Gå til innhold

Kollega misforstod

Anbefalte innlegg

Heisann. Litt dum greie egentlig, men mulig jeg kan få noe tilbakemelding her.

Jeg har da startet i ny jobb, og en kollega har mosforstått meg da jeg forklarte hvor jeg bor. Jeg oppdaget ikke dette før vi satt til lunsj en annen gang og hun fortalte noen andre hvor hun tror jeg bor. Jeg sliter med sosial angst, så jeg tar ofte dårlige valg i sosiale settinger, så jeg sa ingenting imot henne da jeg oppdaget hun hadde misforstått. Og så spurte hun meg idag om jeg bor til ventre eller høyre fra veien, og jeg svarte bare raskt som om jeg bor der.

Nå er jeg jo i en knipe, har jo direkte lyvet til henne og ønsker jo ikke å si nå at det er feil. Tenkte selv at jeg kansje kan si at jeg har flyttet? Leier leilighet så flytting er jo ikke så stort. Utrolig dumt av meg dette, og jeg vil jo fikse opp i det så raskt som mulig.

Burde jeg innrømme løynen? Eller kan jeg slippe unna konflikt med en ny løyn om flytting? Kommer ikke til å fortelle om mi e sosiale problemer så nytter inne å bruke det som en unsjulning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innrøm at du blir fort ukomfortabel i slike situasjoner, skyld på at du er litt introvert og ender opp med å si ting som er litt feil og det har skjedd litt misforståelser osv. Ingen stor greie, bare vær genuin så kanskje du får forståelse og dere begge blir mer trygge på hverandre.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg bare fikset det med en hvit løgn som du nevner. Mulig siden jeg har samme type problemer som du beskriver ang. sosiale situasjoner. Nå oppstod ikke løgnen din pga. du prøvde å lure henne eller misslede, men pga. du ikke ville korrigere henne. Men det er slik jeg ville unngått videre ubehageligheter. 

Når det er sagt tror jeg Haakon1 over her er inne på noe, om føler du klarer å bringe det opp på en grei måte, forklare at du ikke ville korrigere henne pga. de har litt sosial angst vil du mest sannsynlig få forståelse, og kan forsette på jobben uten at det henger over hodet hele tiden.

Om hun virker som en biatch ville jeg nok valgt første løsning, men om hun virker som et bra menneske, muligens prøvd å finne mot til andre løsningen. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbekemeldinger. Jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan forklare det hele, men finner det svært ubehagelig å bare tenke på, er såklart enig i at det hadde vert best å få klart opp i det riktig.

Setter stor pris på deres svar, blir litt tryggere på at jeg kan komme meg utav denne knipen. Mest sansynlig kommer jeg til å tøffe meg opp til å fortelle om flytting.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å si at det må ha skjedd en misforståelse? Hun har misforstått, du har misforstått, og på en eller annen innviklet måte så har hun oppfattet at du bor et annet sted.

Enig her, si det er en missforståelse..  Enkelt og greit, da begge kan har forklart noe feil..  Og om det kommer opp spørsmål om hvor du bor neste gang drar du bare opp kartet til gulesider eller lignende, så du er sikker på at det ikke blir feil :D

Endret av Krozmar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med mindre du løy første gangen, si at det er oppstått en misforståelse. Hvis du har løyet bør du ikke følge opp med flere løgner.

Man skal helst ikke legge ut om hvem man er, hva man driver med eller hvor man bor, sist anskaffet penisforlenger, livsmål, politisk standpunkt osv, fortelle hva du er god på. Sosial verdi synker raskt mot 0. I tillegg til å få lavere verdi får de masse informasjon om deg de kan bruke til å herske over deg senere i relasjonen.

Det beste er at folk selv om du har pratet med de over uker og år fremdeles ikke vet mer om deg enn hva de selv har observert.

Hvor bor du?

-Nå kan du lure.

Er du advokat, snekker, osv?

-Tror du det, kanskje. (Hvis de sier noe mer så bare avbryter du de og sier, eller kanskje ikke.) Evt kan du si at du ikke ser spørsmålet som relevant for samtalen eller relasjonen.

I verste fall får du ta en "Tyler Durden". "This conversation is over." For forsterket effekt kan man umiddelbart starte en samtale med første og beste tilfeldige mennesk. Verdi og spenning er bevart. Samme prinsippet som kan brukes når ei flott dame byr deg på dans. "Nei, jeg vil ikke danse. ...eller forresten, jeg vil danse, bare ikke med deg." En lettere utgave kan være "Kanskje senere, nå skal jeg ha meg ei øl." Om hun er den mest attraktive i lokalet så lat som om hun er hvem som helst og at hun forstyrrer.

Man skal fremstå som en hyggelig og omgjengelig fyr, men sette hardt ned på at folk skal fiske etter info om deg og ditt. I tillegg bør man unngå syting og klaging. Folk som syter og klager jevnlig bør man holde seg langt unna.

Man bør muligens ta en mildere tone mot kollegaer feks ved å avvise de mer skånsomt eller kun gi informasjon fra overflaten uten å gå i dybden.

Mr E er et tilnærmet perfekt eksempel på en badass som har skyhøy sosial verdi, kulhetsfaktor og er mystisk nok. Legg spesielt merke til hva han svarer på spørsmålet om hva E-en i navnet hans står for.

https://www.youtube.com/watch?v=-MUDTlXAcgU

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det beste er at folk selv om du har pratet med de over uker og år fremdeles ikke vet mer om deg enn hva de selv har observert.

Hvor sannsynlig er det at folk forsetter å prate med deg i uker og år når du er frekk og ufordragelig? Oftest blir det vel med én gang?

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare si at du var veldig opptatt i akkurat den situasjonen, at du var opptatt med jobb og stresset, og at du sa feil. Trenger ikke gjøre det noe mer komplisért enn det. Det er lov å forsvare seg her i verden.

Ærlighet varer lengst! Bare si det som det er og le det vekk ;)

Enig med dere begge Taurean og Tåketrollet, med å vær ærlig og si som det er. :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Heisann. Litt dum greie egentlig, men mulig jeg kan få noe tilbakemelding her.

Jeg har da startet i ny jobb, og en kollega har mosforstått meg da jeg forklarte hvor jeg bor. Jeg oppdaget ikke dette før vi satt til lunsj en annen gang og hun fortalte noen andre hvor hun tror jeg bor. Jeg sliter med sosial angst, så jeg tar ofte dårlige valg i sosiale settinger, så jeg sa ingenting imot henne da jeg oppdaget hun hadde misforstått. Og så spurte hun meg idag om jeg bor til ventre eller høyre fra veien, og jeg svarte bare raskt som om jeg bor der.

Nå er jeg jo i en knipe, har jo direkte lyvet til henne og ønsker jo ikke å si nå at det er feil. Tenkte selv at jeg kansje kan si at jeg har flyttet? Leier leilighet så flytting er jo ikke så stort. Utrolig dumt av meg dette, og jeg vil jo fikse opp i det så raskt som mulig.

Burde jeg innrømme løynen? Eller kan jeg slippe unna konflikt med en ny løyn om flytting? Kommer ikke til å fortelle om mi e sosiale problemer så nytter inne å bruke det som en unsjulning.

Hvordan går det? :) <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...