Gå til innhold

Kjempeprosjektet med nye Oslo-trikker: 9 milliarder kroner. 87 nye trikker. Kaos i hele byen i et par år til


Anbefalte innlegg

Kanskje journalistene burde få med at sist gang traseene ble lagt om var kun fordi avstanden på mellom hjulsettene var for lang så de passet ikke på skinnene,så de måtte legge om alle.

Og denne gangen har de klart og bestille nye trikker som har for lang aksel avstand så de ikke klarer svingene.Dette er da hoved problemet,at de i det hele tatt gidder og skrive at de oppgraderer.

Dette er kun korrupsjon og uvitenhet fra de norske politikerene igjen(og selfølgelig AP i bresjen på denne tabben også)Snakk om og kaste penger ut av vinduet,takke være uvitende sosialistiske byråkrater som ikke aner hva de driver med.

 

Sporvidden på trikken har alltid vært lik, 1437mm, kurvene er standardkurver og alle trikker uansett akselavstand vil holde seg innenfor sitt "middel" (sikker avstand til nabospor). Det er dog slik at flere av strekningene i Oslo ble laget med et mindre middel, enn det som trikker produseres etter i dag, og å unngå å oppgradere disse få stedene ville vært ren idioti. Spesielt når fundamentering uansett må sees på, og skinner byttes. Dette gjøres også i samarbeid med vann og avløpsetaten + andre aktører med rør og kabler under bakken, slik at det kan ryddes opp i hva som ligger der.

Dersom man skulle bestilt smalere trikker enn det som nå kommer, ville dette gått ut over kapasiteten til trikkene, samt det ville vært langt dyrere da dette måtte vært spesialbestillinger, da smale trikker med bred hjulavstand ikke lages normalt sett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle som er FOR trikken i bygatene, oppfordrer jeg dere til å prøve sykle på en del av Oslos gater med trikkeskinn. Trikkeskinner og sykler på samme gate er nesten garantert livstruende sykkelvelt.

Det har jeg da gjort uten noe problem i over 15 år. Bare kryss skinnene med > 15-20 graders vinkel så går det helt fint.

 

Jeg sykler mye heller i samme gate som det går trikk enn en der det går buss. Bussene er troende til å forflytte seg sideveis i veibanen uten varsel, noe trikken simpelten ikke kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Til alle som er FOR trikken i bygatene, oppfordrer jeg dere til å prøve sykle på en del av Oslos gater med trikkeskinn. Trikkeskinner og sykler på samme gate er nesten garantert livstruende sykkelvelt.

Det har jeg da gjort uten noe problem i over 15 år. Bare kryss skinnene med > 15-20 graders vinkel så går det helt fint.

 

Jeg sykler mye heller i samme gate som det går trikk enn en der det går buss. Bussene er troende til å forflytte seg sideveis i veibanen uten varsel, noe trikken simpelten ikke kan.

 

 

Jeg har gjort det i ti år. Jeg pleier å heve forhjulet ørlite grann over bakken og ha vinkel. Dette kan man lære seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Politikere ønsker å bruke ca 8 promille av et års statsbudsjett på trikk i Oslo? Har de helt mistet evnen til å gjøre rasjonelle vurderinger?

Transport på skinner midt i byen? Som bråker, sliter på vegbane og som skaper dårlige dager for syklister, mopedister og motorsyklister.

Er det ren nostalgi som gjør at vi kaster slike summer etter trikken?

Hva om vi hadde sluttet helt med trikk og innført elektriske busser på samme ruter? Vi kunne hatt både leddbusser, mer normale city busser og whatever byen trenger av busser og fått på plass ladeinfrastruktur og vi hadde sluppet alt fremtid arbeid på skinneganger, etc.

Når jeg ser slike saker så må jeg si at det er nummeret før jeg må slutte å betale skatt, for politikerne de klarer jo ikke forvalte den inntekten de får. De kaster støtt bort felles midler på alt mulig tull.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Politikere ønsker å bruke ca 8 promille av et års statsbudsjett på trikk i Oslo? Har de helt mistet evnen til å gjøre rasjonelle vurderinger?

Her tar du enkelt og greit feil; spørsmålet ditt forutsetter at de noengang har hatt denne evnen...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Politikere ønsker å bruke ca 8 promille av et års statsbudsjett på trikk i Oslo? Har de helt mistet evnen til å gjøre rasjonelle vurderinger?

 

Transport på skinner midt i byen? Som bråker, sliter på vegbane og som skaper dårlige dager for syklister, mopedister og motorsyklister.

 

Er det ren nostalgi som gjør at vi kaster slike summer etter trikken?

 

Hva om vi hadde sluttet helt med trikk og innført elektriske busser på samme ruter? Vi kunne hatt både leddbusser, mer normale city busser og whatever byen trenger av busser og fått på plass ladeinfrastruktur og vi hadde sluppet alt fremtid arbeid på skinneganger, etc.

 

Når jeg ser slike saker så må jeg si at det er nummeret før jeg må slutte å betale skatt, for politikerne de klarer jo ikke forvalte den inntekten de får. De kaster støtt bort felles midler på alt mulig tull.

 

Trikk har høyere kapasitet enn buss. Jeg vil regne med at det er sett på som en viktig faktor med en stadig voksende befolkning.

 

Smart å investera 9 mdr kronor, om 4-5 år har vi autonoma bilar/bussar og da kommer tricken å vara obsolet :-). Dyrt for skattebetalare, hvor er analysen av fremtidens kollektivtrafikk?

Autonome trikker burde være lettere å få til enn autonome busser.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skinner er kjempegreier! No er riktig nok bane betre enn trikk, men begge går på skinner. Skinner lagar ikkje svevestøv og dersom dei går under jorda er dei heller ikkje til sjenanse. Trikken går sjølvsagt på oppsida, men den går på straum og forureinar ikkje. Dei fleste bussane i Oslo køyrer nøyaktig same ruta kvar einaste dag, så det å kunne køyre andre stader er ikkje av betydning.

 

 

Troller du nå?....

 

Jo, trikk og  bane lager svevestøv. Selv om de kanskje ikke lager like mye som buss, lager de fortsatt en god del.

Direkte slitasje fra skinner og ledninger er en ting, indirekte slitasje grunnet at de "ødelegger" veier, og krever dyrt vedlikehold er en annnen ting.

 

Det er en grunn til at luften på mange T-banestasjoner er helsefarlig dårlig....

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/wBRG5/Rapport-avslorer-hoye-svevestovkonsentrasjoner-pa-Nationaltheatret-jernbanestasjon-Bane-Nor-Vi-er-meget-bekymret

 

Nå er det ingen som vet hvor helseskadelig denne typen svevestøv er, men med så ekstreme konsentrasjoner er det neppe helsefremmende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Trikk har høyere kapasitet enn buss " ?

 

Jeg hører det her så ofte og jeg skjønner ikke tankegangen? Hva mener du med at trikken har høyere kapasitet? Sett inn 2 busser etterhverandre da? eller 3? eller 20? Du sparer allikvel pengene som blir brukt på å legge / oppgradere skinner over alt. Kan til og med bruke de samme pengene på å oppgrader veien i stedet og slå 2 fluer i en smekk - gjøre det bedre for både biler og busser ( +++ ).

Faktumet er at før eller siden ( mest sannsynlig før) kommer autonome busser - prøveprosjekter er allerede i gang. Autnomune trikker kommer også, og tog osv osv .. Det ene ekskludere ikke den andre. Når det kommer for trikk kommer det for buss - når det kommer for buss - kommer det for trikk.. Også kommer kickern - når det kommer for buss - kommer det for bil.. Så med en haug av autonome busser og biler - hva er poenget da med å ha trikk? Du kan bokstavelig talt få en bil til å hente deg på døra og levere deg på jobb.

 

Trikker har ikke noe plass i verden om ganske kort tid ( ja jeg forstår selv at det er ganske balled move to say), men det gjør det ikke noe mindre sant. Teknologien går eksponentiell - hvis du synes det har skjedd mye de siste 5 årene, så har du mye å glede deg over de neste 5.

 

Faktumet er at 9 milliarder på trikk er helt latterlig - det er så sinnsykt mange andre plasser og ting man kunne ha brukt de pengene på som hadde bedret fremkommeligheten i byen. Jeg har ingen anelse hvordan trikken havnet på topp 5 over bedre kollektiv - men jeg skulle gjerne ha lest de forskningsprosjektene som har blitt gjort for å ta den begrunnelsen. Jeg mistenker den / de ikke tåler dagens lys!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Politikere ønsker å bruke ca 8 promille av et års statsbudsjett på trikk i Oslo? Har de helt mistet evnen til å gjøre rasjonelle vurderinger?

 

Transport på skinner midt i byen? Som bråker, sliter på vegbane og som skaper dårlige dager for syklister, mopedister og motorsyklister.

 

Er det ren nostalgi som gjør at vi kaster slike summer etter trikken?

 

Hva om vi hadde sluttet helt med trikk og innført elektriske busser på samme ruter? Vi kunne hatt både leddbusser, mer normale city busser og whatever byen trenger av busser og fått på plass ladeinfrastruktur og vi hadde sluppet alt fremtid arbeid på skinneganger, etc.

 

Når jeg ser slike saker så må jeg si at det er nummeret før jeg må slutte å betale skatt, for politikerne de klarer jo ikke forvalte den inntekten de får. De kaster støtt bort felles midler på alt mulig tull.

 

Du er naiv hvis du tror at busser ikke gir slitasje på veibanen. Moderne trikker på oppgradert skinnegang skal også gi langt mindre støy enn dagens trikker.

 

Undrer over om trikkemotstandere i det hele tatt tar trikk, eller kollektivtransport, i det hele tatt? Mange av trikkelinjene i Oslo trenger sårt en kapasitetsøkning. Overgang til buss vil føre til at de må kjøre langt flere busser enn trikker for å få samme kapasitet, og Oslo har rett og slett ikke plass til flere kjøretøy i de sterkt belastede sentrumsgatene.

 

Flere av busslinjene kunne også trengt økt kapasitet, noe som ikke er reelt mulig uten å for eksempel gjøre dem om til kapasitetssterke trikkelinjer. Snakker da om 20, 31 og 37 for eksempel, som har 10-15 avganger i timen i rushtida.

 

I forhold til sutring om sykling ved trikkeskinner: Enten lær dere å forholde dere til skinnene, eller sykle en annen vei. Trikken er vel det transportmidlet man lettest kan forholde seg til på gateplan her i Oslo. Jeg har sjeldent hatt noe problem med trikkeskinnene, hverken som syklist, bilist eller fotgjenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva gjør trikken fremtidsrettet da? Noe som går langt skinner på bakken i stedet for under jorden eller oppe i høyden, og dermed kommer i konflikt med annen bakkegående trafikk. Det høres ikke spesielt fremtidsrettet ut.

 

Fraktkapasiteten og kost-nytte regnestykket gjør at trikken slår T-banen på sentrumsstrekninger. Dersom bussruter må gå hyppigere enn hvert 7 minutt vil også trikken være et bedre alternativ siden den får med seg langt flere reisende per avgang. Husk også at de nye trikkene vil være lengre enn dagens.

Også verdt å merke seg at de akselererer like kjapt som busser og bremser like kjapt. Samt at de også lettere kommer frem på vinterstid.

Energimessig bruker en trikk ca 25-35% mindre energi på å forflytte seg enn en buss, når man da også har ca dobbelt så mange passasjerer og regenererer en større andel hastighetsenergien ved nedbremsing vil den overlegent vinne i energiforbruk.

Kilder?

Hvor har du fra at hvis en bussrute må gå hyppigere enn 7 minutter vil trikken være et bedre alternativ? Det gir ingen mening? En trikk er hva, 3 vogner lang? Busser kan være så "lang" du akkurat vil ha den til å være. 1 buss - 2 buss - 5 busser i rad og rekke, null problem!

Og selv om den bruker mindre energi og kan ta flere passasjerer "per enhet" så er det en stor faktor som ikke du nevner her - kostnader.

Kostnader for vedlikehold , for prosjekteringen , for utbedringen, for oppgraderingene, for innkjøp osv osv osv .. Elektrikse busser er super enkle å bytte ut! Og det skjer fremskritt der hele tiden som ikke trengs store eller noen endringer fra Oslo sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trikk har høyere kapasitet enn buss. Jeg vil regne med at det er sett på som en viktig faktor med en stadig voksende befolkning.

 

Smart å investera 9 mdr kronor, om 4-5 år har vi autonoma bilar/bussar og da kommer tricken å vara obsolet :-). Dyrt for skattebetalare, hvor er analysen av fremtidens kollektivtrafikk?

Autonome trikker burde være lettere å få til enn autonome busser.

 

Hvor lang er en trikk? Lang som en strikk?

Og trikken den har altså høyere kapasitet enn buss? 

 

Du tar her utgangspunkt i 1 trikk mot 1 buss. Men det trenger jo ikke være slik. Det kan være 1 trikk mot 2 busser, 3 busser eller 10 busser. Buss er fleksibelt og en kan sette opp antall busser som kjører på rekke og rad utifra forventet passasjergrunnlag på hver rute basert på historikk. I rushen kan det gå 10 busser etter en annen. Bussene kan få prioritet i lyskryss. De kan ha grønn bølge på lyskryss, bussene kan være elektriske og mtp kostnadene for trikk, skinnegang og vedlikehold så er det jo penger nok til å få verdens beste ladesystem til bussene.

 

Og dette kan vi klare helt enkelt med å kjøpe hyllevare. Vi trenger ikke kjøpe inn ekstra dyre "superbusser", som er så lange at de sliter med å komme frem i trange bygater. Nå skal vi ikke utelukke superbussene helt, det er sikkert ruter de vil kunne kjøre som fungerer helt perfekt. Men for trange bygater så kan man rett og slett og kjøre så mange busser etterhverande som trafikkgrunnlaget tilsier. 

 

Fordeler er jo fleksibilitet, i perioder med lavere passasjertall så står noen av bussene. I rushen går flere. Når autonome busser er klart så er det enkelt å bytte. Kanskje blir det en interimløsning der den første bussen har sjåfør og de resterende følger støtfanger og er autonome? 

 

Trikk er i mine øyne gårsdagen. At samfunnet ikke klarer å se forbi nostalgien gjør ikke valget om å oppgradert skinnegang mer korrekt. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dette kan vi klare helt enkelt med å kjøpe hyllevare. Vi trenger ikke kjøpe inn ekstra dyre "superbusser", som er så lange at de sliter med å komme frem i trange bygater. Nå skal vi ikke utelukke superbussene helt, det er sikkert ruter de vil kunne kjøre som fungerer helt perfekt. Men for trange bygater så kan man rett og slett og kjøre så mange busser etterhverande som trafikkgrunnlaget tilsier.

Litt usikker på hva du egentlig kommenterer her. Er det en slags synsing om hva man burde gjort i stedet for å oppgradere trikkesporene (som allerede delvis er gjennomført) eller foreslår du at man nå stopper arbeidet og kjøper inn 5000 busser i stedet?

 

Uansett hva du egentlig diskuterer, Oslo har allerede:

1. Brukere som er mer positive til trikk enn buss

2. Mange km med dedikerte trikketraseer som en ikke bare kan kjøre buss på, inkludert en strekning som kjøres av både t-bane og trikk

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trikk har høyere kapasitet enn buss. Jeg vil regne med at det er sett på som en viktig faktor med en stadig voksende befolkning.

 

Smart å investera 9 mdr kronor, om 4-5 år har vi autonoma bilar/bussar og da kommer tricken å vara obsolet :-). Dyrt for skattebetalare, hvor er analysen av fremtidens kollektivtrafikk?

Autonome trikker burde være lettere å få til enn autonome busser.

 

Hvor lang er en trikk? Lang som en strikk?

Og trikken den har altså høyere kapasitet enn buss? 

 

Du tar her utgangspunkt i 1 trikk mot 1 buss. Men det trenger jo ikke være slik. Det kan være 1 trikk mot 2 busser, 3 busser eller 10 busser. Buss er fleksibelt og en kan sette opp antall busser som kjører på rekke og rad utifra forventet passasjergrunnlag på hver rute basert på historikk. I rushen kan det gå 10 busser etter en annen. Bussene kan få prioritet i lyskryss. De kan ha grønn bølge på lyskryss, bussene kan være elektriske og mtp kostnadene for trikk, skinnegang og vedlikehold så er det jo penger nok til å få verdens beste ladesystem til bussene.

 

Og dette kan vi klare helt enkelt med å kjøpe hyllevare. Vi trenger ikke kjøpe inn ekstra dyre "superbusser", som er så lange at de sliter med å komme frem i trange bygater. Nå skal vi ikke utelukke superbussene helt, det er sikkert ruter de vil kunne kjøre som fungerer helt perfekt. Men for trange bygater så kan man rett og slett og kjøre så mange busser etterhverande som trafikkgrunnlaget tilsier. 

 

Fordeler er jo fleksibilitet, i perioder med lavere passasjertall så står noen av bussene. I rushen går flere. Når autonome busser er klart så er det enkelt å bytte. Kanskje blir det en interimløsning der den første bussen har sjåfør og de resterende følger støtfanger og er autonome? 

 

Trikk er i mine øyne gårsdagen. At samfunnet ikke klarer å se forbi nostalgien gjør ikke valget om å oppgradert skinnegang mer korrekt. 

En trikk kan være opp til 50m, Oslo ser ut til å gå for 36m med mulig forlengelse senere. En trikk frakter det samme som 3 leddbusser, og opptar mindre plass i bybildet. En linje som kjører på 5min frekvens tilsvarer da en kø av leddbusser. Trikken har færre fremkommelighetsproblemer, og gjør at veiene slites mindre (selv om noen liker å tro noe annet). Oslo er sprengt på kapasitet til å kjøre flere busser, men det er fortsatt god kapasitet på trikkelinjene. Trikken gir et mer forutsigbart kollektivtilbud til befolkningen.

 

Det å kjøre det antallet busser som kreves for å dekke etterspørselen gjøres i dag på flere strekninger i Oslo, men de klarer rett og slett ikke å gi nok kapasitet, et par av rutene kjøres med 2minutters frekvens i rushen, erstattes denne ruten av trikk kan de kjøre med 5min frekvens og ta unna dagens trafikkmengde. Trikkene kan fint gå med 2min frekvens og dermed langt overgå hva som er mulig med buss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, er trikken et fremtidsrettet transportmiddel?

 

Trikken i Oslo er nyttig den. Greit å ha flere alternativer ved trafikkstans på f.eks t-banenettet. Skjedd flere ganger med signalfeil hvor jeg hadde tenkt å ta t-banen fra Sentrum til Majorstuen. T-banen går ikke, da tar jeg trikken til Majorstuen. Så buss, trikk og t-bane samlet meget gode løsninger i Oslo sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er en slags prøvetid for vinneren som Oslo gjennomfører etter bitter erfaring med de såkalte Italia-trikkene på slutten av 90-tallet." 

 

Hørt av kamerat som er maskiningeniør og handler mye deler fra utlandet: - Hvis italienerne sier "Dette går antakelig bra", bør man passe på litt, men om de sier "Dette går helt supert!", er det varsko og man kan bare glemme hele greia.

 

Vil tru at det der ikke bare gjelder italienere - når noen lover gull og grønne skoger uten spor av tvil, er det uansett grunn til å bli mistenksom.

Lenke til kommentar

Smart å investera 9 mdr kronor, om 4-5 år har vi autonoma bilar/bussar og da kommer tricken å vara obsolet :-). Dyrt for skattebetalare, hvor er analysen av fremtidens kollektivtrafikk?

 

Vi har nok autonome trikker også, vil jeg tru. Det er plass til flere på en trikk og den går fortere, bruker mindre energi og er mer konfortabel enn å skrangle rundt i en buss. Jeg veit ikke hvor du er fra, men hvis du har bodd i en trikkeby noen år, vil du vite forskjellen på buss og trikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kanskje journalistene burde få med at sist gang traseene ble lagt om var kun fordi avstanden på mellom hjulsettene var for lang så de passet ikke på skinnene,så de måtte legge om alle.

Og denne gangen har de klart og bestille nye trikker som har for lang aksel avstand så de ikke klarer svingene.Dette er da hoved problemet,at de i det hele tatt gidder og skrive at de oppgraderer.

Dette er kun korrupsjon og uvitenhet fra de norske politikerene igjen(og selfølgelig AP i bresjen på denne tabben også)Snakk om og kaste penger ut av vinduet,takke være uvitende sosialistiske byråkrater som ikke aner hva de driver med.

Om du har rett, bør det skrives om. Ville ikke vært første gangen det er korrupsjon i Oslo-transporten, men sist var det vel ikke borgerlig bystyre?

Akselavstanden har vært standardisert lenge - det de endrer på nå, er ikke dét, men avstanden mellom sporparene sånn at trikker kan møtes overalt, siden mye skinnegang har blitt lagt ned for smalere trikker (ytre bredde) enn dagens standardiserte mål. Hadde ikke endringa blitt gjort på skinnegangen, måtte man ty til et svært begrensa antall leverandører. Skinnegangen må jo rustes opp i blant også, uansett av valg av trikkemodell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Politikere ønsker å bruke ca 8 promille av et års statsbudsjett på trikk i Oslo? Har de helt mistet evnen til å gjøre rasjonelle vurderinger?

 

Transport på skinner midt i byen? Som bråker, sliter på vegbane og som skaper dårlige dager for syklister, mopedister og motorsyklister.

 

Er det ren nostalgi som gjør at vi kaster slike summer etter trikken?

 

Hva om vi hadde sluttet helt med trikk og innført elektriske busser på samme ruter? Vi kunne hatt både leddbusser, mer normale city busser og whatever byen trenger av busser og fått på plass ladeinfrastruktur og vi hadde sluppet alt fremtid arbeid på skinneganger, etc.

 

Når jeg ser slike saker så må jeg si at det er nummeret før jeg må slutte å betale skatt, for politikerne de klarer jo ikke forvalte den inntekten de får. De kaster støtt bort felles midler på alt mulig tull.

 

Skal vi se… Et veiprosjekt for noen tusen mennesker på vestlandet koster omtrent det samme som trikkeprosjektet i Oslo, og sist jeg sjekka, bodde det cirka 1 million mennesker i "tettstedet" Oslo. Når det gjelder syklister, mopedister og motorsyklister, så går det normalt greit, med mindre man sykler med veldig tynne dekk i trikketraseen. Mange velger sykkelkross eller terrengsykkel framfor landevei, og disse gjør den jobben greit. Mopeder og motorsykler har breie nok dekk som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...