Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Utbygging av fiberbredbånd

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her som jobber med fiber?

Grunnet dårlig/ustabilt nett fra Telenor er fiber meget sterkt ønsket.

Det vart bygget ut i bygden her ute i fjor/år, men ikke bort her da jeg bor litt utenfor.

Er Bergen Fiber som har bygget ut for Altibox.

Jeg har purret på kommunen flere ganger, men skjer lite før sommer. Da det er anbud på gang.

Men noen som vet pris på utbygging? Grunnet Telenor stolper her må dei grave ned fiberen.

Er snakk om 800m bort til meg. Fikk pris på 300k av Bergen fiber. Er ikke det i drøyeste laget?

Kommer til å vente på kommunen, men om dei ikke får til noe her så er vi naboer villig til å betale noe selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravedugnad en mulighet? Bygget mye fiber bredbånd basert på innsats fra de som skal ha. Graving er dyrt dog fordrer jo det at noen har og kan kjøre gravemaskin.

Ja burde ikke være noe problem da vi har en del gravemaskiner i bygden. Men om vi har lov å grave er jo noe annet.

Hvem må en snakke med om det? Kommunen?

Lenke til kommentar

Det er enklest og tilby fiberleverandøren at dere ønsker og gjøre en slik dugnad, de vil planlegge gravingen og ordne papirene samt holde dere med rør og skap.

Det er jo de respektive grunneiere som må gi lov til og grave på sin grunn så det er veldig greit og sondere litt om de har interesse av fiber og hvordan de ser på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har gjordt det samme her i nabolaget, men utbyggeren som bygger fiber her i området finner det ikke lønnsomt (et kraftselskap). Litt surt da de i nabokommunene rundt her (med andre kraftselskap som bygger ut) bygger ut fiber til de mest avsidesliggende boligene som finnes ser det ut til.

Selv bor jeg ca 150 meter fra et skjøtepunkt/trafokiosk for fiberlinja.

Om jeg skulle betale "kostpris" for å få fiberlinja inn til meg, hva vil sånn ca vil det koste? Vanskelig å få det lokale kraftselskapet her i tale på dette virker det som.

Lenke til kommentar

Selv om det er bare er 150m til ett skjøtepunkt så er det ikke sikkert du kan koble deg på der, det må være ledig fiber fra skjøtepunkt og til fibernode.

Hvordan har du lagt frem ønsket til utbyggeren? Hva er responsen? Hvor mange har du på interesselister?

Lenke til kommentar

Ca 15 husstander i umiddelbar nærhet som vil ha fiber. Skjønte det slik at det var klargjordt i "kiosken" når jeg kontaktet dem. Fiberen kan stort sett henges i eksisterende stolper til de fleste. Tanken var at jeg kanskje skulle koste dette selv, og videreformidle tilgang til de som bor nærmest, enten via kabel, eller WiFi. Alternativet vi har i dag er ADSL med ca 2 Mbit/s, eller 4G som er dyrt, men har akseptabel hastighet.

Lenke til kommentar

Gravedugnad er nok det beste hvis du kan få bekreftet at det er mulig og koble i kiosken, ingen isp kan motstå fiberrør uten kostnad utover rørene.

Men hvis det kun er fibermating inn i kiosken så stoppet det på manglende fibernode og de er dyre.

Lenke til kommentar

Hva sier de? Har du fått kontakt med noen av de som sitter på prosjektering/utbygging?

All korrespondanse har foregått via mail/sosiale media, her er en kopi av det "endelige avslaget"

Sitat:

"Dette er ett felt vi foreløpig ikke har planlagt noen utbygging til. Planlegger har sett på grunnlaget du sendte og vi kan pr dags dato ikke bygge fiber hit. Vi har dog notert oss interessen og vil kunne vurdere området igjen neste gang nye prosjekter skal planlegges."

Her er det de skriver om fiberkabelen som går rett forbi meg. Om jeg skjønner dem riktig så mangler nok den fibernoden du nevner lenger opp i tråden.

Det skal være en fiberskjøt ved trafoen i boligfeltet like etter kunden. Her vil det i så tilfelle være mulig å bygge fiber videre til kundene i området. Vi er da avhengig av å få "alle" fastboende til å melde oss om interesse, slik at vi kan foreta en kostnadsvurdering på om en utbygging er mulig. Hvis kunden kan ta en prat i nabolaget sitt og f.eks samler inn interesseliste, så kan vi ta det derifra.

Lenke til kommentar

Da er det nok bare mating, fibernoden er dyr til veldig dyr alt etter hvilken løsning man går for, er en switch, UPS og fiberpatchepaneler samt litt annet, noen bygger smånoder til under 200000 og andre har egne hus til 7- 800000 kr så det spriker.

Hvis du ser litt større på området er det potensiale for flere kunder? Er interessen så stor at du kan få laget til bindende interesselister?

Lenke til kommentar

Men hva er beste fremgangsmåte for å få dette til om vi vil grave på dugnad?

Skal vente til sommeren da kommunen skal ut med anbud så kanskje det skjer noe der, men hadde vært fint med en reserve løsning.

Er Bergen fiber som har bygget ut i bygden i fjor/år. Er ca 800m til grensen der dei stoppet sist.

Er det umulig for BKK/Bergen fiber å bruke Telenor sine stolper til luftstrekk?

Lenke til kommentar

I fra sør der fiberen er, er det bare internett så går via Telenor stolper. Strøm kommer i fra Nord her jeg bor.

Ja skal være fin grunn å grave i. Bare spent på om det lar seg gjøre selv, om ikke kommunen kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...