Isbilen Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) For en uke eller så siden mottok jeg en ting fra en norsk nettbutikk. Etter å ha prøvd å få det til å funke som ønsket en stund, har jeg nå gitt opp. Meldte derfor inn angresak i går, og fikk ganske fort bekreftelse med pakkseddel. Så var jeg så dum at jeg brukte muligheten til å utdype. Greia er at jeg er usikker på om det er feil med akkurat denne tingen, eller om produktet bare er av dårlig kvalitet generelt. Strengt tatt er jeg ganske sikker på det siste. Nå vil butikken ta saken som reklamasjon, og da risikerer jo jeg både utbedring, som jeg ikke er interessert i, og at reklamasjonen blir avvist siden det er "sånn produktet er". Fikk beskjed om at jeg kunne få angre etterpå siden jeg allerede har gitt beskjed, men det virker som det som da vil skje er at produktet går i retur til meg først, så i verste fall må jeg betale for frakt tre veier og vente tilsvarende lenge på oppgjør. Så vidt jeg kan se står det ikke noe i angrerettloven om at den bare gjelder produkter som er slik de skal være. På den annen side blir det merarbeid for butikken når en tilsynelatende OK, men defekt, ting blir returnert på angrerett, men det var jo det jeg ønsket å unngå ved å forklare situasjonen. Kan jeg kreve å benytte meg av angrerett fremdeles? Endret 4. mai 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Bare si du ønsker å heve eller angre på kjøpet i henhold til https://lovdata.no/NL/lov/2002-06-21-34/§16 og https://lovdata.no/NL/lov/2014-06-20-27/§4 Så ja, du kan benytte deg av angreretten selv om det er en mangel på varen.. § 4.Forholdet til annet regelverk Loven medfører ingen begrensninger i opplysningsplikt eller krav til avtalen som følger av andre regler. Endret 4. mai 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Eneste angrett og garanti bortfaller er hvis du er skyld i skaden. Men vet ikke helt hvordan det er man kan forvente butikken\nettbutikken tester varen og de kan ikke si de gidder ikke å bruke tid på det? Si de tror varen er brukt feil og ønsker ikke å sjekke det? Vet enkelte påstår senere de ikke gir returrett i form av penger igjen kun gavekort, har de lov til det? For noen opererer med egne regler og gir kjøperen skylden for å ikke sjekket det på forhånd. Vet cdon ofte krever man må fylle ut returskjema angrerett for den skal gjelde. Men tror det er bare for å få bekreftelse på det, men de kan være vanskelige. Endret 4. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Ved bruk av lovfestet angrerett skal man ha pengene tilbake. Den utvidete bytteretten mange butikker opererer med kan de derimot sette betingelsene for selv. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Ja men enkelte krever man fyller ut skjema:https://www.xxl.no/medias/sys_master/root/h38/ha0/9193628368926.pdf F.eks ligdene som det og må sendes med produktet, hvis det ikke gjøres på den måten bortfaller angrett fordi de som mottar pakken ikke vet om det er garanti\reklamasjon og må anta det er reklamasjon hvis annet ikke er opplyst om. En ting er hvis butikkene setter betingelse selv, men selv om man har snakket med flere ansatte i samme butikk må man ofte krange eller høre med flere da forskjellige har forskjellig meninger. At noen sier man tar i mot produktet kun for å være grei men egentlig er det ikke returrett på noe som virker greit? Seriøst? Prøver man å snakke med butikksjefen sier de at de ser saken som reklamasjon ikke angrerett derfor må de avvise deg. De sier også de tror produktet er brukt feil. Det er jo poenget butikker\nettbutikker prøver å fremstå returrett ikke finnes. Det gjør de kun for å få flere kunder, men når man bruker de i praksis er de vanskelige. Særlig små firma eller store. Ekstra ille med ting som faller fort i verdi som mobildeksel eller batteri. Men prøver man å stille spørsmål eller demostere et produkt ønsker de heller ikke å bruke tid på det. Anbefaler heller forum eller google søk. Endret 4. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Ja men enkelte krever man fyller ut skjema:https://www.xxl.no/medias/sys_master/root/h38/ha0/9193628368926.pdf F.eks ligdene som det og må sendes med produktet, hvis det ikke gjøres på den måten bortfaller angrett fordi de som mottar pakken ikke vet om det er garanti\reklamasjon og må anta det er reklamasjon hvis annet ikke er opplyst om. Jeg har en vag mistanke om at du skaper problemene selv ved å sende fullstendig aparte beskrivelser og spørsmål til nettbutikkene. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Forskjell på butikkens returordning og angrerett Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 I trådens tema er det snakk om angrerett. Det sporet litt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå