Gå til innhold

Kjøretimer med førerkort?

:utakt

Anbefalte innlegg

Jeg har førerkort og familien har en bil, men selv har jeg ikke kjørt bil på sikkert 10 år. Vel, det er ikke helt sant, jeg har kjørt noen få miniturer på 2-3 km for å ta bilen til service og den typen ting, men ikke noe mer.

Det er litt ond sirkel. Jeg kjører ikke fordi det er så sjukt lenge siden jeg kjørte. Jeg bor i storby, så jeg har ikke lyst i det hele tatt til å bevege meg ut i trafikk, jeg er redd det kommer til å gå skikkelig dårlig.

Er det noen ide å melde seg på noen timer hos trafikkskole igjen? Eller vil de bare se skeivt på meg og lure hva pokker..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dei ser rart på deg so har du valgt ein forholdsvis useriøs kjøyreskule.

Dei er ikkje uvanleg å ta vedlikholdstimar eller kjøre opp til i ei anna kjøyretøyklasse for å få nokre kjøyretimar.

Mange legg til seg uvanar etter nokre år i trafikken, so det å få kvalifisert veiledning er alltid greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kjempeflott! Det burde vært obligatorisk med et par timers oppfriskningskurs for eksempel hvert 10. år for å beholde lappen.

Jeg vil anta du trenger litt mengdetrening og da kan det nok lønne seg å kombinere kjøretimer med å kjøre sammen med noen du kjenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lastebilsjåfører må ta sjåførlappen på nytt hvert 5. år

Det må de ikke. De må fornye førerkortet hvert 5. år, men ikke ta lappen på nytt.

Lenke til kommentar

Totalt sludder. Vi må ha helsesjekk hvert femte år. For å kjøre tungbil i næringssammenheng må vi også hvert femte år ha yrkesjåførkompetansekurs.

Lenke til kommentar

Totalt sludder. Vi må ha helsesjekk hvert femte år. For å kjøre tungbil i næringssammenheng må vi også hvert femte år ha yrkesjåførkompetansekurs.

Ja, som er sjåførlappen...  (Sjåførkortet)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Herregud da,  N E I  det gir praksis ikke annet enn kode 95 på førerkortet, som forteller at du fram til utløpsdato på kode 95 har lov til å kjøre tungbil i næringssammenheng. Du kan fint kjøre en buss eller en lastebil uten kode 95, bare ikke mot betaling.

Lenke til kommentar

Herregud da,  N E I  det gir praksis ikke annet enn kode 95 på førerkortet, som forteller at du fram til utløpsdato på kode 95 har lov til å kjøre tungbil i næringssammenheng. Du kan fint kjøre en buss eller en lastebil uten kode 95, bare ikke mot betaling.

Nitpicking

Enden på visa er uansett at en dra på kurs hvert 5. år, når en jobber som sjåfør

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nitpicking

Enden på visa er uansett at en dra på kurs hvert 5. år, når en jobber som sjåfør

Ja, en uke på skolebenken og to runder a ca. 30min med buss, der man skulle sammenlikne drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...