After8 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 God kveld! Jeg har nå begynt i min første skikkelige jobb (100% stilling), og var i den anledning nødt til å skaffe meg skattekort. Jeg har tidligere bare hatt frikort. La oss kalle dette for firma A. Men så ble jeg gjort oppmerksom på dette her med hovedarbeidsgiver og biarbeidsgiver. Jeg har i noen år nå jobbet freelance hos et mindre firma, (Firma B) der jeg gjør et par småoppdrag i ny og ne. Ikke noe å bli rik av; er mer en slags hobby. I begynnelsen av 2018 fikk jeg meg et frikort som firma B hentet ut. Da jeg fikk vite at jeg hadde fått jobben i firma A, skaffet jeg meg et skattekort. Nå vet jeg ikke helt hvordan dette her fungerer, om firma B er nødt til å hente ut skattekortet også, eller om frikortet de hentet tidligere i år automatisk blir omgjort til skattekort? Men hvem av disse er min hovedarbeidsgiver? Er det firma B, ettersom de hentet frikortet/skattekortet mitt først, eller firma A, ettersom jeg kommer til å tjene vesentlig mer hos dem? Som sagt så er dette min første skikkelige jobb, og jeg har derfor naturlig nok veldig lite erfaring med alt som har med skatt å gjøre. Jeg har prøvd å google litt, og har funnet noe som heter "tabellkort". Hvordan vet jeg om jeg har tabellkort eller ei? Hvis det har seg slik at firma B er hovedarbeidsgiver, hvordan går jeg da frem for å få firma A som min hovedarbeidsgiver? Jeg takker og bukker for svar på forhånd Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Gå og bestill skattekort med prosent trekk (da du har ulik lønn over tid). Din hovedarbeidsgiver er A, og B er biarbeidsgiver. Dette er fordi du får mesteparten av inntekten din fra A. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) God kveld! Jeg har nå begynt i min første skikkelige jobb (100% stilling), og var i den anledning nødt til å skaffe meg skattekort. Jeg har tidligere bare hatt frikort. La oss kalle dette for firma A. Men så ble jeg gjort oppmerksom på dette her med hovedarbeidsgiver og biarbeidsgiver. Jeg har i noen år nå jobbet freelance hos et mindre firma, (Firma B) der jeg gjør et par småoppdrag i ny og ne. Ikke noe å bli rik av; er mer en slags hobby. I begynnelsen av 2018 fikk jeg meg et frikort som firma B hentet ut. Da jeg fikk vite at jeg hadde fått jobben i firma A, skaffet jeg meg et skattekort. Nå vet jeg ikke helt hvordan dette her fungerer, om firma B er nødt til å hente ut skattekortet også, eller om frikortet de hentet tidligere i år automatisk blir omgjort til skattekort? Men hvem av disse er min hovedarbeidsgiver? Er det firma B, ettersom de hentet frikortet/skattekortet mitt først, eller firma A, ettersom jeg kommer til å tjene vesentlig mer hos dem? Som sagt så er dette min første skikkelige jobb, og jeg har derfor naturlig nok veldig lite erfaring med alt som har med skatt å gjøre. Jeg har prøvd å google litt, og har funnet noe som heter "tabellkort". Hvordan vet jeg om jeg har tabellkort eller ei? Hvis det har seg slik at firma B er hovedarbeidsgiver, hvordan går jeg da frem for å få firma A som min hovedarbeidsgiver? Jeg takker og bukker for svar på forhånd Det er bare å gå inn på skatteetatens sider og bestill nytt skattekort. Tast inn hva du tror du kommer til å tjene hos hovedarbeidsgiver. Du får da et skattekort der inneholder informasjon om tabelltrekk (typisk) for hovedarbeidsgiver og en prosentsats til bruk for bi-arbeidsgivere. Da informerer du bare dine arbeidsgivere at du har fått nytt skattekort og de henter det elektronisk. Når året er omme, betyr prosentsats og skattekort uansett ingenting i forhold til den skatt du faktisk skal betale for året som helhet; du betaler altså samme skatt uansett hvilken arbeidsgiver pengene kommer fra; det som står på skattekortet er kun relatert til forhåndstrekket som gjøres. Grattis med din første skikkelige jobb Endret 4. mai 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå