Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bygde meg en gaming/desktop for 3 år siden som jeg har oppgradert litt fortløpende. Men har nå etter noe tulling med OC fått litt problemer med CPU tror jeg (kjører ikke stabilt lengre, skrur seg av og rebooter under load, selv om den ikke går over 75grader).

 

Skjerm: Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA

 

Har:

  • ASUS Z97-P, Socket-1150
  • Intel Core i5-4690K, Socket-LGA1150
  • Hyper Evo 212 kjøler
  • Cooler Master G650M, 650W PSU
  • Fractal Design Define R5 Sort
  • MSI GeForce GTX 1080
  • Samsung 850 EVO 250GB SSD
  • Samsung 850 EVO 120GB SSD
  • + 2x Seagate dritt HDD for mediafiler på 4tb til sammen

Siden jeg ikke får ting til å kjøre stabilt lengre og har lavere FPS en jeg ønsker i litt mer krevende spill (PUBG). Så vurderer jeg å oppgradere, men tenkte å høre her hva som er anbefalt, og om det er noe nytt på CPU/HK fronten i nærmeste fremtid?

 

Det jeg har vurdert nytt er:

  • i5-8600k vs i7-8700k
  • Asus Rog Strix z370-F Gaming
  • Hyper Fury DDR4 16gb 2666 mhz
  • En ny og bedre CPU kjøler (kanskje prøve vannkjøling for første gang?)

Noen som har noen tanker eller anbefalinger?

 

På forhånd takk,

Bjarte

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du finne ut hva som er galt. Kjedelig å oppgradere CPU/HK/RAM bare for å oppdage at maskinen fremdeles er ustabil, kanskje grunnet PSU f.eks..

 

Aller først ville jeg tatt backup så fort som mulig, om du har viktige ting på OS disken. 

 

Det er mye som kan gi ustabil maskin så jeg pleier bare begynne i en ende. Min erfaring med Nvidia skjermkort er at de gjerne blir ustabile etter et par driver oppdateringer, fordi Nvidias installerings program ikke klarer av-installere den gamle driveren tilfredsstillende. Så det første jeg ville gjort er å av-installere skjermkort driveren med DDU. Og så installere driveren på nytt. Ofte er det alt som skal til. Men om ikke det gjør susen, så kan det også være lurt å gjøre det samme med spillet som krasjer (om det ikke er alle). PUBG mener jeg å ha lest om folk som har fått stabilt igjen ved å av-installere det, og så re-installere det. Det har rett og slett blitt patch'et så mange ganger, at det er blitt helt kaos. Eller det har gått noe galt ved installering av siste patch'en.

 

Det kan også være selv en beskjeden OC på skjermkort som man trodde var 100% stabil. Så for videre feilsøking er det viktig å sette alt på stock, både CPU og RAM også, og eventuelt også laste inn en factory default setting på BIOS.

 

Om ikke det hjelper kan man ta en avveining på om man vil teste HW først, eller like så godt bare re-installere OS med en gang, spesielt om det er lenge siden sist. Og det er i grunnen bare å slappe av, som regel velger man feil. :p

 

Fordelen med å reinstallere OS først, er at da kan du være rimelig trygg på at det ikke er SW feil om maskinen krasjer når du etterpå tester HW. Men om man misstenker en bestemt komponent, og føler seg trygg på OS.. Så er det jo mye unødvendig arbeid i å re-installere alt av spill og programmer etc..

 

Når du uansett på et tidspunkt vil forsøke å isolere feilkomponenten, så kan du jo se om du klarer å fremprovosere en krasj ved å kjøre f.eks. Prime95 for å teste CPU, Furmark for GPU, og noe slikt som Memtest på RAM'en.

 

Om hver enkelt komponent klarer seg fint gjennom testene, men maskinen fremdeles krasjer i spill. Ville jeg begynt å misstenke PSU, eventuelt HK. Og det er jo enklere å teste med en ny PSU enn å bytte HK, ,så jeg ville kanskje begynt der. Power eller Elkjøp har jo "låne" PSU'er. ;)

 

Ellers når det gjelder oppgradering, så er 8700K en helt topp gaming CPU. Men den blir god og varm, så en AIO vannkjøler på 280 eller 360mm vil være helt topp. Da får du den fint til å kjøre på 5GHz. Men RAM'en du har plukket ut er litt i kjipeste laget. Jeg ville aldri kjøpt tregere enn 3200MHz RAM, og egentlig helst enda et hakk opp om ikke det blir for dyrt, bare for å være sikker. Rundt 3600MHz og over er det nok ikke mange spill som klarer utnytte i dag, men jeg har sett et par av spillene som er aller gladest i rask RAM faktisk yter litt bedre med 3600MHz over 3200MHz også. Men om et par år vil 2666MHz rett og slett være for litt tregt å regne, og i flere spill vil 3600MHz sannsynligvis gi bedre nok ytelse enn 3200MHz til at man ikke angrer på at man var litt fremsynt. Når det er sagt, ville jeg ikke betalt mye mer for 3600 over 3200. I forhold til pris tror jeg 3200MHz er litt sweetspot sånn sett. Men jeg har sett 3600MHz kit på tilbud såpass likt i pris, at det ikke har gitt mening å ikke velge det i stedet. Det kommer rett og slett an på hva man får til hvilken pris når man skal handle..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Gabri3l!

 

Jeg må nok som du sier ta noen ekstra tester for å få tilbake et stabilt system, og da muligens oppgradere om jeg finner en feil. Men alt har kjørt helt fint nå i 3 år, så syns det virket litt merkelig at det ble så vanvittig ustabilt under load selv om jeg satt OC tilbake til det den har kjørt på tidligere. Jeg stilte BIOS tilbake til default etter at OC gikk i dass, for å deretter klokke den opp minimalt, enda ikke stress testa den med disse innstillingene.

 

Det første jeg tenker å gjøre er å ta noe trykkluft og se om det er støv eller rusk i PSU (muligens skru den opp og se?) eller andre komponenter. Forstår ikke problemet helt, skjermen går bare i svart, men hører viftene fremdeles går, før den skrur seg av og deretter rebooter seg. Hadde ikke hele PC'en skrudd seg av om det var PSU'en som var problemet, eller kan det være at de ikke greier å gi riktig V ut?

 

Neste steg blir muligens en fersk installering av W10 (har W8 nå). Da blir jeg jo også kvitt de gamle Nvidia driverne, og kan formatere min game disk (SSD) i tillegg for en fersk PUBG utgave. For å deretter kjøre de testene på Ram, GPU, CPU. PSU er den komponenten sammen med HK som er noe dritt å måtte bytte etter min mening :p

 

Om ingenting fungerer : Hva med i5-8600k, med enten NH-D15 eller MasterLiquid 240mm? Enig i at 2666 blir et teit valg, kanskje Vengeance 3200mhz hadde vært greit? Hva syns du om et HK som Strix z370-F?

 

Bruker nok dette som en unnskyldning for å oppgradere som min SO sier, men tullete å gjøre det om jeg kommer meg tilbake til 130+Hz i pubg på low.  

Lenke til kommentar

Slik du forklarer det så holder jeg en liten finger på at det er PSU som har tatt kvelden. At den fungerer greit opp til en viss Watt, bare sannsynligvis mye lavere enn den er ratet. Så når maskinen trekker det som da blir relativt mye strøm. Så slår sikringen ut på en av kursene/rail/spenning eller whatever. Og så starter den på nytt. Men selv om det høres veldig slik ut for meg, så kan man alltid bli overrasket. Og hovedkortet kan som sagt også være synderen.

 

Om du tester bare RAM, så trekker ikke det mye strøm. Så da kan det avsløre problemer uten at maskinen går i black. Det samme med Prime95, det vil trekke maks ut av CPU. Men det er jo bare ~90W. Så det kan sikkert gå greit det også. Furmark får skjermkortet til å koke, men skal ikke trenge noe særlig CPU og RAM, så da blir det ~180W fra skjermkortet. Så det trekker i det minste kanskje ikke så mye totalt av systemet som hele maskinen når du gamer..

 

Du får nesten bare prøve deg frem.

 

Når det gjelder oppgradering så er vi alle forskjellige. Det kommer litt an på "filosofien". Om du bare ser for deg å ha maskinen i ~2 år, og så selge den på finn.no. Så holder det i min bok med en i5 CPU og ikke en gang nødvendigvis 3200MHz RAM. Men om du tenker ha maskinen ~2 år, og så oppgradere skjermkortet. Så ville jeg slått til med i7 og raskere RAM.

 

Jeg sliter litt med å se poenget med 8600/K. Man får i5 8400 til 1700 Kr. Og med ditt skjermkort og 2666MHz RAM i 1440p. Så tror jeg ikke du vil merke forskjell overhodet. Kanskje målbart her og der, men ikke stort mer. Mens du tenker litt fremover og ser for deg at du kanskje kjøper et "GTX3080" om 2-3 år. Så vil en i7 og 3200MHz vise seg å ha vært en god investering. Men aller helst skal du jo ha noe glede av det de 2-3 første årene også. Så det "krever" da at du bruker maskinen til litt "produktivitets" oppgaver der 8700/K er merkbart raskere.

 

Men du har altså i5 8400 til 1700Kr, også har vi 8600K til 2400 Kr, også har vi i7 8700 til "bare" 2800 Kr. Det som er greia er at 8700 kjører alle 6 kjerner på 4,3 GHz, så den krever ikke rare overklokkingen egentlig. 1 kjerne kjører den på 4,6 GHz. Så er det 400 Kr ned til en CPU som riktignok kan klokke alle kjernene til 5 GHz, men den har jo ikke HT. Jeg synes 8600K faller litt mellom 2 stoler. De 5 GHz'ene kunne kommet godt med i "Twitch" type spill som bruker mindre enn 6 kjerner, og der skjermkortet ditt klarer 300fps+. Men da snakker vi jo som regel om 1080p oppløsning. I 1440p får man kanskje "bare" 170 fps for eksempel. Men det hadde neppe vært noe mer problem for i5 8400 å fikse det, enn for 8600K. Fordi man har flyttet flaskehalsen over til GPU..

 

Vi har det kjente ordtaket som sier: Buy cheap, buy twice. Og det er min filosofi. Bedre med litt mer enn man trenger enn litt for lite, for da ender man med å betale mer enn om man bare hadde kjøpt det man trengte med en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik du forklarer det så holder jeg en liten finger på at det er PSU som har tatt kvelden. At den fungerer greit opp til en viss Watt, bare sannsynligvis mye lavere enn den er ratet. Så når maskinen trekker det som da blir relativt mye strøm. Så slår sikringen ut på en av kursene/rail/spenning eller whatever. Og så starter den på nytt. Men selv om det høres veldig slik ut for meg, så kan man alltid bli overrasket. Og hovedkortet kan som sagt også være synderen.

 

Om du tester bare RAM, så trekker ikke det mye strøm. Så da kan det avsløre problemer uten at maskinen går i black. Det samme med Prime95, det vil trekke maks ut av CPU. Men det er jo bare ~90W. Så det kan sikkert gå greit det også. Furmark får skjermkortet til å koke, men skal ikke trenge noe særlig CPU og RAM, så da blir det ~180W fra skjermkortet. Så det trekker i det minste kanskje ikke så mye totalt av systemet som hele maskinen når du gamer..

 

Du får nesten bare prøve deg frem.

 

Når det gjelder oppgradering så er vi alle forskjellige. Det kommer litt an på "filosofien". Om du bare ser for deg å ha maskinen i ~2 år, og så selge den på finn.no. Så holder det i min bok med en i5 CPU og ikke en gang nødvendigvis 3200MHz RAM. Men om du tenker ha maskinen ~2 år, og så oppgradere skjermkortet. Så ville jeg slått til med i7 og raskere RAM.

 

Jeg sliter litt med å se poenget med 8600/K. Man får i5 8400 til 1700 Kr. Og med ditt skjermkort og 2666MHz RAM i 1440p. Så tror jeg ikke du vil merke forskjell overhodet. Kanskje målbart her og der, men ikke stort mer. Mens du tenker litt fremover og ser for deg at du kanskje kjøper et "GTX3080" om 2-3 år. Så vil en i7 og 3200MHz vise seg å ha vært en god investering. Men aller helst skal du jo ha noe glede av det de 2-3 første årene også. Så det "krever" da at du bruker maskinen til litt "produktivitets" oppgaver der 8700/K er merkbart raskere.

 

Men du har altså i5 8400 til 1700Kr, også har vi 8600K til 2400 Kr, også har vi i7 8700 til "bare" 2800 Kr. Det som er greia er at 8700 kjører alle 6 kjerner på 4,3 GHz, så den krever ikke rare overklokkingen egentlig. 1 kjerne kjører den på 4,6 GHz. Så er det 400 Kr ned til en CPU som riktignok kan klokke alle kjernene til 5 GHz, men den har jo ikke HT. Jeg synes 8600K faller litt mellom 2 stoler. De 5 GHz'ene kunne kommet godt med i "Twitch" type spill som bruker mindre enn 6 kjerner, og der skjermkortet ditt klarer 300fps+. Men da snakker vi jo som regel om 1080p oppløsning. I 1440p får man kanskje "bare" 170 fps for eksempel. Men det hadde neppe vært noe mer problem for i5 8400 å fikse det, enn for 8600K. Fordi man har flyttet flaskehalsen over til GPU..

 

Vi har det kjente ordtaket som sier: Buy cheap, buy twice. Og det er min filosofi. Bedre med litt mer enn man trenger enn litt for lite, for da ender man med å betale mer enn om man bare hadde kjøpt det man trengte med en gang..

Takk igjen for knallbra svar. Jeg kom nettopp hjem fra jobb, og tenker å begynne nå med testene for å utelukke de andre komponentene.

 

Jeg også heller litt mot i7-8700k, det har fått utrolig bra score på alt som er å finne av reviews og benchmarks. Har aldri hatt vannkjøling, men er det litt samme hva man tar her, sålenge det er 240mm++? På ram tenker jeg fort det blir Vengeance 3200mhz, evt 3600mhz om jeg finner det et sted på lager. 

 

Angående PSU (som jeg selv føler er ansvarlig etter din forklaring :p), Seasonic Focus 650W eller Cooler master V650 kanskje? Ønsker en ålreit PSU som ikke bråker for mye!

 

Setter pris på at du deler kunnskapen din Gabri3l :)

 

Edit: Memtest og Prime95 virker bra. Men CPU'en gikk helt opp til 100 grader nettopp, så tror 212 evo'en min ikke gjør en god nok jobb med å holde CPU'en nede desverre. Veit ikke hvor lenge jeg skal la Prime95 kjøre CPU'en min så hardt som det her. Vært på i 25 min nå, og den ligger stabilt på 90-100 grader. Så skrudde den av, kan det potensielt være noe galt med kjøleribben/vifta til Evo'en. Når CPU'en jobber så hardt skal den begynne med throttle speeds tror jeg, så gir den godkjent (men ikke kjølinga). 

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

På AIO vannkjøling merker man et ytelses bump som en overklokket 8700K vil sette pris på, om man går opp til litt "premium" modeller som er enten 280mm, eller 360mm. 240 høres kanskje ikke så mye mindre ut enn 280, men representerer faktisk en ganske stor reduksjon i finneareal i forhold til 280mm. 280mm er jo lengden av 2x140mm vifter, der 140mm er viftens diameter. Mens 240mm AIO'er er 2x120mm vifter.

 

Nå er det Asetek som eier patent, og har saksøkt produsentene med suksess på de mest utbredte av dagens modeller. Så det er egentlig mye det samme hvilken modell du velger. Det er i prinsipp så og si samme kjøleren alt sammen. Om kabinettet ikke støtter så bred som 280mm, så må du jo ta 360mm om du vil ha samme, eller muligens litt bedre ytelse. Forutsatt at du får plass til 360mm da. Om 240mm er alt du får plass til, så er det jo enkelt; du har ikke mye annet valg. Cooler master har en haug av modeller, og derfor holder jeg meg unna dem. Jeg gidder ikke sitte timesvis for å finne ut forskjellen på dem. :p Corsair er enklere, der høyere modellnummer skal bety bedre kjøling. Nå har de gått bittelitt bort fra det, da en 110mk2 kanskje er bedre enn en 115 som ikke er mk2. Ellers har jeg selv NZXT som jeg er fornøyd med. Jeg har deres Kraken X61 modell som er en 280mm sak, de har siden oppgradert den med litt RGB lys til modell nummer X62. I flere tester har den vært ytelsesvinner for 280mm AIO'er også. Jeg har ikke vært like begeistret for deres CAM software som må benyttes for å styre dritten, da jeg hadde litt problemer med stabilitet på programvaren i begynnelsen. Men den har fungert greit siden en oppdatering for lenge siden, så det henger bare litt igjen hos meg. Litt sein til å tilgi. :p

 

Når det gjelder strømforsyninger så holder jeg meg ikke så oppdatert. Mener Seasonic skal være gode greier, men er litt mer kritisk til CoolerMaster, de kan ha gode modeller, men mener de har underleverandører på flere av de billigere modellene som ikke er så mye å skryte av. Jeg ville uansett tatt en titt på strømforsyningstråden her, første posten med anbefalinger oppdateres med jevne mellomrom. Det kommer jeg til å gjøre neste gang jeg skal ha PSU..

 

Har du installert friskt OS og har fremdeles samme problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten tok jeg å stress testet min egen 4690K, jeg syntes dine 100°C hørtes veldig høyt ut. Tror jeg har 212 evo på min også, men med push-pull, altså vifte på begge sider. Kjører den fast på 4GHz, med en overklokkings knapp på HK, så jeg har ikke ide om spenning, den er nok litt høyere enn den strengt tatt trenger å være med slik auto klokking. Men uansett; med side dekselet av, så bruker min maskin ~20 minutter på å komme opp i maks temp på kjernene, og da var ingen av dem over 85°C. Så om alt ellers er som det skal hos deg, tror jeg ikke du burde bikke 100°C med en stock 4690K. Kan det være at noen, barn for eksempel, kan ha skubbet borti PC slik at kjøleren har glippet mot CPU? Eller du har kommet borti kjøleren ved montering av skjermkort eller noe? Jeg ville vurdert å remontert kjøleren, og se om det hjelper. Ellers ser jeg på nett det hevdes at Prime95 etter versjon 26.6 begynte å bruke AVX instruksjoner som får CPU til å koke. Jeg testet derfor med siste versjon, altså 29.4 og forventet 100°C her også, men fikk altså ikke det. Du kan teste med å laste ned 26.6, og se om du får lavere temp med den, dersom du er nysgjerrig..

 

Når det gjelder oppgradering glemte jeg å tipse om Digitalimpuls.no som selger en tjeneste der de "de-lid'er" CPU. Altså, kjøper du 8700K der, så kan du betale 499 Kr ekstra, så tar de av varmesprederen og rengjør den. Og legger på en "flytende metall" kjøle "pasta" mellom varmespreder og selve silisium. Hva slags garanti, eller reklamasjonsrett du sitter igjen med er jeg usikker på. De må jo forholde seg til norsk lov. Men poenget med "operasjonen" er altså å få ned temperaturen på CPU. Og denne fremgangsmåten garanterer nesten ~20°C lavere temp. Noe som for meg betyr at man kan vurdere luftkjøling igjen, selv ved overklokking..

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle; helt sikkert ikke. Ble kanskje en anelse mer lyd derfra. Men det kan være greit å prøve å huske at 212 Evo faktisk egentlig bare er en 200 kroners kjøler. Det var det den pleide å koste før den ble så populær. Ironisk nok på grunn av at den da var så god i forhold til nettopp den prisen. Når den så grunnet popularitet steg til ~400 Kr var den jo strengt tatt ikke en kjøler som skilte seg nevneverdig fra andre kjølere i 400 kroners klassen. En Noctua begynner vel på over 600 Kr avhengig av modell? Og er nok å regne for en betraktelig bedre både modell og merke..

Lenke til kommentar

Jobber denne helga så har ikke fått gjort så mye annet en å ta Asus sin automatiske klokking for å videre ta nye stresstester på 4.3 gHz, 1.2v ca. Den går opp til 100 grader etter ca 25 minutter nå også, så jeg tipper det er kjølern som ikke holder mål. Har enda ikke rukket å installere OS på nytt, men har en USB klar med W10. Kjørte 1 runde PUBG og 2 runder fortnite fortløpende nettopp for å se om jeg fikk problemet igjen, men kan hende det ikke var nok med de rundene. Høyeste temp målt var da 77gr på CPU og 83gr på GPU. Var også en runde rundt med trykkluft rundt i kabinettet, men kan nok ikke ha gjort store forskjellen. 

 

Kan godt hende jeg har vært litt hardhendt i montering av GTX 1080 for 6 mnd siden, men veldig rart at utslaget kom først nå. Lurer på om jeg skal kjøpe meg Kraken x62 og prøve å montere denne (like greit å oppgradere når jeg uansett skal ha vannkjøling neste build). Står at Fractal r5 skal ha plass til: Topp: 140 mm viftemontering x 3, så da burde ikke 140mm x2 være noe problem. 

 

Kan si at etter jeg har tulla med testene, vært å skrudd opp vifte prosentene på både CPU og GPU (de kjører nå på 100% på 70gr og 75gr) så har støyen blitt merkbart høyere :p 

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg meg en Kraken x62 og installerte den nettopp, betydelige tempraturforskjeller ihvertfall! Mulig jeg bare kunne tatt på ny pasta og testa, men veit at jeg ila det neste året kommer til å oppgradere PC'en. Da er det nesten like greit å gå for en vannkjøler siden jeg veit jeg skal ha det i neste build :)

 

Edit: Med denne kjøleren er tempraturen på 78gr under stresstesting. 

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...