Gå til innhold

Kjempeprosjektet med nye Oslo-trikker: 9 milliarder kroner. 87 nye trikker. Kaos i hele byen i et par år til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En må heller ikke glemme de indirekte kostnadene ved prosjektarbeidet. Hvor lenge var det ikke anleggsarbeid på Frogner og i "handlegata"? Minnet ikke mye om handlegate når det stod på som verst. Nye skinner også skal "hele byen" graves opp. Det blir helt sikkert flere år med kaos. Og nei jeg ingen tro på at de klarer å få ferdige slike prosjekter innenfor berammet tidsplan. Det blir helt sikkert både tids og budsjettsprekk så det holder, og etterpå skjønner ingen hvorfor de vet bare at det vil koste langt mer enn planlagt og det vil ta "endel lengre tid". 

 

Folk som ikke vil ta buss heller enn trikk kan jo gå, sykle eller sørge for car-pool? 

 

Uansett hvor vakkert folk synes det er med trikk så suger det balle å stå som sild i tønne på trikken i rushen. Om det var så enkelt å øke avgangene eller sette inn flere trikke må en jo undres på hvorfor det ikke har vært gjort langt tidligere? 

 

Trikken er død leve frittgående buss på gummihjul. 

Lenke til kommentar

Uansett hvor vakkert folk synes det er med trikk så suger det balle å stå som sild i tønne på trikken i rushen. Om det var så enkelt å øke avgangene eller sette inn flere trikke må en jo undres på hvorfor det ikke har vært gjort langt tidligere?

 

Trikken er død leve frittgående buss på gummihjul.

Det suger minst like mye Valle å stå som sild i tønne på en buss, spesielt hvis det er en sjåfør som virker å ha to innstillinger på gass og bremsepedal, eller over brostein og hullete asfalt. Min erfaring etter å ha bodd flere år langs en strekning, der jeg fritt kunne velge buss eller trikk, er også at sjansen for å måtte stå som sild i tønne er størst på bussen i 99 av 100 tilfeller.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe ja la oss ta debatten om brostein også. Hva er årsaken til at vi bruker brostein? Brostein er et helvete. For folk med krykker, det sliter på kjøretøy og alt av skruer gjenger seg ut om det er limt fast med locktite. Hva pokker gjør all den brosteinen rundt på gater, torv og i bybildet. Fjern det og få på plass asfalt. Sikker på at det koster langt mer både å legge brostein men også å vedlikeholde. 

Lenke til kommentar

Det suger minst like mye Valle å stå som sild i tønne på en buss, spesielt hvis det er en sjåfør som virker å ha to innstillinger på gass og bremsepedal, eller over brostein og hullete asfalt. Min erfaring etter å ha bodd flere år langs en strekning, der jeg fritt kunne velge buss eller trikk, er også at sjansen for å måtte stå som sild i tønne er størst på bussen i 99 av 100 tilfeller.

Hvis man står som sild i tønne på en buss så er det jo fordi det er for lite kapasitet på strekningen. Sett opp flere selvkjørende "følgebusser" som kjører sammen og settes inn der det er behov.

Lenke til kommentar

Hehe ja la oss ta debatten om brostein også. Hva er årsaken til at vi bruker brostein? Brostein er et helvete. For folk med krykker, det sliter på kjøretøy og alt av skruer gjenger seg ut om det er limt fast med locktite. Hva pokker gjør all den brosteinen rundt på gater, torv og i bybildet. Fjern det og få på plass asfalt. Sikker på at det koster langt mer både å legge brostein men også å vedlikeholde. 

 

Koster noe mer å legge brostein enn asfalt, men vedlikeholdet er langt lavere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Skinner er kjempegreier! No er riktig nok bane betre enn trikk, men begge går på skinner. Skinner lagar ikkje svevestøv og dersom dei går under jorda er dei heller ikkje til sjenanse. Trikken går sjølvsagt på oppsida, men den går på straum og forureinar ikkje. Dei fleste bussane i Oslo køyrer nøyaktig same ruta kvar einaste dag, så det å kunne køyre andre stader er ikkje av betydning.

 

 

Troller du nå?....

 

Jo, trikk og  bane lager svevestøv. Selv om de kanskje ikke lager like mye som buss, lager de fortsatt en god del.

Direkte slitasje fra skinner og ledninger er en ting, indirekte slitasje grunnet at de "ødelegger" veier, og krever dyrt vedlikehold er en annnen ting.

 

Det er en grunn til at luften på mange T-banestasjoner er helsefarlig dårlig....

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/wBRG5/Rapport-avslorer-hoye-svevestovkonsentrasjoner-pa-Nationaltheatret-jernbanestasjon-Bane-Nor-Vi-er-meget-bekymret

 

Nå er det ingen som vet hvor helseskadelig denne typen svevestøv er, men med så ekstreme konsentrasjoner er det neppe helsefremmende...

 

Det er utvilsomt mye svevestøy på Nationaltheatret jernbanestasjon, og det er gode grunner til å være føre var. Men:
1) Nationaltheatret jernbanestasjon er ikke «mange T-banestasjoner».
2) Hundretusener av mennesker bor på steder med mye svevestøv. På en jernbane- eller T-banestasjon oppholder vi oss som regel noen få minutter.
3) En dobbeltsporet jernbane har like stor kapasitet som fire firefelts motorveier. I forhold til biltrafikk produserer skinnegående transport derfor svært lite svevestøv.
Pål Jensen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Skinner er kjempegreier! No er riktig nok bane betre enn trikk, men begge går på skinner. Skinner lagar ikkje svevestøv og dersom dei går under jorda er dei heller ikkje til sjenanse. Trikken går sjølvsagt på oppsida, men den går på straum og forureinar ikkje. Dei fleste bussane i Oslo køyrer nøyaktig same ruta kvar einaste dag, så det å kunne køyre andre stader er ikkje av betydning.

 

Troller du nå?....

 

Jo, trikk og bane lager svevestøv. Selv om de kanskje ikke lager like mye som buss, lager de fortsatt en god del.

Direkte slitasje fra skinner og ledninger er en ting, indirekte slitasje grunnet at de "ødelegger" veier, og krever dyrt vedlikehold er en annnen ting.

 

Det er en grunn til at luften på mange T-banestasjoner er helsefarlig dårlig....

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/wBRG5/Rapport-avslorer-hoye-svevestovkonsentrasjoner-pa-Nationaltheatret-jernbanestasjon-Bane-Nor-Vi-er-meget-bekymret

Nå er det ingen som vet hvor helseskadelig denne typen svevestøv er, men med så ekstreme konsentrasjoner er det neppe helsefremmende...

Det er utvilsomt mye svevestøy på Nationaltheatret jernbanestasjon, og det er gode grunner til å være føre var. Men:

1) Nationaltheatret jernbanestasjon er ikke «mange T-banestasjoner».

2) Hundretusener av mennesker bor på steder med mye svevestøv. På en jernbane- eller T-banestasjon oppholder vi oss som regel noen få minutter.

3) En dobbeltsporet jernbane har like stor kapasitet som fire firefelts motorveier. I forhold til biltrafikk produserer skinnegående transport derfor svært lite svevestøv.

Pål Jensen

Ja, poenget mitt var først og fremst å ta tak i setningen om "skinner lagar ikkje svevestøv"

 

Saken jeg linket til gjaldt jernbanen, men også på T-banen har man mye svevestøv.

Men som du påpeker er eksponeringstiden forholdsvis lav.

 

Pkt 3 er litt unyansert. Det er primært tungtransport som lager svevestøv. Privatbiler, i hvert fall moderne biler, lager veldig lite svevestøv.(Edit: men en trikk eller tog skal nok være ganske tom før tilsvarende mengde biler lager mindre støv)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

Autonome trikker burde være lettere å få til enn autonome busser.

Men hvorfor? Hvis det er fordi trikkene går på skinner så kan man jo bare gjøre så bussene går på "virtuelle skinner".

 

 

Nå er jeg ikke noen AI-ekspert, det du sier høres ikke så dumt ut. Men å kun kode en av/på knapp virker lettere enn å kode et program for hvor bussen skal kjøre. Om det er faktisk er det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...