Gå til innhold

Platespiller fra Platekompaniet (eller generelt)

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har så veldig lyst på en platespiller (har hatt i lang tid).

Platespillere kommer ofte på tilbud hos Platekompaniet.

Hvordan er kvaliteten på de spillerne?

Jeg har ønsker/tenkt til å kjøpe et godt anlegg hjemme, men det kommer ikke til å skje med det første. Uansett har jeg lyst på en platespiller før alt det kommer i orden /skjer (skjer i forbindelse med oppussing av stue, etc.).

Da lurer jeg på hvordan de spillerne er?

Og, kan jeg kjøpe en GOD platespiller der (annet sted), som også vil fungere bra med "nytt lydsystem" som blir kjøpt inn senere..?

Akkurat nå har jeg *ingenting*. Ikke kan jeg egentlig så mye heller.

Jeg ser at noen spillere har innebygde forsterkere og man kan få med høyttalere.

Skjønner også kanskje de bedre spillerne vil ha egen forsterker ved siden av, i et slikt anlegg jeg ser for meg senere.

Så:

- Jeg har lyst på platespiller.

- Har helst lyst til å slippe å kjøpe ny platespiller senere.

- Har helst ikke lyst til å bruke for mye penger på det "ekstra" (høyttaler, forsterker) som skal bli byttet ut senere.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre / bør kjøpe?

- Kjøpe billigere "all-in-one" nå?

- Kjøpe bedre spiller, og skrote "det andre" etter hvert?

- Andre forslag?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som var vanlige platespillere i alle år har direkte utgang fra pickup, dvs ingen innebygget forsterker av noe slag. Og de fleste vanlige stereoanlegg hadde en dedikert inngang for platespiller (Phono).

Slik er det ikke nødvendigvis nå, mange nyere stereoanlegg har ikke slik inngang. Da er man avhengig av at platespiller har det innebygget (eller man må ha en ekstra 'boks'). Se etter "Innebygget RIAA-forforsterker". Da kan platespiller kobles til en vanlig "Aux" inngang, dvs alt utstyr som i det hele tatt har inngang for ekstern lydkilde (noen enkle/billige anlegg har ikke det heller).

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Vil de "gode"/beste spillerne ha innebygget RIAA-forsterker? Eller vil de ha phono/aux? Aux høres så dårlig ut :hmm: Er det?

Hvordan kobles slike lydsystemer sammen nå?

Hvis jeg kjøper en platespiller med RIAA-forsterker, da kan jeg vel koble rett i noen høyttalere med en gang.

Hvis jeg da senere kjøper dedikert forsterker og tilhørende gode høyttalere og cd-spiller, og hva annet man måtte trenge, er det da dumt å ha en platespiller med innebygd RIAA-forsterker, eller har det ikke noe å si?

Takk igjen!

EDIT: 

Vet at HiFi-klubben opererte en gang i tiden med mottoet at "Du får ikke god lyd der du kjøper kjøleskap", eller noe lignende, med et hint mot Elkjøp og andre. På noen områder så er jeg noe lettpåvirkelig av merker og priser (dyrere jo bedre, osv..). Så, hvordan er egentlig spillerne fra f.eks Platekompaniet? 

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Takk,

Har Googlet litt tidligere, men liker godt å høre hva dere her har for slags meninger om saken. :)

Kan ikke huske at anmeldelser jeg har lest tilfredsstilte ting jeg lurte på. Føler at produktene har forskjellig navn i Norge og andre steder også, og vanskelig å vite om ting er bra i forhold til prisen, eller bra generelt,osv, osv..

Lenke til kommentar

...Aux høres så dårlig ut :hmm: Er det?

Nei, overhodet ikke. En forsterker kan ha flere innganger, som CD, Tuner, Tape, Aux etc. De er helt like*, navnet er bare en merkelapp som sier deg hva som er tilkoblet. Har du en CD spiller så er det ingen tvil om hvor du finner den.

Aux bruker du når de andre inngangene er brukt opp, eller du har noe utstyr som ikke har inngang med korresponderende navn.

*Men Phono-inngang er ikke lik de andre.

Hvis jeg kjøper en platespiller med RIAA-forsterker, da kan jeg vel koble rett i noen høyttalere med en gang.

Nei. En RIAA-forsterker er en spesiell type forforsterker, den kan ikke drive høyttalere.

Så, hvordan er egentlig spillerne fra f.eks Platekompaniet?

Det er et litt merkelig spørsmål :)

Hvilken butikk du kjøper noe i har normalt ingenting å si for kvaliteten. Det du kjøper er en Rega, Sony, eller et annet merke.

Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

Neida, jeg skjønner at forsterkere har flere innganger, men jeg forbinner aux med en slik hodetelefonkabel, og trodde at det hadde kommet litt andre/nyere (bedre?) løsninger i disse dager, i hvert fall på slike lydanlegg.

Okei, så at jeg da kjøper en RIAA-forsterker, så trenger jeg allikevel en forsterker til for å spille av?

De løsningene jeg har sett på Platekompaniet da, der hvor du får en platespiller og høytalere og er ready to go, -er det innebygd en "ordentlig" forsterker i de da? Eller har det noe med aktive(?) høytalere å gjøre (og RIAA-forsterker i platespilleren)?

Det jeg mente med "spillere fra Platekompaniet", tenkte jeg at kanskje Platekompaniet kjøpte inn visse typer de har fått god rabatt på, mens de spillerne / modellene som "entusiastene" velger må man andre steder for å finne..? Jeg kjenner ikke til Rega noe særlig.. i hele tatt i, i grunnen.. Alltid likt Sony, men vet ikke helt hvilke merker som er "it" på platespillerfronten, eller modeller..

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Okei, så at jeg da kjøper en RIAA-forsterker, så trenger jeg allikevel en forsterker til for å spille av?

RIAA-forforsterker: https://www.platekompaniet.no/platespiller/stifter-pickup-og-riaa/rega-fono-mini-a2d-riaa-trinn---svart/

Det greieste er vel å unngå å kjøpe en slik. Bedre med en platespiller som har den innebygd.

Ser de har komplette anlegg som er bare platespiller og høyttalere. Da er det aktive høyttalere, dvs forsterker er innebygd. 

Klipsch R-15PM har innebygget RIAA. Rega RP1 har det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hvor enkelt er det å bytte pickup selv?

Er du litt fingernem så burde det sikkert gå fint.

Ligger garantert guider på youtube.

Men de fleste steder som selger deg pickup bytter gjerne for deg uten å ta noe for det.

Har aldri byttet selv, fikk Stereofil til å bytte for meg sist, det var litt annen småtuning som ble gjort også, uten at det kostet noe mer enn pickupen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...