Gå til innhold

Stortinget vil ha strengere utslippskrav i fjorder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette kan bli en finoppgradering av fjordene.

 

"  ...har tro på at det skal bli fullt mulig å seile de nye kystruteskipene utslippsfritt i de berørte fjordene.

Bellona har tidligere beregnet at det vil koste 1 – 1,5 milliarder kroner å legge opp til landstrøm i de mest sentrale cruisefjorder. Legger man til nettutbygging og ytterligere infrastruktur, kan prisen komme opp i 2 milliarder kroner.

landstrøm og ladestrøm må bygges ut også for å kunne dekke behovet til all kysttransport, fiskebåter, gods, hurtigbåter, arbeidsbåter og andre fartøy om det skal ha klimaeffekt.

......virkemidler for at oppdrettsnæringen kan kutte sine klimagassutslipp."

 

Og/men hvis man istedet satser på Hydrogen-elektrisk ( fra vannkraft som fjordene har nok av ), er det ikke nødvendig å bare tro at det går.

Ny fylling av Hydrogen, så det rekker kysten rundt om man vil, tar ikke lang tid.

Og all kysttransport kan bruke Hydrogen-el. Og oppdrettsnæringen får så godt som gratis Oksygen fra Hydrogen-bruken.

 

Men hvorfor ikke bygge ut Hydrogenproduksjon-stasjoner  gjennom hele landet?  Så kan all transport i Norge foregå med nullutslipp fra egenprodusert  Hydrogen.  Kanskje batteri-ladestasjoner også. Så slipper man å over-utbygge nettet til alle boområder, og den kostnaden.

Mange vil nok gå over til batteri-elektrisk i årene som kommer, hvis man ikke bygger utt nullutslipp-fyllestasjoner.

Men alle vil nok velge Hydrogen-elektrisk ( med f.eks. 5 mils nærbatteri for hjemmelading)

Det er ingen grunn til annet; samme kjøre/fyllemønster som i dag, og  altså litt rimligere å fylle.

 

20 milliarder for hele pakka, og da er Norge fullstendig  i nullutslipp når det gjelder transport.

God markedsføring av Norge vil det bli også. En stor innsparing der.

Og transportører får uansett billigere drivstoff enn dagens fossile.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

20 milliarder for å gjøre sjøtransport utslippsfritt? Tror det i beste fall er naivt. Hurtigruten alene bruker i dag 200 000 tonn fuel

Fra hvert tonn genereres 5000kwh. For å erstatte dette med hydrogen kreves 300kg som PR i dag koster ca 30 000kr.

 

Ganger man dette med 200 000 er man oppe i 6 milliarder i fuel kostnader bare på å drive 11 skip. Dagens kost er ca 1,6 milliarder. Det betyr en subsidiering på 4,5 milliarder for å drive disse skipene. Så skal skipene bygges. Hvor mye koster en 400 kubikk 700 bars tank? + fuel celler (som må utvikles både i effekt og som må fungere minst 100 000 timer.) + batterier

Vil nok kostnad PR skip fort bli en halv milliard dyrere. Totalt ca 5 milliarder ekstra.

 

Så kan man gå inn på marinetraffic å se antall skip og gange opp subsidier og investeringer som er nødvendig.

 

Da har man ikke startet på å bygge verken hydrogen fabrikker, tank biler og båter som skal frakte dette samt fyllestasjoner.

 

Om du hadde ganget 20 milliarder med 10 til 20 ganger hadde det hjelpt på. Men til hvilken nytte. Norsk kraft eksport hadde blitt import, kraftprisene hadde passert europeisk nivå og vi hadde blitt forsynt fra polske kullkraftverk når magasinene våre ikke hadde vann nok.

 

Det er rett og slett galskap å i det hele tatt tenke tanken, med mindre du sitter på enerett til en hydrogen fylle system eller har en annen mulighet til å få et sugerør ned i kassa til det norske folks pensjonsfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

20 milliarder for å gjøre sjøtransport utslippsfritt? Tror det i beste fall er naivt. Hurtigruten alene bruker i dag 200 000 tonn fuel

Fra hvert tonn genereres 5000kwh. For å erstatte dette med hydrogen kreves 300kg som PR i dag koster ca 30 000kr.

 

Ganger man dette med 200 000 er man oppe i 6 milliarder i fuel kostnader bare på å drive 11 skip. Dagens kost er ca 1,6 milliarder. Det betyr en subsidiering på 4,5 milliarder for å drive disse skipene. Så skal skipene bygges. Hvor mye koster en 400 kubikk 700 bars tank? + fuel celler (som må utvikles både i effekt og som må fungere minst 100 000 timer.) + batterier

Vil nok kostnad PR skip fort bli en halv milliard dyrere. Totalt ca 5 milliarder ekstra.

 

Så kan man gå inn på marinetraffic å se antall skip og gange opp subsidier og investeringer som er nødvendig.

 

Da har man ikke startet på å bygge verken hydrogen fabrikker, tank biler og båter som skal frakte dette samt fyllestasjoner.

 

Om du hadde ganget 20 milliarder med 10 til 20 ganger hadde det hjelpt på. Men til hvilken nytte. Norsk kraft eksport hadde blitt import, kraftprisene hadde passert europeisk nivå og vi hadde blitt forsynt fra polske kullkraftverk når magasinene våre ikke hadde vann nok.

 

Det er rett og slett galskap å i det hele tatt tenke tanken, med mindre du sitter på enerett til en hydrogen fylle system eller har en annen mulighet til å få et sugerør ned i kassa til det norske folks pensjonsfond.

 

20 milliarder for å bygge ut  fyllestasjoner..

Ladestasjoner  for båter/skip for 2 milliarder er heller ikke medregnet drift-utgifter.

 

 

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

 

 

 

Dessuten:

 

Visjonen er å kombinere eit stort landbasert produksjonsanlegg for laks med ein hydrogenfabrikk. Hydrogen er venta å bli eit viktig produkt som eit miljøvennleg drivstoff til framtidas båtar, lastebilar, bussar og bilar.«Avfallstoffet» i hydrogenproduksjon er rein oksygen, som vi kan bruke direkte i lakseproduksjonen. Ein hydrogenproduksjon frigjer også mykje varmeenergi. Vidare tenker vi oss at den sørvendte delen av halltaket på lakseanlegget kan dekkast med solcellepanel. Dessutan tenker vi å samle opp mest mogleg av dei biologiske avfallstoffa og nytte dei til produksjon av biogass, forklarer Førde.

https://www.firda.no/nyheiter/naringsliv/fiskeoppdrett/inc-vil-bygge-stort-og-gront/s/5-15-521866?access=granted

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

20 milliarder for å gjøre sjøtransport utslippsfritt? Tror det i beste fall er naivt. Hurtigruten alene bruker i dag 200 000 tonn fuel

Fra hvert tonn genereres 5000kwh. For å erstatte dette med hydrogen kreves 300kg som PR i dag koster ca 30 000kr.

 

Ganger man dette med 200 000 er man oppe i 6 milliarder i fuel kostnader bare på å drive 11 skip. Dagens kost er ca 1,6 milliarder. Det betyr en subsidiering på 4,5 milliarder for å drive disse skipene. Så skal skipene bygges. Hvor mye koster en 400 kubikk 700 bars tank? + fuel celler (som må utvikles både i effekt og som må fungere minst 100 000 timer.) + batterier

Vil nok kostnad PR skip fort bli en halv milliard dyrere. Totalt ca 5 milliarder ekstra.

 

Så kan man gå inn på marinetraffic å se antall skip og gange opp subsidier og investeringer som er nødvendig.

 

Da har man ikke startet på å bygge verken hydrogen fabrikker, tank biler og båter som skal frakte dette samt fyllestasjoner.

 

Om du hadde ganget 20 milliarder med 10 til 20 ganger hadde det hjelpt på. Men til hvilken nytte. Norsk kraft eksport hadde blitt import, kraftprisene hadde passert europeisk nivå og vi hadde blitt forsynt fra polske kullkraftverk når magasinene våre ikke hadde vann nok.

 

Det er rett og slett galskap å i det hele tatt tenke tanken, med mindre du sitter på enerett til en hydrogen fylle system eller har en annen mulighet til å få et sugerør ned i kassa til det norske folks pensjonsfond.

 

Hvor har du tallet 200.000 tonn fra? Flott om du kunne dokumentert det-ikke enkelt å fremskaffe tall om drivstoffforbruk.

Forøvrig er det mange "serviettberegninger" du legger frem her. Har laget noen oppsett jeg har laget som viser at dette er godt mulig, og godt lønnsomt, og vi kan bruke norsk strøm og norsk teknologi til å gjennomføre dette, istedet for palmeolje fra Indonesia og gammeldags forbrenningsmotorteknologi fra utlandet - som alt for ofte er svaret på det vi nå skal igjennom før 2030

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen cruiserederiene ikke anser det som en menneskerett å forsøple det flotteste vi har av natur i Norge og kultur i Europa (har noen sett disse klimabombene komme inn Canal Grande i Venezia?) - da går det an å diskutere løsninger. Landstrøm i Geiranger på 20-30 MW høres dyrt og dårlig ut, men det samme i Ålesund er nesten gratis, (ca 10 millioner kroner) - og lett å få til å bli en god businesscase både for rederi og energileverandør... All honnør til Havila - gleder meg til å være med på første turen inn Geiranger og Trollfjorden i en lydløs og klimavennlig ny båt!!!!!

Lenke til kommentar

 

20 milliarder for å gjøre sjøtransport utslippsfritt? Tror det i beste fall er naivt. Hurtigruten alene bruker i dag 200 000 tonn fuel

Fra hvert tonn genereres 5000kwh. For å erstatte dette med hydrogen kreves 300kg som PR i dag koster ca 30 000kr.

Ganger man dette med 200 000 er man oppe i 6 milliarder i fuel kostnader bare på å drive 11 skip. Dagens kost er ca 1,6 milliarder. Det betyr en subsidiering på 4,5 milliarder for å drive disse skipene. Så skal skipene bygges. Hvor mye koster en 400 kubikk 700 bars tank? + fuel celler (som må utvikles både i effekt og som må fungere minst 100 000 timer.) + batterier

Vil nok kostnad PR skip fort bli en halv milliard dyrere. Totalt ca 5 milliarder ekstra.

Så kan man gå inn på marinetraffic å se antall skip og gange opp subsidier og investeringer som er nødvendig.

Da har man ikke startet på å bygge verken hydrogen fabrikker, tank biler og båter som skal frakte dette samt fyllestasjoner.

Om du hadde ganget 20 milliarder med 10 til 20 ganger hadde det hjelpt på. Men til hvilken nytte. Norsk kraft eksport hadde blitt import, kraftprisene hadde passert europeisk nivå og vi hadde blitt forsynt fra polske kullkraftverk når magasinene våre ikke hadde vann nok.

Det er rett og slett galskap å i det hele tatt tenke tanken, med mindre du sitter på enerett til en hydrogen fylle system eller har en annen mulighet til å få et sugerør ned i kassa til det norske folks pensjonsfond.

Hvor har du tallet 200.000 tonn fra? Flott om du kunne dokumentert det-ikke enkelt å fremskaffe tall om drivstoffforbruk.

Forøvrig er det mange "serviettberegninger" du legger frem her. Har laget noen oppsett jeg har laget som viser at dette er godt mulig, og godt lønnsomt, og vi kan bruke norsk strøm og norsk teknologi til å gjennomføre dette, istedet for palmeolje fra Indonesia og gammeldags forbrenningsmotorteknologi fra utlandet - som alt for ofte er svaret på det vi nå skal igjennom før 2030

Jeg aner selvfølgelig ikke hvor mye de fyller på. Tok bare motorytelse et av de nye skipene som var 10MW ganger med typisk diesel forbruk som ble 2000kg/h ganget det med 8000timer og 11 skip og rundet av svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...