andjoha Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Hei, befant meg plutselig midt oppi det utenkelige. Vare, med 5 års garanti (ja, garanti.. ikke reklamasjonssak!). Varen får en defekt, ca. én uke før garantien utløper. Jeg husker feil i forhold til eksakt dato, tror garantien gjelder noen uker til. Gir beskjed om defekten på e-post, nøyaktig 5 år etter varen ble kjøpt. (Kjøpt 30. April 2013 - gir beskjed 30. April 2018, dog etter butikkens stengetid). Får nå beskjed om at de ikke kan reparere feilen på garanti, da jeg meldte ifra for sent. Lurer på: det kan lett bevises at defekten oppstod en uke før garantitiden utløp. Men firmaet mener altså at dette ikke er nok, den måtte vært inne til forhandler, og de må ha påvist defekten, innen garantiutløpsdato. Finner ingenting som omtaler eller regulerer dette, i garanti-papirene. Noen tanker? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Siden du kjøpte produktet innenfor butikkens åpningstid, så var det vel egentlig 5år og noen timer siden du kjøpte produktet. Hvis du kjøpte på nett, så gjelder kanskje garantien fra da du mottok varen? Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen? Syntes ikke det er dumt i det hele tatt - da produsenten selv har valgt å selge produktet - med fem års garanti. Og, ja. Firmaet har selv sagt at de hadde reparert på garanti, hadde jeg gitt beskjed noe tidligere. Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Siden du kjøpte produktet innenfor butikkens åpningstid, så var det vel egentlig 5år og noen timer siden du kjøpte produktet. Hvis du kjøpte på nett, så gjelder kanskje garantien fra da du mottok varen? Du har jo ett godt poeng i det, men det jeg egentlig lurer på, er om: hvis det kan bevises (hevet over enhver tvil) at produktet ble defekt noen dager før garantien gikk ut, må de da behandle det som en garantisak? Jeg kommer sannsynligvis ikke til å følge opp dette noe mer, men lurer på det mer som en kuriositet/prinsippsak. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Du har jo ett godt poeng i det, men det jeg egentlig lurer på, er om: hvis det kan bevises (hevet over enhver tvil) at produktet ble defekt noen dager før garantien gikk ut, må de da behandle det som en garantisak?Når det gjelder garanti, så kan produsent sette sine egne vilkår. Så hvis de sier at feilen må meldes innen garantitidens utløp, så kan de med loven i hånd avslå å tilby reparasjon kostnadsfritt hvis du leverer så lite som et minutt etter at det har gått nøyaktig fem år etter kjøpet. Reklamasjon blir vel også for sent å melde, da det ligger i ordet reklamasjonsfrist.. frist for å reklamere. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Når man benytter garantien på en vare er det best å forholde seg til produsenten, eller serviceverkstedet av produktet og ikke butikken, da vil du kunne ha meldt feilen direkte til produsent selv og med vedlagt kvittering kunne dokumentere at produktet er akkurat 5år gammelt den dagen du melder ifra.. Og som skrevet ovenfor her setter produsenten selv kriteriene for garantien produktet har. Endret 5. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen? Har selv garanti på 10år på en vare jeg har, så ser ikke problemet. Ts sitt problem er, kort tid før fristen gikk ut. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Det er garantikravet som er fristavbrytende, ikke garantisituasjonen. Det er opp til den enkelte garanti å fastsette hvilke vilkår som skal til for å avbryte en garantifrist. Hvis ikke noe annet står i garantien vil det være beskjed til garantist/forhandler som er fristavbrytende, forutsatt at kravet følges opp med innlevering innen rimelig tid. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen? Har selv garanti på 10år på en vare jeg har, så ser ikke problemet. Ts sitt problem er, kort tid før fristen gikk ut. Poenget her var at det var 5 års garanti og det hadde gått 5 år... Hva dekker den 10 års garantien? Tipper den er veldig begrenset Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen? Har selv garanti på 10år på en vare jeg har, så ser ikke problemet. Ts sitt problem er, kort tid før fristen gikk ut. Poenget her var at det var 5 års garanti og det hadde gått 5 år... Hva dekker den 10 års garantien? Tipper den er veldig begrenset Det vet jeg ikke hva den dekker, men du kan lese selv: https://www.komplett.no/product/974595/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-prime-titanium-750w-psu?offerId=KOMPLETT-310-974595# Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Hvorfor meldte du ikke feilen med en gang du oppdaget feilen? Hvorfor vente en hel uke? Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 Synes det er litt "dumt" å kjøre garanti på noe som er 5 år gammelt og er du sikker på at garantien dekker feilen?Har selv garanti på 10år på en vare jeg har, så ser ikke problemet.Ts sitt problem er, kort tid før fristen gikk ut. Poenget her var at det var 5 års garanti og det hadde gått 5 år...Hva dekker den 10 års garantien? Tipper den er veldig begrenset Vel, som sagt, jeg lurer på dette prinsipielt. Slik jeg oppfatter ordet «garanti» (og jeg hverken mener eller tror at min oppfatning av ordet er den rette), så er en garanti en måte for produsenten å «garantere at en vare skal virke i fem år». Om det da meldes ifra om en feil, et par dager etter garantifristens utløp, så skjønner jeg ikke at dette automatisk skal gjøre garantien ugyldig, gitt at det kan bevises - «hevet over enhver tvil», at produktet sluttet å virke før garanti-datoen. Med mindre annet er oppgitt i garanti-betingelsene, selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 En dato er en dato. Så du må nok bare akseptere det, og din er over 5år Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 En dato er en dato. Så du må nok bare akseptere det, og din er over 5år Riktig - en dato er en dato. Produsenten garanterer for hvor lenge produktet skal virke. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Etter min mening har du antakelig rett til å bruke garantien. Det kommer an på det nøyaktige innholdet/ordyden i garantien. Forarbeidene til kjøpsloven, Ot.prp.nr.80 (1986-1987), sier for eksempel: Det vil bero på en tolking av garantierklæringen om reklamasjonsfristen skal gå ut akkurat ved garantitidens utløp eller først rimelig tid deretter. Det kan neppe stilles opp noen presumsjon for det sistnevnte alternativet. -- merknaden til § 32 (om reklamasjonsfrist) Så det kan tenkes at reklamasjonsfristen (varselfristen?) ved bruk av garanti først går ut "rimelig tid" etter at garantien utløper. En uke skulle være godt innenfor. Jeg tror at det vanlige vil være at garantien garanterer for tingens egenskaper i garantitiden, og at man kan melde fra om feil som oppstod i garantitiden etter garantitidens utløp. En garanti er ikke det samme som en reklamasjonsfrist. Det er heller ikke selvsagt at du har meldt fra for sent hvis man kommer til at reklamasjonsfristen går ut ved garantitidens utløp. Den vanlige regelen er at frister løper fra dato til dato. Hvis kjøpet skjedde 30. April 2013, og garantitiden er 5 år, er det nok at fristen avbrytes i løpet av 30. April 2018. Man måler ikke timer og minutter. Slike frister vil typisk (men ikke alltid) avbrytes ved at melding "kommer frem" til mottakeren. "Kommer frem" -regelen er den samme for en "aksept" i avtaleretten. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/850/857 . Fra jusinfo-artikkelen: "[D]et er tilstrekkelig at aksepten er kommet frem til tilbyders postboks, er kommet frem til tilbyders innboks ved e-post osv. innen fristens utløp." Problemet ditt ligger i en liten setning fra forarbeidene som siteres i artikkelen over: "Lægges akcepten først i postkassen eller postboxen efter kontortidens slut, ansees den efter gjældende handelsopfatning først for at være kommet frem ved næste kontortids begyndelse, medmindre akceptanten kan bevise at tilbyderen tidligere er blit bekjendt med dens indhold." Så hvis "gjældende handelsopfatning" fortsatt er at meldinger først "kommer frem" i kontortiden, så har du antakelig reklamert for sent. Men dette virker ikke helt klart, og det kan kanskje tenkes at det er en annen praksis/regel for reklamasjoner. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) En dato er en dato. Så du må nok bare akseptere det, og din er over 5år Riktig - en dato er en dato. Produsenten garanterer for hvor lenge produktet skal virke. Sant, hvorfor får du da det ikke på garantien PS: Min mobil har problemer, 5år idag. Gidder jeg krangle om det, nope. Bit i det sure eple og gå videre. PS: Hva tok kveld hos deg? Endret 6. mai 2018 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Så det kan tenkes at reklamasjonsfristen (varselfristen?) ved bruk av garanti først går ut "rimelig tid" etter at garantien utløper. En uke skulle være godt innenfor. Jeg tror at det vanlige vil være at garantien garanterer for tingens egenskaper i garantitiden, og at man kan melde fra om feil som oppstod i garantitiden etter garantitidens utløp. En garanti er ikke det samme som en reklamasjonsfrist. Sitatet knytter seg til kjøpsloven § 32 annet ledd: (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Justisdepartementets uttalelse i Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) etablerer at toårsfristen for reklamasjon etter loven (dvs. adgangen til å påberope seg mangler etter loven) også utvides dersom det er gitt garanti. Departementet uttaler seg altså om når reklamasjonsfristen utløper (samtidig med garantitiden eller rimelig tid etter garantitidens utløp), men ikke om når et krav som ikke bygger på reklamasjon må fremmes. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Så det kan tenkes at reklamasjonsfristen (varselfristen?) ved bruk av garanti først går ut "rimelig tid" etter at garantien utløper. En uke skulle være godt innenfor. Jeg tror at det vanlige vil være at garantien garanterer for tingens egenskaper i garantitiden, og at man kan melde fra om feil som oppstod i garantitiden etter garantitidens utløp. En garanti er ikke det samme som en reklamasjonsfrist. Sitatet knytter seg til kjøpsloven § 32 annet ledd: (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Justisdepartementets uttalelse i Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) etablerer at toårsfristen for reklamasjon etter loven (dvs. adgangen til å påberope seg mangler etter loven) også utvides dersom det er gitt garanti. Departementet uttaler seg altså om når reklamasjonsfristen utløper (samtidig med garantitiden eller rimelig tid etter garantitidens utløp), men ikke om når et krav som ikke bygger på reklamasjon må fremmes. Her skjønner jeg ikke hva som er poenget ditt. Sitatet fra kjøpslovens forarbeider involverer spørsmålet i denne tråden. "Når reklamasjonsfristen utløper" kommer an på hvordan man tolker garantierklæringen. Endret reklamasjonsfrist ved garanti i kjøpsloven er knyttet til avtale mellom partene, jf. henvisning til § 3 om avtalefrihet mm tidligere i merknaden. Hvis garantitiden er avtalt å også utgjøre en siste frist for melding er det det som vil gjelde. Hvis det ikke er avtalen så vil man måtte melde fra innen "rimelig tid". Sitatet bekrefter at dette er en kjent problemstilling. Jeg fant forøvrig en mer relevant kommentar i en note til forbrukerkjøpsloven § 18a på Rettsdata: Garantiperioden avgrenser hvilke feil som omfattes. Garantigiver kan neppe avvise et garantitilfelle som i rimelig tid deretter er anmeldt selv om garantidekningen i mellomtiden er utløpt – om problemstillingen Selvig og Lilleholt [5. utg?] s. 287. -- note 102 til forbrukerkjøpsloven § 18a av Kai Krüger (Jeg finner ikke noe i Selvig og Lilleholt 4. utg, men jeg har ikke lett så nøye.) 1 Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 8. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2018 Etter min mening har du antakelig rett til å bruke garantien. Det kommer an på det nøyaktige innholdet/ordyden i garantien. Forarbeidene til kjøpsloven, Ot.prp.nr.80 (1986-1987), sier for eksempel: Det vil bero på en tolking av garantierklæringen om reklamasjonsfristen skal gå ut akkurat ved garantitidens utløp eller først rimelig tid deretter. Det kan neppe stilles opp noen presumsjon for det sistnevnte alternativet. -- merknaden til § 32 (om reklamasjonsfrist) Så det kan tenkes at reklamasjonsfristen (varselfristen?) ved bruk av garanti først går ut "rimelig tid" etter at garantien utløper. En uke skulle være godt innenfor. Jeg tror at det vanlige vil være at garantien garanterer for tingens egenskaper i garantitiden, og at man kan melde fra om feil som oppstod i garantitiden etter garantitidens utløp. En garanti er ikke det samme som en reklamasjonsfrist. Det er heller ikke selvsagt at du har meldt fra for sent hvis man kommer til at reklamasjonsfristen går ut ved garantitidens utløp. Den vanlige regelen er at frister løper fra dato til dato. Hvis kjøpet skjedde 30. April 2013, og garantitiden er 5 år, er det nok at fristen avbrytes i løpet av 30. April 2018. Man måler ikke timer og minutter. Slike frister vil typisk (men ikke alltid) avbrytes ved at melding "kommer frem" til mottakeren. "Kommer frem" -regelen er den samme for en "aksept" i avtaleretten. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/850/857 . Fra jusinfo-artikkelen: "[D]et er tilstrekkelig at aksepten er kommet frem til tilbyders postboks, er kommet frem til tilbyders innboks ved e-post osv. innen fristens utløp." Problemet ditt ligger i en liten setning fra forarbeidene som siteres i artikkelen over: "Lægges akcepten først i postkassen eller postboxen efter kontortidens slut, ansees den efter gjældende handelsopfatning først for at være kommet frem ved næste kontortids begyndelse, medmindre akceptanten kan bevise at tilbyderen tidligere er blit bekjendt med dens indhold." Så hvis "gjældende handelsopfatning" fortsatt er at meldinger først "kommer frem" i kontortiden, så har du antakelig reklamert for sent. Men dette virker ikke helt klart, og det kan kanskje tenkes at det er en annen praksis/regel for reklamasjoner. Takk, det virker som at du forstår problemstillingen godt. Som sagt, jeg kommer neppe til å følge opp dette (som i, orker ikke krangling i en sak der motpart er meget bastante, og jeg ikke har noe konkret å slå i bordet med). Jeg bare klarer ikke helt å akseptere - når produsent har «garantert» - som i å «gi garanti for produktet» - at produktet skal vare i fem år, at det er av betydning om det sies ifra dagen etter fristen, gitt at det kan bevises - «hevet over enhver tvil» - at produktet gikk istykkelse før fristen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå