AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Sukk =/ Jeg er en 32 år gammel mann. Har alltid hatt irritabel tarm og går mye på do. Men har aldri vært så ille som nå. Det startet etter en sykkeltur i Spania i januar. Fikk en merkelig porøs og litt oppblåst lyserosa avføring i ukene etter. Etter ca en måned måtte jeg VIRKELIG akutt på do, med skikkelig ratata-brunpolering av doskåla. Vannaktig men mørk tynn avføring. Veldig tynn. Dette var et helvete et par uker. Nok til at jeg oppsøkte lege, noe jeg sjelden gjør. Jeg får beskjed om å bruke Scheriproct stikkpiller og salve. Kjøper to pakker av hver og setter i gang. God virkning til å begynne med, ikke de helt akutte MÅ PÅ DO springmarsjene jeg plutselig fikk i tide og utide (holdt på å gå galt flere ganger). Var faktisk så ille at jeg nesten ikke kunne gå på butikken uten å risikere å drite på meg. Det irriterende er at det ofte bare er "vann" som kommer ut, kombinert med litt smått avføring og litt blod her og der. Lyst friskt blod. Så endelig etter 3 uker på denne kuren så kjenner jeg med bedre. For første gang på tre måneder har jeg FAST avføring. Digg. Og hele to dager uten blod i dasskåla. Men den lykkerusen varte ikke lenge. I dag er jeg tilbake til steg en. Hyppige dassbesøk, ratata-brunpolering med tynn avføring med etterspraying av blod rundt skåla. Jeg er så inni helvete drittlei dette greiene nå !!!! Skulle nok gått til legen igjen, men har særdeles dårlig økonomi. Så det må avvente. Noen som har et par kjerringråd? Vurderer å faste og drikke mye vann for å ta en tarmskylling og la ræva få "hvile" litt. Aner ikke om det høres fornuftig ut. Rense opp i hullet. Regner med det er analfissur og hemorider jeg har. Kanskje det gror bedre hvis jeg ikke spiser på et par dager og kun drikker vann. Andre forslag? Anonymous poster hash: bc029...533 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Legen koster 160,- kroner i egenandel? Har du virkelig så dårlig råd at du ikke kan prioritere det? Du har jo rimelig kontroll på dette selv virker det som, blir jo bare fjas om jeg eller andre kommer med noen råd som kan i værste tilfellet gjøre deg dårligere... Endret 3. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Legen koster 160,- kroner i egenandel? Har du virkelig så dårlig råd at du ikke kan prioritere det? Du har jo rimelig kontroll på dette selv virker det som, blir jo bare fjas for noen andre eller meg selv og komme med noen råd som kan i værste tilfellet gjøre deg dårligere... 7 kr på konto dessverre ... fikk et heftig tvangstrekk på restskatt sist måned. Kan nok få faktura på legebesøket, men så var det bussen da. Koster penger det også. Dessverre er jeg for stolt til å spørre venner og kjente om å låne penger. Men får vel pelle meg til legen ja. Anonymous poster hash: bc029...533 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Legen koster 160,- kroner i egenandel? Har du virkelig så dårlig råd at du ikke kan prioritere det? Du har jo rimelig kontroll på dette selv virker det som, blir jo bare fjas for noen andre eller meg selv og komme med noen råd som kan i værste tilfellet gjøre deg dårligere... 7 kr på konto dessverre ... fikk et heftig tvangstrekk på restskatt sist måned. Kan nok få faktura på legebesøket, men så var det bussen da. Koster penger det også. Dessverre er jeg for stolt til å spørre venner og kjente om å låne penger. Men får vel pelle meg til legen ja. Anonymous poster hash: bc029...533 Ta hull på sparekonto? Selg noe av verdi? Du hadde jo råd til en spania tur. Lenke til kommentar
InfectedExo Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Du må nesten prioritere helsa først, og tydeligvis også før mat. Her må du få guts nok til å spørre venner og/eller bekjente om penger, ingenting i veien for det. Situasjonen din høres jo svært dramatisk ut. Dette høres ekstremt ille ut, og du burde ha oppsøkt legevakta for lenge siden. I følge det jeg skjønner, er det noe alvorlig galt, og du burde ta en coloskopi. Endret 4. mai 2018 av InfectedExo 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Om du har ofte og mye blod ville jeg vært mer redd for tarmsykdommer som ulcerøs kolitt eller chrons. Det er også mulig du har kreft, så kom deg til lege, forklar hvor lenge det har vart og be om en kolonoskopi (med mindre du har gjort det før). Om det er så at du har gjort en kolonoskopi og de har funnet ut at det kun er irritabel tarm, så vil jeg anbefale at du prøver FODMAP dietten, den går jeg på nå og har fungert greit. Derimot om du har ulcerøs kolitt, chrons eller kreft så er det tvilsomt at en diett av noe slag vil hjelpe deg, da trenger du sterk medisin. Vil anbefale deg VELDIG sterkt å komme deg til spesialister så kjapt som mulig, er det noe annet enn irritabel tarm så fikser det seg ikke uten medisin, og du kommer til å bli veldig mye dårligere. Jeg snakker av erfaring. Anonymous poster hash: f3e62...403 Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Må si jeg synes du presenterer en tullete problemstilling. Gå til legen din og si at du må få tilsendt regning fordi du ikke har råd til egenandelen nå med det samme. Om du har så store problemer og allerede diagnostisert med irritabel tarm er dette nesten en øyeblikkelig hjelp situasjon. Ring legen din ved første anledning, han lar ikke være å behandle deg fordi du ikke kan betale egenandelen der og da. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Blod i avføringen er ofte et tegn på kreft i tarmen. Du bør VIRKELIG få sjekket om du har kreft. Jeg tuller ikke. Det kan redde livet ditt hvis du får tatt det tidlig. Har du klumper som ikke skal være der vil det hindre avføringen å komme ut. Vanlige fastlegebesøk vil ikke avdekke kreft, det må du til røntgenscanning for å avsløre. Min far hadde lignende symptomer over lang tid, og ble til slutt pushet av mamma til å ta en full kreftundersøkelse. Han hadde kreft i tarmen og måtte kappe vekk flere centimeter. Han fikk valget mellom å drite annahver time resten av livet eller stomipose. Han valgte det første. Endret 4. mai 2018 av Bytex Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg ville gått til lege, og ikke hørt på noen av oss. Men, siden dette er et forum for diskusjon så kommer det mange meninger om det meste, hvor noe kan være riktig, noe kan være galt, noe er spekulasjoner etc etc. Over til mitt kjerringråd. Helse har som regel en stor sammenheng med kosthold, og spesielt når det kommer til tarmen. Hva består ditt kosthold av? Om du vil avlaste kroppen litt, og ikke har noen store fysisk krevende oppgaver foran deg de nærmeste dagene så er det en mulighet å prøve tørr-fasting, eller dry-fasting på engelsk. Visstnok har noen opplevd positive effekter av det på kroniske sykdommer. Dog jeg eller ingen andre kommer til å anbefale det. Du kan også prøvde å kutte ut karbohydrat fra kosten i en periode, det kan også ha positive innvirkninger på tarmen. Ved løs avføring skal man helst ikke spise mye fiber. Hva med å prøve tarmskylling også? Men for all del gå til lege. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Blodet som kommer, er det ferskt blod i fargen eller er det mørkt/brunt blod? Er blodet mørkt/brunt og ikke ser ferskt ut er det absolutt å anbefale å komme deg raskt til lege. Uansett burde du jo dette siden dette problemet har vedvart, og det er jo som du sier plagsomt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg er enig med archongamer. Høres ut som du sitter en del på do. Sitter du for mye på do, kan du, som du er inne på, utvikle hemoroider. Disse kan sprekke, og da vil du få blod i avføringen. Dette blodet vil være ferskt i fargen, og ikke mørkt. Hva slags kosthold har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå