har jeg ikke sett dette på de 2 jeg har testet. Hadde jeg fått et panel med dette, så hadde den umiddelbart blitt returnert. Det samme gjelder unaturlig dimming, ikke lagt merke til i noen sammenhenger. Samboer og venner som ikke er så interessert mente at det var klar knockout til Samsung over LG, og når Smart TV funksjonaliteten også var så mye bedre så ble valget enkelt. Spennende! Jeg har kun sett dem side ved side i butikk. Her sammen med Sony AF8 til venstre. Skulle gjerne ha opplevd dem i person i et rom med kontrollerbare mengder lys. I butikken følte jeg at LG C8 var mer enn lys nok. Den kommer jo helt opp i 944 nits i 2% vindu og 906 nits i 10% vindu, som er fantastisk bra. Det jeg selv er mest sensitiv på, er farger i highlights. Derfor skulle jeg i utgangspunktet vært mer trukket mot Samsung, jeg også, som kan skilte med en del høyere fargevolum nettopp pga. dette. Imidlertid var det mye dirty screen effect på enheten som var i butikken, og jeg så veldig godt svakhetene som andre har rapportert om denne TVen. Uniformiteten og dybdeeffekten på LG C8 var rett og slett ubeskrivelig i forhold. Endret 3. juli 2018 av Agentspoon Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Spennende! Jeg har kun sett dem side ved side i butikk. Her sammen med Sony AF8 til venstre. Skulle gjerne ha opplevd dem i person i et rom med kontrollerbare mengder lys. I butikken følte jeg at LG C8 var mer enn lys nok. Den kommer jo helt opp i 944 nits i 2% vindu og 906 nits i 10% vindu, som er fantastisk bra. Det jeg selv er mest sensitiv på, er farger i highlights. Derfor skulle jeg i utgangspunktet vært mer trukket mot Samsung, jeg også, som kan skilte med en del høyere fargevolum nettopp pga. dette. Imidlertid var det mye dirty screen effect på enheten som var i butikken, og jeg så veldig godt svakhetene som andre har rapportert om denne TVen. Uniformiteten og dybdeeffekten på LG C8 var rett og slett ubeskrivelig i forhold. Ser du bruker tall fra rtings målinger på LG C8. HDR nits kan nok være interessante, men for mange er det lysstyrke ved "vanlig" tv titting som kan være vel så viktig. Som for eksempel fotball VM nå med solen inn vinduene i finværet SDR Peak Brightness for Samsungen er vel omtrent dobbelt så høy som for LG'en? Og hvordan er disse målingene foretatt? Er dette instillinger på brightness osv man kan ha konstant (alt er vel vridd på maks her)? Eller stiller man litt ned på OLED tver etter eventuell anbefaling (for å unngå innbrenning mest mulig)? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Et ganske typisk eksempel kan også være vintersport, som mange ser på dagtid i sesongen, med lav sol inn vinduene. LG C8 gir her SDR Sustained 100% window 152 nits - mens Samsungen river i nesten 700 nits. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Ser du bruker tall fra rtings målinger på LG C8. HDR nits kan nok være interessante, men for mange er det lysstyrke ved "vanlig" tv titting som kan være vel så viktig. Som for eksempel fotball VM nå med solen inn vinduene i finværet SDR Peak Brightness for Samsungen er vel omtrent dobbelt så høy som for LG'en? Og hvordan er disse målingene foretatt? Er dette instillinger på brightness osv man kan ha konstant (alt er vel vridd på maks her)? Eller stiller man litt ned på OLED tver etter eventuell anbefaling (for å unngå innbrenning mest mulig)? Det er stilt inn slik at TVene kan gi så mye lys, som mulig ja. Men er i grunn ikke et så stort dilemma med tanke på innbrenning (sjekk diskusjonen her). C8-panelet har attpåtil fått større rød subpixel, sånn at risikoen for innbrenning har gått ytterligere ned. Er ikke noe jeg bekymrer meg for i hvert fall. Et ganske typisk eksempel kan også være vintersport, som mange ser på dagtid i sesongen, med lav sol inn vinduene. LG C8 gir her SDR Sustained 100% window 152 nits - mens Samsungen river i nesten 700 nits. Nå skal det sies at vintersport er ganske langt fra 100% vindu. Da må hele skjermen være dekket av den reneste hvitfarge, som kun skjer i tester. På 50% sustained window, ligger LG C8 på 400 nits. Min MacBook Pro 15 Retina ligger på 450 nits, og den er direkte blendende på kveldstid, og jeg skrur ned lysstyrken konsekvent. Det gjør faktisk også Samsung Q9FN når den observerer at det er dunkelt i rommet, hvis ikke hadde det vært som å ha en lyskaster presset opp i ansiktet. Du har imidlertid et poeng med lysstyrke i utfordrende scenarioer, slik den du beskriver med lav sol inn vinduene og 50%+ hvitt vindu. Jeg var tilfeldigvis i butikken i dag, og fikk kjørt noen tester mellom C8 og Q9FN. Peak brightness på ulike %-vindu, og streaming av litt 4K HDR materiale. Inne i butikken er det litt blanding av spotlight og vanlige lys, uansett ganske godt belyst. Jeg så klar forskjell mellom de to. Q9FN hadde rett og slett et ekstra par hakk å gå på. Det var ikke det at C8 var mørk. Jeg ble også veldig imponert av lysstyrken på denne nemlig. Men det var tydelig at Q9FN kunne gå fra lyst til lyskaster, og det klarte ikke C8. Imidlertid synes jeg bildekvaliteten som helhet var ganske jevnbyrdig. Q9FN litt bedre på å skille ut lyse farger og få frem det intense hvite, mens LG hadde bedre skygger og overganger mellom helt sort, gråtoner og farger. Det som irriterte meg litt med Q9FN, var at også på dette panelet var det en klar dirty screen effect, men det var ikke så synlig så lenge det ble spilt en video. Den mattheten i farger og hvitt som til dels var på C7, er i stor grad borte på oppfølgeren. Og jeg vet fra egen erfaring at når en skrur av lyset, da får OLED en helt ny dimensjon. Veldig imponert i grunn av både Samsung og LG. Jeg tror at jeg er enig med folkene her. Ser en TV i dagslys, gå for Q9FN, ser en mest på kveldstid eller med lyset dempet / stengt ute, velg LG. Endret 3. juli 2018 av Agentspoon Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Ja, det er litt det jeg lurer på, som du skriver C8 yter 400 nits på 50% sustained window - men dette er med maksimale brightness og contrast osv instillinger - hvor mye ligger den på med "normale" og anbefalte instillinger? 200 nits? Og på vinterpsort ligger nok virkeligheten nærmere 100% sustained window? Tviler ikke på at selv 100 nits er nok i massevis på kveldstid. Følger man LG's anbefalinger tviler jeg på at innbrenning er et problem. Men følger man disse anbefalingene er vel Peak Brightness målingene på rtings.com fantasitall? Det jeg er litt ute etter - er at forskjellen kan være mye større enn tallene fra rtings.com indikerer - ved praktisk bruk. Litt som å lage en bil med 300hk motor - men hvor gearkassa bare tåler 150hk. Sprek bil, men .... Endret 3. juli 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Ikke noe problem å ha OLED Light på 100 ved SDR. 400 nits er nok veldig lite farlig mtp. burn in. HDR har egne innstillinger på TVen, og da kan en selv bestemme hva en ønsker. Jeg personlig tror jeg brukte 60 på min tidligere B7 i HDR-modus. Det var mer enn lyst nok for min del når det jeg dro for gardiner, eller da det var kveld. På Dolby Vision var det bare å ha på 100 som innstilling, fordi det er aktiv HDR som går opp og ned med lysdata. Så lenge jeg ser blandet innhold, har jeg som sagt ingen bekymringer angående burn-in, uansett innstillinger. Endret 3. juli 2018 av Agentspoon Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Ok, da har jeg missforstått litt, ut av ting jeg har lest, fikk for meg at det ikke var anbefalt å kjøre contrast, brightness o.l. for hardt på OLED. Greit å vite Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Det er ikke anbefalt med tanke på bildekvalitet! Om en peiser på med alt på maks, får en ikke et spesielt bra bilde. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Nei, selvsagt - men jeg tror du skjønte hva jeg mente Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Hehe, jada, bare gjorde et pragmatisk poeng. Edit: Alle Q9FN skjermene jeg har sett til nå, har svært mye dirty screen effect spesielt i lyse scener og menyer. Er det noen her som har oppdrevet et eksemplar uten? Endret 4. juli 2018 av Agentspoon Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Hehe, jada, bare gjorde et pragmatisk poeng. Edit: Alle Q9FN skjermene jeg har sett til nå, har svært mye dirty screen effect spesielt i lyse scener og menyer. Er det noen her som har oppdrevet et eksemplar uten? Begge jeg har hatt har i alle fall hatt en god del. Tenker at dette ganske enkelt er hvordan disse er.. Diskuterer med meg selv om jeg skal bruke angreretten og heller gå for en OLED. Har testet tven litt mer, og virker som det først og fremst er sportssendinger, spesielt ishockey men også fotball, hvor man vil merke dette. Kan ikke se det har den helt store betydningen for filmer, sånn utenom feks Supervention 2 som igjen er sport. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Ja, det kommer litt an på brukeren som du sier. For min del ville det vært en totalt dealbreaker. Det minner jo i grunn ganske mye om burn in, bare at det isåfall er der fra dag en. Lenke til kommentar
samco Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Hdr higlights på Q9 gjør C8 til skam. Dag og natt forskjell på Lystyrke. Om man ikke sitter i et lyskontrolert rom som meg gå Q9 any given day mye mere liv i HDR mot Oled dessverre. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Dag og natt forskjell på TVene, kan en vel litt flåsete argumentere. OLED har sinnsvak god HDR med litt lyskontroll, Samsung sinnsvak god HDR om en tar utfordrende lys med i betraktningen. Lenke til kommentar
samco Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Dag og natt forskjell på TVene, kan en vel litt flåsete argumentere. OLED har sinnsvak god HDR med litt lyskontroll, Samsung sinnsvak god HDR om en tar utfordrende lys med i betraktningen. Samsung Q9 2000nits (1600 etter kalibrering) mot Lg C8 800nits (650/700 etter kalibrering) er som en Ferrari mot en Lada i lystyrke. LCD tvr går mot 4000 nits men Oled sliter med små lystyrke økning fra 2015 til 18 som er målbart med et meter men med øynene er nesten umulig å se. Lenke til kommentar
samco Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Oled har en stor pluss som ingen skriver om her på bjerget. Alle snakker om sortnivå som er etter mange år med oled tvr er det nå like imponerende som å slå på en lysbryter når man er blitt vandt med det. Oled tvr har et mere naturlig bilde mot LCD tvr som har et mere prosessert unaturlig utseende. Om man var en Plasma elsker før strøm restriksjoner i Eu tok livet av teknologien er det kun en Oled som blir en fullverdig erstatnings tv. 1 Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Er det ingen som er interessert i innsynsvinkel? OLEDen er suveren. Samsung har vel kanskje 20 grader å gå på? Det betyr at hvis man sitter i en helt vanlig hjørnesofa og 5 stykk ser film - eller kanskje 3 der 1 er på siden vil man få et dårlig bilde. Forskjellen er enorm når man begynner å flytte på seg. Er veldig fornøyd med min KS8005, men akkurat dette er noe dritt. Nå sitter jeg heldigvis i midten, men for folk som sitter litt på siden er ikke bildet godt i det hele tatt. Ganske begredelig rett og slett. Mål opp stua, og de fleste finner ut at de som ser en film får forskjellig bilde. Er man i en slik situasjon blir bittelitt mer lys her og der ganske irrelevant for egen del... men er jo noen som heldigvis sitter rett forran TV-en. Endret 20. juli 2018 av deleder Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Forskjellen er ikke liten: Lenke til kommentar
Potetflak er godt. Skrevet 15. august 2018 Forfatter Del Skrevet 15. august 2018 Spørs om jeg får kjøpt ny tv....klarer F ikke å bestemme meg Tror denne Samsung modellen passer meg best men OLED frister også.Hos meg kan feks tv stå på samme kanal lenge og jeg liker å spille xbox one x.....å tenke på at innbrenning kan skje på en dyr tv modell frister ikke....lys stue har jeg også.Skal F ikke være lett....å lese på forumer gjør ikke valget lettere heller. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Spørs om jeg får kjøpt ny tv....klarer F ikke å bestemme meg Tror denne Samsung modellen passer meg best men OLED frister også. Hos meg kan feks tv stå på samme kanal lenge og jeg liker å spille xbox one x.....å tenke på at innbrenning kan skje på en dyr tv modell frister ikke....lys stue har jeg også. Skal F ikke være lett....å lese på forumer gjør ikke valget lettere heller. Elkjøp har 50 dager fri returrett Komplett.no har 60. Gratis tilbakelevering og alle pengene i retur hvis produktet ikke står til dine forventninger så hva er problemet? Test ut en LG B7 Oled fra Elkjøp koster halvparten av Q9 og en bedre tv hvis den fungerer i din stue med lys.. Går det ikke retuner den da og prøv en Lcd Q9 eller noe annen... Se løsninger ikke problemer er et godt råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå