aleksandra6702 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Hei alle dere sammen! Først må jeg si at norsk ikke mitt morsmål så jeg ber om forståelse! Jeg vet ingenting om de reglene om egenandel når man går til legen eller på sykehus, derfor må jeg spørre dere her. Cirka noen uker siden var jeg hos fastlegen min for å fjerne arret mitt. Etter at han hadde fjernet arret mitt, begynte han å lukke såret mitt, men etter å ta inn en sutur sa han at han ikke er fornøyd med det og at han ikke tror at han klarer å lukke det (fikk ikke med meg nøyaktig hvorfor) og at jeg burde dra med det på sykehus. Så dro jeg til legevakten og de lukket såret. Alt gikk bra, men! I dag har jeg fått to regninger. En fra legen min (nesten 300kr) og en fra legevakten (over 400kr). Det at jeg må betale for time hos legen min, er en selvfølge, men hvorfor skal jeg betale for legevakten? Det var legen min sin feil at han ikke klarte å lukke meg. Det var ikke meg som åpnet meg selv og ikke klarte å lukke. Jeg bebreider han ikke, fordi sånn skjer, men hvorfor skal jeg betale for det? Det var jo hans "feil". På regningen fra legevakten står det at jeg må betale 75 kroner for forbruksmateriell og 345kr som egenandel. 75kr kan jeg betale siden de brukte suturer og bandasjer og sånne greier. Jeg har ikke noen som jeg kan spørre om dette her, det er 5 dager til betalingsfristen. Kan jeg klage et eller annet sted, eller må jeg virkelig betale for det? Ærlig talt så tenker jeg at siden det ikke var min feil, så burde jeg slippe å betale det, det er jo 300kr. Hva synes dere? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Det er sånn reglene er. Det koster å gå til legen og legevakt er dyrere enn vanlig lege. Du slipper å betale egenandel resten av kalenderåret i dét du har betalt tilsammen 2258 kroner da. Skulle du bli nødt til å bli lagt inn på sykehus er det også gratis, men polikliniske (når du ikke blir der over natta) avtaler må du som hovedregel betale for. Frem til du når 2258 kroner som sagt. Endret 4. mai 2018 av L4r5 2 Lenke til kommentar
aleksandra6702 Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Det er sånn reglene er. Det koster å gå til legen og legevakt er dyrere enn vanlig lege. Du slipper å betale egenandel resten av kalenderåret i dét du har betalt tilsammen 2258 kroner da. Skulle du bli nødt til å bli lagt inn på sykehus er det også gratis, men polikliniske (når du ikke blir der over natta) avtaler må du som hovedregel betale for. Frem til du når 2258 kroner som sagt. Ja, okey... men! Jeg er syk og jeg bestemmer at jeg skal til legevakten - jeg er klar over at jeg må betale. Men det er en helt annen situasjon, en situasjon der en pasient må dra til legevakten på grunn av leges feil. Skal jeg betale for legen min sin feil? Endret 4. mai 2018 av aleksandra6702 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Du betaler vel strengt tatt for behandlingen og tiden, ikke resultatet.. Leger gir ingen garantier på jobbene de gjør. 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg tror det er slik at du betaler pr. konsultasjon, ikke etter hvor mye som gjøres. Om legen i stedet for å skjære hadde sagt at dette må han henvise, måtte du fremdeles ha betalt egenandel for konsultasjonen. Og nei, det er aldri legen som betaler for framtidig behandling når en pasient henvises! (Gratulerer med ypperlig norsk, forresten, den er bedre enn hos de aller fleste innfødte. Bare ett eneste sted fant jeg en litt tvilsom ordstilling (som er den vanligste norskfeilen hos utlendinger)). Lenke til kommentar
aleksandra6702 Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Okey, takk dere:) Lenke til kommentar
aleksandra6702 Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg tror det er slik at du betaler pr. konsultasjon, ikke etter hvor mye som gjøres. Om legen i stedet for å skjære hadde sagt at dette må han henvise, måtte du fremdeles ha betalt egenandel for konsultasjonen. Og nei, det er aldri legen som betaler for framtidig behandling når en pasient henvises! (Gratulerer med ypperlig norsk, forresten, den er bedre enn hos de aller fleste innfødte. Bare ett eneste sted fant jeg en litt tvilsom ordstilling (som er den vanligste norskfeilen hos utlendinger)). Takker:) Kunne du si meg hvor den tvilsomme ordstillingen befinner seg? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Et par småting jeg la merke til: "men" skal etter et komma med mindre det er en egen setning som kan stå aleine. Utropstegn i en setning for å fremheve et ord bør du legge inn et (!) etter ordet. Nordmenn vil, kanskje med unntak av leger, bruke ordet "sting" istedenfor sutur. Ellers skriver du ganske godt. Noen av setningene høres litt rart ut, men er fullt forståelige. Du skriver bedre enn mange nordmenn med dysleksi. Edit: Rettet på en setning som var feil og la til noe. Endret 4. mai 2018 av L4r5 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 "men" skal før et komma Omvendt, mener du! Trådstarter: Det fins alltids flere feil, når rett skal være rett, men ordstillingsfeilen var "Hei alle dere sammen!". Mer idiomatisk er "Hei, dere alle sammen!", men best er "Hei, alle sammen". Det er ingen stor feil, langtifra, men det er en feil som utlendinger kan finne på å gjøre. Norsk ordstilling ER vanskelig. Lenke til kommentar
aleksandra6702 Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Oppfattet! Jeg er veldig syk over feil som jeg begår når jeg skriver eller snakker norsk, så alle råd er veldig hjelpsomme:) Det er kjeeeempe fint å høre så mange komplimenter etter å ha bodd 1,5 år i Norge haha:D Så tusen takk dere og god helg:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå