Gå til innhold

Kan jeg fjerne CPU-vifta?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med at CPU-vifta bråker litt for mye.

Prosessoren er en Duron 750 og vifta er en Trig T40.

Så til spørsmålet; kan jeg fjerne vifta(ikke kjøleribba) helt, eller vil prosessoren bli så varm at den går i stykker?

Kan jeg eventuelt lodde på en motstand på ledningene til CPUen for at den skal gå saktere?

 

(Bruker maskinen hovedsaklig til Photoshop, Illustrator, Word og internett. Nesten aldri spill)

 

 

 

 

Trig T40

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke problemet med aa dempe farten paa vifta litt. Greit nok at den kj0ler litt mindre da, men maa man jo bare forvente. Kj0pe ny vifte fra microplex dyrt ogsaa - koster 150-200kr bare for vifta. Har du *litt* peil paa hva du gj0r saa trikser du litt med den gamle vifta.

 

Det jeg ville pr0vd er aa klippe av lederne til vifta (untatt den ene, for den maaler RPM'en mener jeg), putter r0d (pluss) fra vifta inn paa gul (12V) paa en drevkontakt, alsaa molex-plugg (hann), og svart fra vifta inn paa r0d (5V) hos drevkontakten..

 

Gj0r du dette vil vifta snurre og gaa paa 7V. Nettopp fordi 12V - 5V = 7V. Men pr0ver du dette maa du passe paa tempen paa CPU! Det er ikke sikkert vifta fungerer saerlig godt paa lav volt. Men jeg ville absolutt pr0vd det!

 

Med 'drevkontaktene' mener jeg str0mlederne man plugger inn i HDer, CDROMs osv -hvis det skulle vaere noen tvil :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 05:05, C. Alshus skrev:


Kan jeg eventuelt lodde på en motstand på ledningene til CPUen for at den skal gå saktere?



 

Ja, DET ville være modding på et høyplan! :grin:

 

Tror du burde kikke litt på Zalman's "flower" - serie. Betegnes CNPS + et tall + kjemiske betegnelser for metallene som er brukt.

Eks: Zalman CNPS 6000 AlCu: en vifteformet kjøleribbe hvor viften festes i egen brakett, slik at den ikke sitter på selve ribba. AlCu forteller at ribba er satt sammen av kobber og aluminium.

 

Tror disse viftene vil være av interesse for deg. De bråker minimalt om du skrur ned hastigheten på vifta. Kjøper du en som takler ditt system (ta litt i), vil du kunne redusere støyen betraktelig. En zalmanvifte i fronten med motstanden montert (følger med vifta) vil du også oppnå at du får bedre lufting av kassa, noe som reduserer temperaturene. Støymessig kommer du godt ut. Kanskje må (bør) du montere en noisekiller i strømforskyninga. Jeg har gjort alt dette, og er meget godt fornøyd med resultatet. Ta en titt på http://hinux.hin.no/~vidarf/ (klikk på "casemods") for å se hva jeg har gjort. Har ikke brukt mer enn ca. 12 - 1300 kroner - men støyen er redusert til et minimum!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

thorhansen: Skulle ikkje netconnection SLUTTE med reklamen etter den lille ferskinga? Mhm..

 

Noe kanskje litt off topic, men en kammis av meg åpna for første gang kabinettet sitt for et par dager siden og fann ut at CPU-vifta hans ikkje virka. PC`en, et AOpen hovedkort med P4 1.7 GHz og SDRAM, hadde virka så underlig, spilla gikk hakkete og den krasja hele tida. Dette er jo eit soleklart eksempel på Intels nedklokkings opplegg, det funker!

 

Jeez

 

_________________

Duron 850@1050MHz|Abit KT7-Raid|192 SDRAM|Samsung 8GB|Etri 120x120x3.5 vifte + 3 80x80 vifter|

 

[ Denne Melding var redigert av: Jeez på 2002-03-03 21:55 ]

Lenke til kommentar

Eg lagde meg en 12 til 7 volts overgang...

 

tok en vanlig 4 pins "forgrener" og koblet svart der rød skulle være var det vel.. så koblet eg viftene på den, mange forgrenere måtte takast i bruk

 

har 5 vifter på den, lurer på om kablen er dimensjonert for den strøm mengda (A), men gidder ikkje å rekne på det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 08:12, mFaFa skrev:



Det jeg ville pr0vd er aa klippe av lederne til vifta (untatt den ene, for den maaler RPM'en mener jeg), putter r0d (pluss) fra vifta inn paa gul (12V) paa en drevkontakt, alsaa molex-plugg (hann), og svart fra vifta inn paa r0d (5V) hos drevkontakten..


Gj0r du dette vil vifta snurre og gaa paa 7V. Nettopp fordi 12V - 5V = 7V. Men pr0ver du dette maa du passe paa tempen paa CPU! Det er ikke sikkert vifta fungerer saerlig godt paa lav volt. Men jeg ville absolutt pr0vd det!



 

Dette anbefaler jeg, vertfall ei grei billig løsning, men pass på tempen underveis :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...