Gå til innhold

Det er mer enn 250 av dem. Kan du alle tekst­kommandoene i Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnet at mesteparten av Windows kommandoene fremstår som ett rot på syntax og oppbygging, så er svaret nei.

De få gangene man har måttet fram med kommandolinjen i Windows så ser man hvorfor de ikke gjør det bra i servermarkedet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Grunnet at mesteparten av Windows kommandoene fremstår som ett rot på syntax og oppbygging, så er svaret nei.

De få gangene man har måttet fram med kommandolinjen i Windows så ser man hvorfor de ikke gjør det bra i servermarkedet.

Ehh...

Servermarkedet bruker da svært lite kommandolinje.

Er Powershell som gjelder der.

Lenke til kommentar

pathping er en fin liten sak når man skal diagnostisere nettverkstrøbbel.

Har ikke prøvd den enda men det høres litt ut som tracert (traceroute), hva er forskjellen?

Det er som en kombinasjon av tracert og ping. Den lister ut alle hoppene mye raskere enn tracert, og er det alt du ønsker kan du jo avbryte der. Deretter kjører den statistikk i 175 sekunder, med 100 ping mot hver node. Vil gi et godt bilde over hvilke ledd som har problemer.

Lenke til kommentar

Lær deg bruk av MKLINK.

Denne har jeg brukt mange ganger når programmer lagrer filer et helt annet sted enn der jeg ønsker dem.

Da kan jeg flytte katalogen med filene og opprette en "Junction" som gjør at programmet aksesserer katalogen via "junction" til nytt lagringssted.

Man kan også lage "junction" fra flere steder til samme katalog.

MKLINK har flere muligheter som det er verdt å se nærmere på.

For dem som spiller Minecraft: Tidligere kunne man flytte katalogen ".minecraft" ved bruk av "junction," men dette fungerer ikke lenger.

Lenke til kommentar

Syns Windows sin Powershell gjør det veldig vanskelig å begynne med kommandolinjen, Bash er mye vennligere for begynnere.

Bash gir deg også tekst du kan parse.

Ja, PowerShell kan vera vanskelig å komma igang med. Men når du først er igang, så er det er det verd anstrengelsane.Eg brukar det daglig, og for mine behov så er det ein fryd å jobba med.

Ang. parsing, så er det jo ein fordel at PowerShell er objektbasert, slik at det ikkje er behov for "parsing" av tekst.

Om du heller vil ha bash, så er det også tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Mja eg har koda min del i PowerShell, samanlikna med Bash så er du 1000x mindre effektiv. Rett og slett pågrunn av manglande dokumentasjon og verktøy.

Dette med objekter høyres jo veldig bra ut, men i praksis så fungerer også awk kjempebra ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ofte at syntaxen som brukes på Windows kommandoer for å utføre enkle oppgaver som er helt på trynet.

Mens hos bash og lignende under Unix, så henger alt på enkle logiske linjer, med en god del toleranse, men hos Windows må man begynne med = tegn og lignende og brytere i øst og vest og hvor dokumentasjon kan være vanskelig.

Riktignok har Samba teamet måttet adoptere litt av dette rotet i sitt oppsett, men du merker fortsatt en del av Unix røttene når du jobber med AD under Samba 4 til eksempel.

Lenke til kommentar

250 kommandoer, hver med sin helt egne syntax, helt egne særegne quirks i output formatet, og med helt egne moduser den fungerer i og ikke. Og på toppen av det hele er det nesten _ingen_ av dem som lager en ren oputput stream sopm kan pipes til andre kommandoer og brukes for bygge funksjoner og mer kompliserte scripts. Og for å ikke glemme CMD i seg selv med sine fantastiske quirks!

I stor kontrast til gode gamle "sh" (i dag stort sett i form av bash, ash eller zsh) som har gjort dette med langt mindre kode, mye enklere, bedre, dokumenter, konsistent og lengre.

Hvorfor i all verden skal folk absolutt prøve å pine seg til å bruke det når selv BusyBox, en enkelt .exe fil på ca 5-600KB, nesten har funksjonalitet en hele rakkelverket som heter DOS?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mja eg har koda min del i PowerShell, samanlikna med Bash så er du 1000x mindre effektiv. Rett og slett pågrunn av manglande dokumentasjon og verktøy.

Dette med objekter høyres jo veldig bra ut, men i praksis så fungerer også awk kjempebra ;)

Hvis du har problemet med å finne dokumentasjonen til sh kommandoer er det ikke verktøyet som er problemet...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...